پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تالار شیشه ای بورس

عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا نتایج خوبی را به دنبال دارد

دبیر انجمن خودروسازان معتقد است با عرضه خودرو در بورس کالا مانع توزیع رانت می‌شویم و این در حالی است که سیاست عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا هم نتایج خوبی خواهد داشت. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا به «رسالت» […]

سبحان قالیباف
پنجشنبه - ۸ دی ۱۴۰۱

دبیر انجمن خودروسازان معتقد است با عرضه خودرو در بورس کالا مانع توزیع رانت می‌شویم و این در حالی است که سیاست عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا هم نتایج خوبی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا به «رسالت» گفت: ورود خودروهای وارداتی در بورس کالا اجتناب‌ناپذیر است و دولت در مواجهه با خودروی وارداتی با سود مشخص واردکننده روبه‌رو است. به طورمثال برای یک خودرو 20 هزار دلاری که حدود 720 میلیون تومان محاسبه می‌شود، حدود 80 میلیون تومان سود واردکننده در نظر گرفته می‌شود. بدین ترتیب واردات یک خودرو 20 هزار دلاری با احتساب سود واردکننده حدود 800 میلیون تومان خواهد شد.

وی افزود: به موجب قیمت‌گذاری دستوری و کاهش کیفیت تولیدات گروه‌های خودروسازی داخلی به سبب زیان، مردم علاقه‌مند به خرید خودروهای وارداتی هستند. بسیاری از افراد مشتاق‌اند خودرو وارداتی که حدود 800 میلیون تومان قیمت دارد را خریداری کنند. دراین راستا دو راهکار وجود دارد؛ نخست می‌توان سقفی را برای ثبت‌نام و خرید مردم در نظر گرفت؛ به طورمثال 5 میلیون ثبت‌نام کرد و سپس قرعه‌کشی کرد و رانت توزیع کرد یا اینکه در بورس کالا به عرضه پرداخت و مانع از توزیع رانت شد.

نعمت‌بخش درپایان این گفت‌وگو بابیان اینکه سیاست عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا، کنترل گر خواهد بود، تصریح کرد: واردات خودرو را می‌توان در بورس کالا انجام داد. این اقدام امری مثمر ثمر نیز خواهد بود چراکه در بورس کالا قیمت پایه مشخص می‌شود و هرآن کس که بیش‌تر خرید، خودرو را دریافت خواهد کرد. اختلاف قیمت این بازه نیز به عنوان تعرفه تلقی می‌شود. به طور مثال اگر برای یک خودرو یک میلیارد و 200 تومان قیمت پایه وضع شود؛ 800 میلیون تومان به واردکننده پرداخت می‌شود و 400 میلیون تومان به عنوان مالیات تعرفه‌ها به‌حساب خزانه تعلق خواهد گرفت. بنابراین فرآیند عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا امری کنترل‌گر و نتایج بهتری خواهد داشت.

انتهای پیام/ منبع: کالاخبر

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی