پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

حجم معوقات خودروسازان به قطعه سازان چقدر است؟

به گفته عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان؛ طلب قطعه سازان از خودروسازان بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان است که حدود ۸ هزار میلیارد تومان آن معوق شده است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو رضا رضایی عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان با بیان اینکه مطالبات معوق قطعه سازان […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۲۲ آذر ۱۴۰۱

به گفته عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان؛ طلب قطعه سازان از خودروسازان بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان است که حدود ۸ هزار میلیارد تومان آن معوق شده است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

رضا رضایی عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان با بیان اینکه مطالبات معوق قطعه سازان به حدود 6 ماه رسیده است گفت: اگر بناست که عبور مستقیم خودرو از خط تولید ادامه یابد و در عین حال افزایش تولید هم رقم بخورد خودروسازان باید طلب قطعه سازان را هر چه زودتر پرداخت کنند تا قطعه سازان در تامین مالی بنگاه خود با مشکلات عدیده دست به گریبان نباشند.

وی اضافه کرد: یکی از زیرساخت‌های بسیار مهم و راهبردی، تامین اقتصادی قطعه سازان است که به توانمندی خودروسازان بر می‌گردد از این رو وزارت صمت و خودروسازانباید تلاش بیشتری کنند تا بخش عمده‌ای از مطالبات قطعه سازان را هم به روز کنند. این در حالی است که بخشی از پول قطعه سازان به محض دریافت توسط بانک‌ها بلوکه می‌شود و با وجود اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید این عمل قانونی نیست، اما بانک‌ها به شکلی دیگر این عمل را اجرا می‌کنند و قطعه سازان اگرچه از توان اقتصادی پایینی برخوردارند، اما با تمام تلاش سعی دارند در کنار خودرسازان باشند.

رضایی با اشاره به تولید خودروی ناقص در سال گذشته و دپوی ان‌ها در پارکینگ‌های خودروسازان گفت: دپوی خودرو‌ها در پارکینگ‌ها مثل تولید معیوب یک قطعه که دوباره کاری نیاز دارد از نظر کیفیت و مدت زمان هزینه بالایی دارد لذا همه برنامه ریزی وازرت صمت و خودروسازان باید بر این مبنا باشد که این اتفاق نیفتد و باید توان قطعه سازی و شرایط زیرساخت عبور مستقیم که همان تامین قطعات است تامین شود تا قطعه سازان متحمل هزینه دیگری نشوند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان افزود: در دو سال اخیر و به خصوص امسال بخش عمده‌ای از قطعاتی که از خارج وارد کشور می‌شد برای خودرو‌هایی که در حال حاضر تولید می‌شوند، داخلی سازی و هم از نظر میزان تولید بهتر از سال قبل شد و برای این مهم، خودروسازان باید با در نظر گرفتن امکانات و توانمندی قطعه سازان، برنامه ریزی خود را به صورتی اعلام کنند که قابل تحقق باشد یعنی توان سنجی به گونه‌ای باید باشد که حداقل خودروساز برنامه یک ماهه اش را زودتر از موعد به قطعه سازان تحویل دهد تا قطعه ساز بداند که چه کاری را باید انجام دهد.

وی اضافه کرد: تعداد خودرویی که در حال حاضر تولید می‌شود بهتر از شرایطی است که در سال قبل وجود داشت و اگر در حرکت رو به جلو مشکلاتی پیش نیاید خودروسازان توان بیشتری برای تولید بیشتر خواهند داشت.

رضایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می‌شود برخی قطعه سازان، قطعات را به موقع نمی‌دهند و شکل گیری انحصار‌هایی در افزایش قیمت تمام شده خودرو دخیل است مورد تایید است؟ اظهار داشت: خیر؛ این مورد را تایید نمی‌کنم، قطعه ساز علاقه‌مند است که کارگاه آن فعالیت داشته باشد و با توجه به هزینه‌های گزافی که واحد‌های تولیدی دارند تمایلی به این موضوع نیست و اگر هم اتفاقی بیفتد قطعا از حیطه و عهده قطعه ساز خارج است و عمدا به این صورت نیست.

انتهای پیام/ منبع: صدا و سیما

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی