پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

حواستان به نظافت چراغ خودرو باشد! / چراغ شور قدیمی یا جدید؟ کدام بهتر است

شیشه شور چراغ خودرو یا چراغ شور هرکدام یکی است و این آپشن در گذشته به علت وجود در محصولات بنز، بنتلی و ب ام و آپشنی لوکس به حساب می آمد. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو  شیشه شور چراغ خودرو یا چراغ شور هرکدام یکی است و این آپشن در گذشته به […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۲۶ مهر ۱۴۰۱

شیشه شور چراغ خودرو یا چراغ شور هرکدام یکی است و این آپشن در گذشته به علت وجود در محصولات بنز، بنتلی و ب ام و آپشنی لوکس به حساب می آمد.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو 

شیشه شور چراغ خودرو یا چراغ شور هرکدام یکی است و این آپشن در گذشته به علت وجود در محصولات بنز، بنتلی و ب ام و آپشنی لوکس به حساب می آمد اما بعدها که اقتصادی سازانی نظیر تویوتا، پژو، اشکودا و فولکس واگن از در خودروهای خود استفاده کردند دیگر به عنوان آپشنی لوکس به حساب نمی آمد.

این آپشن در مناطقی که آب و هوای بارانی یا برفی دارند بیشتر کاربرد دارد. تصور کنید در شمال زندگی می کنید منطقه ای که نسبت به دیگر نقاط کشور باران می بارد و شما جین رانندگی متوجه می شود که شیشه خودرو و چراغ گلی شده است با یک فشردن یک دکمه علاوه بر تمیز شدن شیشه جلو خودرو، چراغ خودرو هم نیز پاکیزه می شود.

عملکرد شیشه شورها براساس تیپ خودرو ممکن است برای سیستم شیشه شور فشار بالا برای چراغ های جلو تعبیه شده باشد که این سیستم شامل قطعات زیر است.

۱. دو عدد سوراخ فواره ای فشار بالا برای شیشه شور چراغ های جلو

۲. واحد پمپ اختصاصی فقط تامین کننده مایع برای خارج شدن از سوراخ های فواره ای.

۳. مخزن شیشه شور اختصاصی ذخیره کننده مایع شیشه شور (با ظرفیت تقریبی حدو ۶ لیتر).

توجه داشته باشید که این مخزن برای هر دو سیستم شیشه شور شیشه های جلو و عقب و سیستم شسشه شور چراغ های جلو استفاده می شود.

شکل و شمایل چراغ شورها در خودروهای قدیمی از یک تیغه، مانند تیغه برف پاک کن شیشه جلو خودرو بهره مند بود که پس پاشش آب به شیشه چراغ وظیفه پاک کردن آب را داشت. که البته نوع حرکت تیغه و طراحی آن در خودروها متفاوت بود.

به طور مثال در محصولات بنز کاملا شبیه شیشه شور جلو خودرو بود و پس پاشش آب از سپر تیغه آن که قابل رویت بود اقدام به تمیز کردن چراغ می کرد یا در برخی از محصولات ولوو تیغه چراغ شور از گوشه های چراغ، طول چراغ را تمیز می کردند.

اما پس از گذشت سالها این شکل از طراحی تمیزکردن چراغ شور تغییر کرد و حالا چراغ شور با پاشش آب با فشار نسبتا زیاد اقدام به تمیز کردن چراغ خودرو می کنند. البته همین شیوه از تمیز کردن چراغ خودرو باز هم در خودروها متفاوت است که برای برخی از خودرو به شکل مخفی در سپر خودرو یا کاملا مشخص روی سپر تعبیه شده است و یا مانند برخی از محصولات بنتلی از دل چراغ بیرون آمده و با پاشش آب دست به تمیز کردن چراغ جلو می زند.

برخی بر این باورند که این شیوه که در خودروهای امروزی رایج است اگرچه سبب تمیز شدن نسبی چراغ جلو می شود اما بیشتر سبب کثیف شدن سپر و دیگر نقاط خودرو شده که همین امر این آپشن را از کارآمدی به دور نگه می دارد. عده ای معتقد هستند که روش شیشه شوری گذشته در خودروهای قدیمی مناسب تر و کارآمد بود.

حال شما فکر می کنید نسخه قدیمی یا جدید جراغ شور خودرو در کدام خودرو کارآمد تر و بهتر است؟

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • paykan | 11/08/1402 در 02:21

    هرچیزی قدیمیش خوبه😊

کیوسک مطبوعاتی