پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فونیکس FX

فونیکس FX ، تازه واردی از کهکشان آندرومودا! / تست فنی FX در پیست آزادی

شرکت مدیران خودرو چندی پیش از برند لاکچری خود یعنی فونیکس رونمایی کرد، برندی که از حیث جایگاه و نوع محصولات، در پله ای بالاتر از برند MVM قرار دارد. فونیکس تا این لحظه 2 شاسی بلند تیگو7 پرو و تیگو8 پرو و نیز سدان آریزو6 پرو را به بازار عرضه کرده بود و حالا […]

javankhodro
پنجشنبه - ۵ آبان ۱۴۰۱

شرکت مدیران خودرو چندی پیش از برند لاکچری خود یعنی فونیکس رونمایی کرد، برندی که از حیث جایگاه و نوع محصولات، در پله ای بالاتر از برند MVM قرار دارد. فونیکس تا این لحظه 2 شاسی بلند تیگو7 پرو و تیگو8 پرو و نیز سدان آریزو6 پرو را به بازار عرضه کرده بود و حالا در حال معرفی شاسی بلند تازه خود یعنی فونیکس FX است.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

روز گذشته مدیران خودرو فرصتی برای تست فنی و بررسی فونیکس FX در اختیار خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو فراهم کرد تا با ویژگی های این خودرو از نزدیک آشنا شوند.

فونیکس FX که در واقع همان چری اومودا5 است، یک کراس اوور در رده پریمیوم به حساب می آید. FX نیز همانند سایر محصولات جدید این برند از زبان جدید طراحی خودروهای چینی بهره می برد، چراغ های باریک و کشیده جلو، همراه با جلوپنجره ای که گویا از سیاره دیگر به زمین آمده! در نمای جانبی با طرحی خاص شبیه کراس اوور های کوپه  رو به رو هستیم و در نمای عقب، چراغ های نئون تایپ به هم پیوسته همراه با سراگزوزهای تزئینی (اگزوز اصلی زیر سپر پنهان شده) و یک دیفیوزر ساده ، چشم نوازی این خودرو را تکمیل می کنند.

طراحی هوشمندانه FX در توجه به جزئیات آن است، استفاده از تریم دو رنگ در بدنه همراه با استفاده از المان های قرمز رنگ در نقاط مختلف، همچنین مدل فرمان و صندلی های اسپرت آن، همگی تداعی گر یک کراس اوور اسپرت و جوان پسند است.

کابین

در داخل اما تفاوتی که با سایر محصولات فونیکس متوجه شدیم، جای خالی استفاده از قطعات با رنگ مشکلی پیانویی در تریم داخل بود که خب البته نگاه طراح به این کابین، طراحی یکدست و هماهنگ بوده که ظاهرا هرچه ساده تر جذاب تر! البته منظور از این سادگی منظور بدی نیست، شاید تیگو8 پرو ما را کمی پر توقع کرده بوده است.

فرمان D کات استایل، دسته دنده جوی استیکی با طراحی جدید، شارژر وایرلس، مانیتور مولتی مدیای پهن و یک دست، همراه با یک نوار سرتاسری استیل در زیر آن که وظیفه هدایت هوای خروجی ایرکاندیشن را دارد، هارمونی خوبی در یک خودروی اسپرت پدید آورده است. یک طرح سیالی که به نظر می رسد طراح را به مقصد خوبی رسانده است. فونیکس FX با وجود اینکه یک کراس اوور کوپه محسوب است، اما این شیب سقف تاثیر زیادی روی فضای سر سرنشینان عقب نداشته و سرنشینان در این قسمت در راحتی کامل خواهند بود و فضای پای مناسبی هم دارند.

مشخصات فنی

فونیکس FX در بخش فنی 2 گزینه پیش روی شما می گذارد: مشخصات فنی تیگو8 پرو و مشخصات فنی تیگو7 پرو!

فونیکس FX در لوکس ترین مدل دارای یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو GDI با سیستم تزریق مستقیم سوخت است. این موتور 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که این نیرو توسط گیربکس اتوماتیک هفت سرعته دبل کلاچ تر با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. این همان موتور و گیربکسی بوده که مدیران خودرو روی تیگو 8 پرو هم نصب کرده است.

اما مدیران خودرو اعلام کرده که برنامه دارد یک نسخه ضعیف تر از فونیکس FX را به صورت محدود به بازار ایران عرضه کند. این نسخه دارای موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور بوده که نیروی تولیدی آن توسط گیربکس اتوماتیک CVT با 9 دنده شبیه سازی شده به چرخ های جلو منتقل می شود. این همان موتور و گیربکسی بوده که برای تیگو 7 پرو هم نصب شده است.

با این حساب باید منتظر 2 قیمت برای 2 نسخه FX باشیم.

فونیکس FX

فونیکس FX در زمینه تجهیزات ایمنی دارای شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، اتوهلد، دوربین دید 360 درجه، رادار نقطه کور، کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم تثبیت خودرو بین خطوط، هشدار ترافیک در عقب، کنترل کشش، کنترل خودرو در سرازیری، ترمز اضطراری هوشمند، کمکی شروع حرکت در سربالایی، دوربین دنده عقب و … است.

این خودرو همچنین در زمینه تجهیزات رفاهی، دارای نمایشگر دیجیتالی 10.25 اینچی در پشت فرمان، نمایشگر لمسی 10.25 اینچی سیستم مالتی مدیا، سانروف برقی، سنسور نور، سنسور باران، گرمکن صندلی های جلو، صندلی برقی راننده قابل تنظیم در 6 جهت، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، درب برقی صندوق عقب، نورپردازی داخل کابین، سیستم صوتی سونی، شیفتر دنده برقی، شارژر بدون سیم تلفن همراه، کول باکس، دریچه سیستم تهویه برای سرنشینان عقب، سیتسم تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله، ترمز پارک برقی و … است.

تست در پیست آزادی

کوروش محمدخانی که سفیر برند فونیکس در ایران است، در ابتدا ما را مهمان دست فرمان خود کرد و چند دوری در پیست اتومبیلرانی آزادی این خودرو را برای ما به چالش کشید. همچنین از ویژگی های این خودرو و ارتقای قابلیت های فنی آن برایمان گفت که در تست های گوناگون نمایان شده است. وی عملکرد دینامیکی این کراس اوور اسپرت را قابل قبول ارزیابی کرده و توجهش را جلب کرده است.

پس از آن نوبت به بررسی توسط خبرنگاران رسید. در ابتدا شتاب اولیه نسخه 1.6 لیتری نظرمان را جلب کرد، البته با این ترکیب غریبه نبودیم، چرا که موتور 197 اسب بخاری با گیربکس دوکلاچه را بارها روی تیگو8 پرو تست کرده بودیم ( که گزارش آن را مفصل در اینجا بخوانید) ، اما حضور این ترکیب روی اتاق FX که به مراتب از تیگو8 پرو سبک تر است، بیش از قبل هیجانمان را تحریک کرد.

عملکرد Fownix FX با سرعت بالا در مواجهه با پیچ های تند پیست آزادی قابل قبول بود، در حالت ESP روشن، سیستم حفظ پایداری الکترونیکی به موقع به داد ماشین می رسد و جلوی اوور استیر (بیش فرمانی) را می گیرد، اما نکته قابل توجه این بود که بعد از آن، به موقع و بدون فوت وقت از مدار خارج می شود که این نکته مثبت ماجراست. چرا که دیر خاموش شدن ESP تا چند ثانیه جلوی گاز خورد ن و در نتیجه شتاب گیری خودرو را می گیرد که این مورد در FX ارتقا یافته است.

نکته مثبت دیگر این بود که ترمزهای FX با اینکه مدت طولانی در پیست زیر فشار بوده و حسابی داغ شده بود، باز هم توان ترمزگیری عالی داشت و در انتهای بخش 400 متر پیست آزادی حسابی رخ نمایی کرد. ارگونومی راننده پشت فرمان و خوش دستی ادوات و فرمان، لذت راندن با FX را دو چندان کرد و برای من که در پیست آرام و قرار ندارم و باید حتما همه توانمندی های یک خودرو را مورد چالش قرار دهم، رضایت بخش بود. شتاب FX در حالت ESP روشن حدود 8.9 و در حالت ESP خاموش حدود 8.3 ثانیه است که به نوعی سریع ترین خودروی چینی بازار ایران است.

نتیجه

در مجموع اومودا5 یا همان فونیکس FX با طراحی جذاب، لیست کامل امکانات رفاهی و نیز قابلیت های فنی که دارد، در صورت قیمت گذاری دقیق و هوشمندانه مبتنی بر نگاه به رقبا، می تواند موفقیت خوبی کسب کند. فونیکس FX رقبایی نظیر لاماری ایما، دیگنیتی پرستیژ و هایما اس8 در بازار ایران دارد که باید از همین حالا اسب خود را برای رقابت زین کند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی