پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دیگنیتی پرستیژ قوی ترین SUV بازار ایران/ وسوسه اسپرت راندن

دیگنیتی را می توان یکی از خودروهایی دانست که با ورودش به بازار ایران، بنیانگذار یک کلاس جدید در بازار شد، اما نسخه ارتقاع یافته دیگنیتی که با پسوند پرستیژ معرفی شد، یک تافته جدابافته نسبت به دیگر SUV های بازار است. به گزارش اختصاصی جوان خودرو دیگنیتی را می توان یکی از خودروهایی دانست […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۳۰ آذر ۱۴۰۱

دیگنیتی را می توان یکی از خودروهایی دانست که با ورودش به بازار ایران، بنیانگذار یک کلاس جدید در بازار شد، اما نسخه ارتقاع یافته دیگنیتی که با پسوند پرستیژ معرفی شد، یک تافته جدابافته نسبت به دیگر SUV های بازار است.

به گزارش اختصاصی جوان خودرو

دیگنیتی را می توان یکی از خودروهایی دانست که با ورودش به بازار ایران، بنیانگذار یک کلاس جدید در بازار شد. کلاسی که به SUV کوپه معروف است و دیگنیتی اولین محصول بود که در این کلاس قرار گرفت. بهمن موتور با تولید این خودرو در حقیقت گوی سبقت را از دیگر رقیبان ربود و به همین دلیل این خودرو محبوبیت خاصی در بازار خودرو دارد.

اما نسخه ارتقاع یافته دیگنیتی که با پسوند پرستیژ معرفی شد، یک تافته جدابافته نسبت به دیگر SUV های بازار است. این خودرو از نظر ظاهری کمی اسپرت تر و از نظر فنی قوی تر است. در واقع دیگنیتی پرستیژ را باید یکی از قوی ترین خودروهایی دانست که در حال حاضر در ایران تولید می شود.

در نمای ظاهری خروجی های اگزوز و رینگ های 20 اینچی کاملا به بیننده ثابت می کنند که با یک خودروی معمولی طرف نیستند. سپر جلو و عقب با مدل استاندارد تفاوت هایی دارد که چهره خودرو را اسپرتتر می کند. درون کابین یک به روز رسانی را تجربه کرده است. نمایشگرها کمی تغییر کرده اند و بیشتر حس و حال اسپرتی دارند. نورپردازی داشبورد به رودری ها نیز راه پیدا کرده و امکان شارژ بی سیم تلفن همراه نیز در این نسخه از دیگنیتی وجود دارد.

این خودرو 4 کیسه هوا را به خریداران عرضه می کند. سقف پانوراما، دوربین 360 درجه، فرمان برقی، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، قابلیت شخصی سازی سیستم نمایشگر جلو، سیستم صوتی با کیفیت پایونیر، تهویه مطبوع اتوماتیک، گرمکن صندلی های جلو، صندلی های برقی در جلو و دوربین ثبت وقایع از جمله امکانات ایمنی این خودرو هستند. البته سنسور باران و نور، استارت دکمه ای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل شروع حرکت در سربالایی و سراشیبی و سامانه کمنترل پایداری را نیز باید به این لیست اضافه کرد.

اما برگ برنده دیگنیتی پرستیژ لیست بلند بالای تجهیزات این خودرو نیست. بلکه برای پیدا کردن آن باید درب پوش موتور را بالا بزنید! موتور توربوشارژ 2 لیتری 4 سیلندر این خودرو می تواند 228 اسب بخار نیرو تولید کند. یعنی 8 اسب بخار بیشتر از موتور 6 سیلندر 3 لیتری نیسان ماکسیما. اما نکته جالب تر گشتاور 355 نیوتن متری این موتور است که باز هم از نظر بهره وری با موتورهای 6 سیلندر چند سال قبل ب ام و برابری می کند. هر چند این مقایسه شاید آنقدرها منطقی به نظر نرسد، اما نشان می دهد چینی ها مسیر پیشرفت در طراحی و مهندسی را بسیار سریع طی کرده اند. ضمن این که این گشتاور بین دورهای 2200 تا 4000 دور بر دقیقه در دسترس راننده قرار دارد. به این ترتیب دیگنیتی پرستیژ همین حالا می تواند با بسیاری از رقیبان کره ای و حتی ژاپنی بازار از نظر قدرت و گشتاور رقابت کند.

مصرف سوخت این خودرو بین 8.3 تا 8.9 لیتر است که این اعداد با استناد به سایت های خبری چینی بیان می شود. این خودرو برعکس مدل پرایم که مجهز به گیربکس CVT بود تا خودرویی اقتصادی باشد، به یک گیربکس 6 سرعته AT مجهز شده است. این گیربکس با توجه به کالیبراسیون مناسب با موتور، شتاب ثانویه خوبی در اختیار راننده قرار می دهد. این گربکس ضمنا می تواند با توجه به ضرایب دنده و حالت رانندگی مورد انتخاب، شتاب اولیه مناسبی نیز داشته باشد. هر چند بدون شک با استفاده از بنزین سوپر کیفیت عملکرد موتور بهبود یافته و راندمان خودرو در شتاب گیری قطعا بهتر خواهد بود.

گیربکس دیگنیتی پرستیژ ساخت کمپانی DAE چین است. شرکتی که در کارنامه خود همکاری با سازندگان معتبری چون آیسین ژاپن و حتی هیوندایی پاور تک را دارد. برای این گیربکس حالت اسپرت و تیپ ترونیک پیش بینی شده است. به طور مثال در حالت اسپرت حساسیت پدال گاز برقی این خودرو افزایش می یابد تا موتور سریع تر دور بگیرد. ضمن این که حالت تیپ ترونیک نیز در حقیقت همان حالت دنده ای رانندگی است و برای افرادی که علاقه مند به استفاده از دنده در جاده های کوهستانی هستند، می توانند این لذت را تجربه کنند.

همچنین این خودرو در بخش سیستم تعلیق هم کاملا به روز است. در محور جلو دیگنیتی پرستیژ سیستم مک فرسون وجود دارد. اما در محور عقب از اتصالات چندگانه یا Multi Link استفاده شده است که باعث می شود خودرو تعادل خوب و کیفیت سواری مناسبی داشته باشد. هر چند رینگ های 20 اینچی می تواند تا اندازه ای سواری خودرو را خشک جلوه دهد، ولی این رینگ های بزرگ نمای ظاهری خودرو را بسیار جذاب کرده اند.

شاید دیگنیتی پرستیژ از بعضی از جنبه ها مثل سطحامکانات در رده ای پایین تر از بعضی از SUV هایبازار ایران قرار بگیرد، اما از نظر توان حرکتی واستهلاک مجموعه هایی چون گیربکس بدون شک حرفهای بسیاری برای گفتن دارد. به طور کلی جذابیت های ظاهری و فنی این خودرو آنقدر گیرا هست که برای خرید آن کسی درنگ نکند. بدون شک 228 اسب بخار و 355 نیوتن متر گشتاور برای هر راننده ای وسوسه کننده است.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی