نشست خبري مهدي خطيبي مديرعامل ايران خودرو با حضور چند تن از مديران و معاونين اين شركت با محور عملكرد ايران خودرو در يك سال گذشته برگزار شد. به گزارش خبرنگار جوان خودرو؛ در اين نشست مهدي خطيبي ضمن اشاره به موضوع قيمت گذاري دستوري و خروجي هاي آن گفت: مهمترين مشكل صنعت خودرو موضوع […]
به گزارش خبرنگار جوان خودرو؛
در اين نشست مهدي خطيبي ضمن اشاره به موضوع قيمت گذاري دستوري و خروجي هاي آن گفت: مهمترين مشكل صنعت خودرو موضوع قيمت گذاري دستوري است. در قانون بودجه سال آينده مشخص شده كه همه خودروها بايد در بورس كالا به فروش برسند. در خصوص افزايش قيمت خودروها هنوز اقدامي انجام نداده ايم.
او افزود: ايران خودرو امروز بيش از ٤٠ درصد نسبت به سال گذشته اقتصادي اداره مي شود. تا ابتداي آذر ماه بيش از ٢٨٠٠ ميليارد تومان با روش هاي مختلف كاهش هزينه داشتيم.
او ادامه داد: ايران خودرو امروز در همه شاخص هاي اقتصادي بهتر از سال هاي قبل است و در سال هاي آينده نتايج آن مشخص خواهد شد.
خطيبي در اين نشست خبر از ميزباني مديرعامل شركت هايما در ١٧ اسفند ماه داد و گفت: در توسعه همكاري ها و سياست هاي آينده قطعا رفتارهاي شريكان فرانسوي و ترك فعل و همكاري با ايران مد نظر خواهند بود. اما چين شريكي استراتژيك است و برنامه صنعت چين توسعه و خريد سهام خودروسازان جهان تا سال ٢٠٣٠ است.
خطيبي در خصوص نقل قولي كه در هفته قبل منتشر شد و به عدم استاندارد خودروهاي ايراني براي ورود به بازار روسيه منتشر سد گفت: اين نقل قول واقعيت ندارد زيرا ما در حوزه خودروهاي سواري كه صادرات را انجام داده ايم و در بخش خودروهاي تجاري نيز همكاري ها ادامه دارد.
مديرعامل ايران خودرو ادرمه داد: در همكاري با مپنا پيشنهاد داديم سال آينده ٥٠ دستگاه تارا برقي را در جزيره كيش به صورت آزمايشي به عنوان تاكسي مورد استفاده و تست قرار دهيم. همچنين خودروي اقتصادي با موتور برقي در ايران خودرو و موتور بنزيني در سايپا توليد مي شود.
او در خصوص كاهش زيان انباشته ايران خودرو نيز گفت: بهمن ماه سال ١٤٠٠ سهام ايران خودرو در بورس حدود ١٨٠ تومان بوده است اما امروز اين رقم حدود ١١٠٠ در صد افزايش يافته است. ضمنا فروش خودرو در بورس كالا به جبران زيان انباشته كمك مي كند. ولي طبق استانداردهاي سازمان حسابرسي بعد از تحويل خودروها محاسبات سود ثبت مي شود و به همين دليل در سال آينده تاثير اين موضوع را در صورت هاي مالي خواهيم ديد. زيان ده هستيم اما شيب زيان كاهش يافته است و روند در سال بعد مثبت خواهد شد.
خطيبي در خصوص واگذاري خودروها بدون قاعده فروش در بورس گفت: خودروهايي كه در قرعه كشي قرار دارند حتي يك دستگاه هم بدون قانون واگذار نشده است.ارگان ها و سازمان ها طبق قوانين نه از بازار مي توانند خودرو بخرند و نه مي توانند واردات كنند. واگذاري هاي خودرو به نهادهاي نظامي و اجرايي طبق قانون انجام شده است و حتي خودروي فرسوده را هم تحويل داده اند. ضمن اين كه اين روند فراقانوني سالهاست كه وجود دارد. من در مجمع شركت هم گفتم اطلاع رساني اشتباه بوده است و حتي معاون بازرسي رياست جمهوري هم به اين موضوع ورود كرده است و مشكلي نبوده است.
خطيبي ادامه داد: اين كه در تلويزيون تنها به واگذاري ها در ايران خودرو مي پردازد يك علامت سوال است. در ديگر خودروسازها كه اصلا منظور بنده سايپا نيست، نيز اين موضوع اتفاق افتاده و سوال اساسي اين كه چرا صدا و سيما به اين موضوع انتقاد دارد ولي خودش درخواست خودرو از سايپا و ايران خودرو دارد؟
اين واگذاري ها براي برخي ارگانهاي نظامي، قوه قضاييه، مجريه و مقننه بوده كه در رديف بودجه آنها تعريف شده و مكلف به خريد از خودروسازي هستند (نمي توانند از بازار بخرند)، و به هيچ وجه موضوع ورود و خريد خودروهاي عرضه شده در بورس نبوده است.
او تصريح كرد: صنعت خودرو با توجه به سرمايه گذاري و زيرساخت هايي كه وجود دارد كاملا پتانسيل هاي مثبت دارد. اما متاسفانه فضاي رسانه اي مناسبي در خصوص صنعت خودرو وجود ندارد. در خصوص كيفيت مثلا اگر نقدي هست درهاي ايران خودرو باز است و هر كس مي تواند كمكي كند بسم ا…
خطيبي ادامه داد: ايران خودرو بارها گفته مخالفتي با واردات خودرو ندارد. اما اين كه به سمت آزادسازي واردات خودروهاي دست دوم برويم من به شدت مخالف هستم و از نظر كارشناسي اين موضوع اشكال دارد.
انتهای پیام/
دیدگاه خود را بنویسید