
شاید در نگاه نخست، هواپیماها و فضاپیماها جزء پیچیدهترین و شگفت انگیزترین ساختههای دست بشر باشند اما با کمی تأمل بیشتر در مییابیم که خودروهای سنگین و غول پیکر معادن نیز از این غافله مستثنی نیستند.
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو به نقل از مجله تحت گاز
شاید در نگاه نخست، هواپیماها و فضاپیماها جزء پیچیدهترین و شگفت انگیزترین ساختههای دست بشر باشند اما با کمی تأمل بیشتر در مییابیم که خودروهای سنگین و غول پیکر معادن نیز از این غافله مستثنی نیستند. Belaz 75710 تا به امروز عنوان بزرگترین کامیون کمپرسی معدن را به خودش اختصاص داده که بیش از 20 متر طول دارد! یعنی طول آن تقریبأ با یک ساختمان چهار طبقه برابری میکند!
این هیولا میتواند 496 تُن نخاله را با خودش حمل کند و این رقم با تعداد 248 بوگاتی شیرون برابری میکند! بنابراین از موتور تا تایر این کامیونهای کمپرسی بقدری پیچیده و عجیب است که از نظر فنی و ساختار دست کمی از ساختههای SpaceX ندارد. در نوشتار زیر به اتفاق بزرگترین کامیونهای کمپرسی دنیا را با هم مرور خواهیم کرد.
Belaz 75710
کامیون کمپرسی Belaz 75710 با ظرفیت باربری 496 تُن، هنوز هم با گذشت سالها، بزرگترین کامیون کمپرسی معدن دنیاست. این خودرو فوق سنگین وزن در اکتبر سال 2013 توسط کمپانی بلاروسی الاصل Belaz برای یک شرکت حفاری معدن روسی ساخته شد و از سال 2014 شروع به تحویل آن نمود. این هیولا، 20.6 متر طول، 8.16 متر ارتفاع و 9.87 متر طول دارد و وزن خالی و بدون بار آن به تنهایی 360 تُن است! Belaz 75710 به هشت تایر تیوبلس پنوماتیک و دو موتور 16 سیلندر توربودیزل مجهز شده است که هریک میتواند 2300 اسب بخار نیرو را تولید کند. به عبارت دیگر 75710 مجموعأ میتواند 4600 اسب بخار نیرو را از طریق سیستم انتقال نیرو الکترومکانیکال به چرخها انتقال دهد. حداکثر سرعت این هیولا، 64 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
کاترپیلار 797F
کاترپیلار 797F، آخرین مدل از سری کامیونهای کمپرسی 797، دومین کامیون کمپرسی بزرگ دنیاست. این کاترپیلار از سال 2009 در حال خدمت است و میتواند 400 تُن بار یا نخاله را با خودش حمل کند. ظرفیت حمل 797F به مراتب از نسلهای قبلی خود که به 380 تُن برای 797B و 360 تُن برای 797 میرسید، بیشتر است. وزن خود خودرو بدون بار به 687.5 تُن میرسد که به تنهایی تقریبأ دو برابر Belaz وزن دارد اما از سوی مقابل بهطور قابل ملاحظهای از آن کوچکتر است. 797F به ترتیب 14.8 متر طول، 6.52 متر ارتفاع و 9.75 متر عرض دارد. این هیولا به شش چرخ میشلین XDR یا بریجستون VRDP مجهز میشود.
قلب تپنده 797F یک موتور 20 سیلندر چهار زمانه توربودیزل Cat C175-20 با 3400 اسب بخار نیرو است. این کامیون کمپرسی از طریق سیستم انتقال قدرت هیدرولیک همراه با مبدل گشتاور نیرو را به چرخها انتقال میدهد و میتواند به حداکثر سرعت 68 کیلومتر بر ساعت برسد.
Komatsu 980E-4
این هیولا توسط کمپانی آمریکایی Komatsu American Corporation در سپتامبر سال 2016 معرفی شد و ظرفیت بارگیری 400 تُن بار یا نخاله را دارد. این بزرگترین کمپرسی مجهز به سیستم انتقال نیرو الکتریکی در عقب است که توسط Komatsu ساخته میشود. 980E-4 یکی از بزرگترین محفظههای بارگیری را در بین کمپرسیهای معدن دارا میباشد و به همین جهت کاملأ مناسب عملیات معدن در مقیاس بزرگ است. وزن خشک و بدون بار این غول آمریکایی به تنهایی 625 تُن بوده و 7.09 متر ارتفاع و 10 متر طول دارد. قلب تپنده این غول سنگین وزن، یک واحد 18 سیلندر خورجینی دیزلی ساخت خود Komatsu است که میتواند 3500 اسب بخار نیرو را از طریق سیستم انتقال نیرو الکتریکی به زمین انتقال دهد. حداکثر سرعت آن نیز 61 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
Terex MT6300 AC
کمپرسی MT6300 AC توسط کمپانی آمریکایی Terex در سال 2008 معرفی شد که میتواند 400 تُن بار را با خود حمل کند. نام این خودرو فوق سنگین در سال 2010، به Bucyrus MT6300 AC تغییر یافت چراکه بخش تجهیزات معدن Terex توسط کمپانی Bucyrus خریداری شده بود. در ادامه و در سال 2011 که کاترپیلار، کمپانی Bucyrus را خریداری کرد، MT6300 AC به بخشی از محصولات کاترپیلار تبدیل شد. وزن خشک و بدون بار این خودرو فوق سنگین به 660 تُن میرسد و 7.92 متر ارتفاع و 14.63 متر طول دارد. موتور 20 سیلندر چهار زمانه دیزلی به آلترناتور AC مجهز شده که نیرو را به موتور الکتریکی مستقر در هر طرف اکسل ارسال میکند. مجموع توان تولیدی این غول سنگین وزن، 3750 اسب بخار است و میتواند تا 64 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد.
Liebherr T282C / T284
هر دو مدل کمپرسی معدن فوق سنگین با ظرفیت بارگیری 400 تُن، توسط کمپانی Liebherr ساخته شده است. این دو نیز همپای کاترپیلار 797F و Terex MT6300 AC، عنوان دومین کمپرسی بزرگ دنیا را با خود به یدک میکشند. T282 C در حقیقت جانشین شایستهای برای مدل T282 B با ظرفیت بارگیری 360 تُن بود در حالیکه T284، یکی از جدیدترین ساختههای این کمپانی بوده و اشتراکات زیادی را با T282C دارد. هر دو مدل دارای وزن خشک 661 تُن هستند.
طول هر دو به 15.60 متر میرسد و ارتفاع و عرض هردو نیز به ترتیب 9.67 متر و 7.42 متر است. ساختههای Liebherr به موتور 20 سیلندر دیزلی با توان خروجی 3750 اسب بخار مجهز هستند. این دو مدل همانند دو کمپرسی ماقبل خود، از سیستم انتقال نیرو AC ساخت خود Liebherr بهره میبرند و میتوانند به حداکثر سرعت 64 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنند.
Belaz 75601
یکی دیگر از کارکشتهترین ساختههای Belaz همین 75601 است که جدیدترین نسخه از سری 7560 بوده و ظرفیت بارگیری 396 تُن بار را دارد. وظیفه 75601، حمل تکه سنگهای حاصل از استخراج به محلی دورتر از معدن میباشد. وزن خشک این خودرو فوق سنگین، 672 تُن است و 14.9 متر طول، 9.25 متر عرض و 7.22 متر ارتفاع دارد. موتور 20 سیلندر خورجینی دیزلی این هیولا، میتواند 3750 اسب بخار نیرو را از طریق سیستم انتقال قدرت الکترومکانیکی، به زمین منتقل کند. موتورهای کشش و موتور آلترناتور به ترتیب توسط زمینس و Kato برای این مدل ساخته شدهاند. حداکثر سرعت این مدل، همچون بسیاری از کمپرسیهای معدن، 64 کیلومتر بر ساعت است.
Komatsu 960E-1 / 960E-1K
هردو کمپرسی 960E-1 / 960E-1K جزء معروفترین ساختههای Komatsu به شمار میروند که دارای ظرفیت بارگیری 360 تُن هستند. 960-E1 در سال 2008 معرفی شد که به عنوان اولین عضو از خانواده 960E به شمار میرود و 960E-1K ادامهدهنده مسیر موفقیتآمیز آنست. وزن هر دو مدل یکسان بوده و 635 تُن است. ارتفاع و عرض هر دو نیز با هم برابر بوده و به ترتیب 7.14 و 9.19 متر میباشد درحالیکه طول 960-E1 به 15.6 متر و طول 960E-1K به 15.34 متر میرسد. هر دو مدل به موتور 18 سیلندر خورجینی چهار زمانه دیزلی مجهز هستند و میتوانند 3500 اسب بخار نیرو را تولید کنند. 960-E1 از سیستم انتقال نیرو دوگانه IGBT AC ساخت GE بهره میبرد در حالیکه 960E-1K به سیستم انتقال نیرو IGBT AC ساخت خود Komatsu مجهز است. حداکثر سرعت هر دو مدل، 64 کیلومتر بر ساعت است.
Belaz 75600
75600 به عنوان اولین عضو از خانواده 7560 شناخته میشود و در حال حاضر جزء یکی از بزرگترین کمپرسیهای معدن در دنیا به شمار میرود. 75600 با ظرفیت بارگیری 352 تُن، وظیفه حمل سنگهای نخاله حاصل از استخراج را به بیرون از محل استخراج معدن بر عهده دارد. وزن خشک 75600 اندکی کمتر از رقبایش بوده و 617 تُن اعلام شده است. طول، عرض و ارتفاع آن نیز به ترتیب 14.9 متر، 9.6 متر و 7.47 متر است. 75600 به موتور 18 سیلندر خورجینی توربودیزل چهارزمانه مجهز شده که 3500 اسب بخار نیرو را میتواند تولید کند. آلترناتور کششی این خودرو فوق سنگین توسط Kato و موتورهای کشش توسط کمپانی معظم زیمنس تأمین میشود. حداکثر سرعت آن نیز 64 کیلومتر بر ساعت است.
کاترپیلار 795F AC
795F AC دارای ساختار ماژولار بوده و در دو مدل معدن و زغال سنگ به تولید میرسد که مدل معدن در میان کارفرمایان محبوبتر است. وزن خشک این مدل به 628 تُن میرسد. 795F AC با 15.14 متر طول، 8.97 متر عرض و 7.04 متر ارتفاع، نسبت به سایر حضار این لیست از عرض کمتری برخوردار است. موتور دیزلی C175-16 ساخت خود کاترپیلار، 3400 اسب بخار نیرو را تولید میکند. سیستم انتقال نیرو الکتریکی AC آن نیز توسط کاترپیلار طراحی و ساخته شده و آنرا قادر میسازد تا 64 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد.
هیتاچی EH5000AC-3
EH5000AC-3 با ظرفیت بارگیری 326 تُن، جدیدترین و بزرگترین کمپرسی ساخت هیتاچی است که در MINExpo سال 2012 در لاس وگاس رونمایی شد. وزن خشک و بدون بار این خودرو فوق سنگین، 551 تُن بوده که بطور قابل ملاحظهای از سایر حضار لیست سبکتر است. طول آن 15.51 متر بوده و عرض و ارتفاع آن 8.6 متر و 7.41 متر است. EH5000AC-3 از موتور 16 سیلندر دیزلی کم مصرف Cummins QSKTTA60 بهره میبرد که توان تولیدی آن، 2850 اسب بخار اعلام شده که بازهم از سایر نام بردههای این لیست ضعیفتر است. هیتاچی EH5000AC-3 دارای حداکثر سرعت 56 کیلومتر بوده که حدود 10 کیلومتر بر ساعت از اکثر حضار این لیست، آهستهتر است.
نوشته: سامیار راشد
انتهای پیام/