پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تارا برقی

دستيابي به دانش و توسعه خودروهاي برقي در جتكو با جديت دنبال مي شود

مدیرعامل شرکت تام ایران خودرو از بومی سازی دانش ساخت خودرو برقی خبر داد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو کيوان وزيري مديرعامل شركت تام ايران خودرو گفت: توانسته ايم افتخار دانش بنيان بودن را برای اولين بار در شركت تام داشته باشيم و در سال هاي آينده قرار است حدود ٤٠٠ ميليارد دلار […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۳۰ شهریور ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت تام ایران خودرو از بومی سازی دانش ساخت خودرو برقی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو

کيوان وزيري مديرعامل شركت تام ايران خودرو گفت: توانسته ايم افتخار دانش بنيان بودن را برای اولين بار در شركت تام داشته باشيم و در سال هاي آينده قرار است حدود ٤٠٠ ميليارد دلار در جهان روي خودروهاي برقي سرمايه گذاري شود كه نيمي از اين مربوط به چيني ها است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه توانستيم در شركت جتكو و تام فعاليت هاي گسترده اي در زمينه خودروهاي برقي داشته باشيم گفت: البته نیاز به سرمايه گذاري در زيرساخت ها داریم.

به گفته وزیری؛ امروز تاراي برقي ما ٣٠٠ كيلومتر پيمايش دارد و تسلا ٥٠٠ كيلومتر. تارا برقي پس از اين ٣٠٠ كيلومتر نيازمند شارژ مجدد دارد و ايجاد زيرساخت اين شارژ نيازمند فعاليت همه دستگاه هاي درگير است.

محسن رضايي منش معاون مركز تحقيقات ايران خودرو ادامه داد: در يك دهه گذشته همواره به دنبال توليد خودروي نمونه برقي بوديم و با آينده آنقدرها كار نداشتيم. اما در نهايت پلتفرم تارا انتخاب شد زيرا به روز تر بود.

وی اشاره کرد: در بخش تامين قطعات با تامين كنندگاني همكاري شده است كه بتوانند تا آخر پروژه و توليد انبوه شدن مارا ياري كنند. با توجه به تعريف هاي پروژه اين بار خودرو قطعا توليد انبوه مي شود و تنها به تك نمونه بسنده نخواهيم كرد.

داود اسمائيل پور مديرعامل شركت جتكو نيز با اشاره به تاراي برقي گفت: روش اجراي اين پروژه خود يك نوآوري است. به غير از سلول هاي باتري ديگر قطعات در كشور ساخت و توسعه پيدا كرده و همه تلاش نخبگان كشور است.

كيوان وزيري در خصوص مرجع قرار دادن بهترين نمونه هاي خودرو برقي در جهان براي توليد تارا برقي گفت: سعي کرده ايم از خودرويي مثل تسلا كه بهترين نمونه خودروي برقی در جهان است الگو برداري كنيم و دانش فني اين خودرو را داخلي سازي كرده ايم.

وی بیان كرد : مهمترين چالش امروز ما در توليد اين نوع خودروها اين است كه پروژه ها در ايران خودرو تكميل شود اما زيرساخت هاي آن در كشور ايجاد نشود. براي توليد انبوه اين خودروها بايد حمايت دولت و عزم ملي وجود داشته باشد.

اسماعيل پور مديرعامل جتكو در ادامه گفت: حجم سرمايه گذاري در اين پروژه ٤٥ ميليارد تومان بوده است و در مورد خودروي برقي دانش آن را بومي كرده ايم كه به قطعه سازان نيز انتقال مي دهيم.

مديرعامل شركت تام ايران خودرو در ادامه گفت: خودروي برقي يك پروژه ملي است و زيرساخت هاي آن نيز بايد ملي باشد. اين احساس و درك بايد در توسعه زيرساخت هاي آن نيز باشد. در واقع بايد هر كس مسئوليت خود را به موقع و درست انجام دهد تا پروژه كامل شود.

او در خصوص اقتصادي بودن توليد خودروي تاراي برقي گفت: نكته مهم اين كه هزينه مصرفي خودروهاي برقي كمتر از نصف خودروهاي بنزيني است. اما حمايت هاي خوبي از سوي وزارت صمت مطرح شده است كه همزمان با توسعه زيرساخت هاي استفاده از اين خودروها خواهد بود و احتمالا بخش تاكسي ها اولين بازار هدف ما خواهد بود. در سال اول به حدود ٥ هزار دستگاه توليد فكر مي كنيم.

رضايي منش معاون مركز تحقيقات ايران خودرو نيز در خصوص باتري ها و تست خودروهاي برقي گفت: در حال تلاش و همكاري با صنايع دفاع هستيم تا باتري هاي ليتيومي را هم داخلي كنيم. ضمن اين كه در خصوص تست هاي مختلف آن نيز 2 مركز تست در جهان به رغم تحريم ها با ما همكاري دارند كه تست ها را آن جا انجام می دهيم. ضمنا طول عمر باتري ها بين ٥ تا ١٠ سال است كه براي موضوعات آن با معاونت علم و فناوري رئيس جمهور داشته ايم.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی