پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه ب ام و i4 و مرسدس بنز EQE (1)

فریاد بی صدا / مقایسه ب ام و i4 و مرسدس بنز EQE

همچنان مقایسه و رقابت میان مرسدس بنز و ب ام و جذاب بوده و در این مطلب قصد داریم تا به مقایسه 2 خودرو ب ام و I4 و مرسدس بنز EQE بپردازیم. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو به نقل مجله تخت گاز؛ شاید اگر 20،30 سال پیش کسی می گفت در 2 […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۱۲ فروردین ۱۴۰۲

همچنان مقایسه و رقابت میان مرسدس بنز و ب ام و جذاب بوده و در این مطلب قصد داریم تا به مقایسه 2 خودرو ب ام و I4 و مرسدس بنز EQE بپردازیم.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو به نقل مجله تخت گاز؛

شاید اگر 20،30 سال پیش کسی می گفت در 2 دهه آینده اتومبیل هایی تولید می شوند که کاملا با برق کار کنند، چندان حرف اش را جدی نمی گرفتند. اما همان طور که همیشه تکنولوژی رویاهای عجیبمان را به واقعیت تبدیل کرده، این ایده نیز سال هاست به واقعیت تبدیل شده و حالا اتومبیل های برقی اوج بلوغ خود را تجربه می کنند و اقبال آن ها نیز بیشتر از قبل شده است. با توجه به محدود بودن منابع سوخت های فسیلی و مشکلات آلایندگی وسایل نقلیه و خطرات محیط زیستی که کره زمین را تهدید می کند، می توان پیش بینی کرد که جهان با سرعتی بیشتر از قبل به سمت برقی شدن برود. همان طور که بعضی وقت ها در رویاهای مان وضعیت را با چیزهایی در جهان موازی مقایسه می کنیم، می توانیم بگوییم که اتومبیل های اسپرت و هیجان انگیز که به آن ها عادت کرده ایم و با آن ها خاطره داریم، در دنیای موازی برقی هم حضور دارند. اما بی سر و صدا، بی آلایندگی و با قلبی الکتریکی!

مقایسه ب ام و i4 و مرسدس بنز EQE (8)

مرسدس بنز EQE

EQS اولین سدان تمام الکتریکی مرسدس بنز بود که نهایت توانایی‌های این کمپانی را در مسیر ساخت اتومبیل های تمام برقی به نمایش می گذاشت. اما EQS در دسته خودروهای بزرگ و گران قیمت قرار می گرفت و همین باعث می شد تا دست بسیاری از علاقه مندان به آن نرسد. به همین دلیل خودروساز آلمانی تصمیم گرفت تا ورژن کوچک تر و ارزان تر را با نام EQE در نمایشگاه مونیخ معرفی کند. بسیاری از کارشناسان EQE را همزاد E کلاس در خانواده خودروهای برقی مرسدس بنز به حساب می آورند. اتومبیل مورد بحث بر پایه پلت فرم EVA2 شکل گرفته و عرضه آن در سال جاری میلادی به عنوان رقیب اصلی بی ام و i4، پولستار 2 و حتی تسلا مدل 3 آغاز شده است.

فرم کوپه مانند بدنه EQE شباهت‌های زیادی به EQS دارد. به‌عنوان‌مثال، در قسمت عقب دقیقاً مثل برادر بزرگ‌ترش از چراغ‌های LED سراسری استفاده شده و در جلو نیز بجای جلوپنجره، یک پنل مشکی‌رنگ بزرگ با نشان مرسدس و نسان ستاره سه‌پر (در نسخهٔ AMG Line) دیده می‌شود. جالب است بدانید این یک نشان ساده نیست و که چندین سنسور و رادار را پشت خود پنهان کرده است. طراحی چراغ‌های جلو کمی با EQS متفاوت است اما در نهایت باید گفت همان طور که چند سالیست تشخیص محوصلات مرسدس بنز از یکدیگر کار سختی شده، شباهت EQE با EQS هم باعث می شود تا به راحتی نتوانید این 2 را به درستی تشخیص دهید.

البته EQE با ۴,۹۳۴ میلی‌متر طول، به میزان قابل‌توجهی از EQS با ۵,۲۶۵ میلی‌متر طول کوتاه‌تر است. علی رقم این اختلاف در فاصله محوری ۳,۱۲۲ میلی‌متری آن بسیار به برادر بزرگ‌ترش نزدیک‌تر است و از این نظر 80 میلی متر از E کلاس معمولی بلندتر است. اورهنگ (فاصله از نوک خودرو تا چرخ) کوتاه چه در بخش جلو چه در بخش عقب، استفاده حداقلی از پنل‌های بدنه در کنار رینگ های بزرگ بر کارکتر اسپرت EQE تاکید دارند.

مرسدس بنز در طراحی EQE تاکید فراوانی روی آئرودینامیک تأکید داشته و با سطح کاملا مسطح کف خودرو، جلوپنجره بسته و آب بندی پنل های بدنه موفق شده به ضریب درگ ۰.۲۰ دست پیدا کند. مرسدس حتی رینگ‌ها را به گونه‌ای طراحی کرده تا از هر گونه فشار و اختلال آیرودینامیکی اضافی جلوگیری کند. البته با توجه به اورهنگ کوتاه و سیستم تعلیق مولتی لینک استاندارد فولادی از نظر آیرودینامیک به پای مدل EQS نمی‌رسد و همچنان EQS پایین ترین ضریب درگ را دارد.

در نسخه EQE350 با پکیج سفارشی AMG Line ، سپرهای متفاوت، رینگ‌های بزرگ‌تر و صندلی‌های اسپرت را به همراه دارد. جالب است بدانید EQE اولین محصول مرسدس بنز است که به صورت 100 درصد از فولاد بازیافت شده ساخته شده است.

کابین EQE تحت سلطهٔ هایپراسکرین است که برای اولین بار در EQS معرفی شد و در اینجا به‌صورت سفارشی ارائه می‌شود. این صفحه شیشه‌ای بزرگ که کل عرض داشبورد را پوشش داده، از 3 نمایشگر مجزا تشکیل شده و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MBUX را به همراه تکنولوژی‌هایی مثل سیستم احراز هویت بیومتریک و ناوبری واقعیت افزوده را با خود به همراه دارد. این صفحه نمایش عظیم الجثه 1410 میلی متر است! برای سرنشین کناری نیز یک صفحه نمایش 12.3 اینچی OLED لمسی در نظر گرفته شده که نکته جالب توجه آن کاهش میزان روشنایی در حین رانندگی است تا از پرت شدن حواس راننده جلوگیری کند.

مرسدس برای کاهش هرچه بیشتر سر و صدای اضافی در کابین از فوم های مخصوصی استفاده کرده تا صدای اضافی به درون اتاق وارد نشود. همچنین یک قطعه فلزی ظریف در پایه ستون A قرار دارد که باعث کاهش نویز و بهبود جریان هوا و تمیز نگه داشتن پنجره‌های جانبی می‌شود. نکته جالب و البته شاید نچندان خوشایند برای ماشین بازهای متعصب اینجاست که یک حالت صوتی پیشرفته با نام «Roaring Pulse» در EQE به کار گرفته شده که صدای موتورهای احتراق داخلی را با حجم زیاد شبیه سازی می‌کند.

در نسخه پایه صندلی های راحت مرسدس بنز نصب می شود و حتی بدون پرداخت مبلغ بیش تر می توان صندلی های اسپرت AMG لاین را سفارش داد. راستای سیاست های طبیعت دوستانه مرسدس بنز در خودروهای برقی، برای پوشش صندلی ها و داشبورد از جنس چرم مصنوعی استفاده شده است. همچنین صندلی های این اتومبیل برقی به گرم کن و سردکن و ماساژور نیز مجهز شده اند.

از جمله امکانات ایمنی مرسدس بنز EQE هم می توان به ترمز هوشمند، نوربالای خودکار (با فناوری مرسدس بنز) و سیستم پیشگیری از تصادف را به صورت استاندارد اشاره کرد. امکانات آپشنال ایمنی در این خودرو شامل رادار رانندگی بین خطوط، سیستم خودکار تغییر لاین، سنسور نقطه کور، رادار تابلوخوان و… می شود. همچنین در سیستم Pre-Safe آپشنال EQE، از ویژگی جدید تصادف از کنار استفاده شده است که با پیش بینی حادثه، با همکاری فناوری E-Active Body Control، ارتفاع خودرو را افزایش می دهد.

EQE350 به یک موتور الکتریکی مجهز شده. این موتور الکتریکی در عقب نصب شده و می تواند ۲۸۸ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی موتور توسط یک گیربکس تک سرعته به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. این موتور توسط یک پکیج باطری ۹۰.۶ کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود که طبق معیارهای WLTP، با هر بار شارژ امکان پیمودن ۶۶۰ کیلومتر را فراهم می‌کند. با استفاده از شارژرهای سریع نیز می‌توان از ۱۰ تا ۸۰ درصد از باطری‌ها را ظرف ۳۱ دقیقه شارژ کرد. در نسخه چهارچرخ محرک EQE یک موتور الکتریکی نیز به محور جلوی آن اضافه شده است. به لطف استفاده از سیستم آهنربای دائمی، قدرت و راندمان این موتور الکتریکی بسیار بالا و کاربردی است. مرسدس در EQE از قابلیت بازیابی انرژی ترمز نیز استفاده کرده که در بهترین حالت امکان رانندگی تنها با یک پدال گاز را فراهم می‌کند!

در EQE از سیستم تعلیق تعلیقی مشابه S کلاس استفاده شده است. همچنین تعلیق بادی با کمک‌فنرهای تطبیقی و همین‌طور سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب تا حداکثر ۱۰ درجه هم برای آن قابل سفارش است. سیستم تعلیق بادی فعال در سرعت ها و حالت های مختلف رانندگی، ارتفاع خودرو را تنظیم کرده است تا بهترین عملکرد را در رانندگی با مرسدس بنز EQE شاهد باشیم.

تولید EQE در سال جاری میلادی و در کارخانهٔ برمن آغاز شده و این سدان تمام الکتریکی در اروپا و ایالات‌متحده عرضه می شود. البته تولید این محصول جدید مرسدس بنز برای بازار چین نیز به‌صورت محلی در همان کشور انجام خواهد گرفت. مرسدس با پایان عمر خودرو با خارج کردن بسته باتری امکان استفاده از آن را در محل های ذخیره ساز انرژی ممکن خواهد کرد تا به سرعت به چرخه بازیافت وارد نشود.

ب ام و i4

شرکت ب ام و بیشتر از یک سال پیش در مراسمی آنلاین از سدان برقی i4 رونمایی کرد. این رونمایی مدتی بعد از معرفی سری 4 برقی اتفاق افتاد تا نشان دهد ب ام و به دنبال شخصیتی مستقل برای این سدان اسپرت و برقی خود است.

نمونه تولیدی i4 یک سال بعد از معرفی مدل کانسپت این اتومبیل معرفی شده است. البته کانسپت مذکور بیشتر یک پروتوتایپ نزدیک به تولید بود و به همین دلیل ب ام و وعده داده بود که نسخه تولیدی ۸۵ درصد به نسخه کانسپت وفادار خواهد ماند. اگر با دقت به ظاهر این ب ام و بی سر و صدا نگاه کنید می بینید که کمپانی به وعده خود عمل کرده و i4 شباهت فراوانی با نسخه کانسپت خود دارد.

i4 از همان جلوپنجره بزرگ و بحث‌برانگیز سری ۴ استفاده می‌کند که البته در اینجا مسدود شده و به‌عنوان پوششی برای سنسورهای مختلف خودرو از آن استفاده می شود. به در پروفیل جانبی اما اضافه شدن درهای عقب تنها تغییری نیست که به سری ۴ صورت گرفته، زیرا i4 برای بهبود جریان هوا و صرفه جویی در مصرف انرژی به دستگیره‌های مخفی درها هم مجهز شده است.

سپرهای بازطراحی شده، در بدنه رگه های آبی رنگ روی بدنه نشان دهنده الکتریکی بودن این اتومبیل هستند. حذف اگزوزها در عقب نیز دیگر ویژگی‌های هستند که i4 را از سری ۴ متمایز می‌کنند.

ب ام و i4 با ظاهر اسپرت، یکی از برترین دینامیک ها را در این کلاس دارد. اما نباید فراموش کنیم که در اینجا، خودرویی در مقابلش ایستاده که از این نظر حرف های زیادی برای گفتن دارد. به طور کلی i4 در نمای روبرو بسیار شبیه به نسل اخیر سری 4 طراحی شده و شباهت فراوانی به آن دارد. چراغ ها همانند سری ۴ و M4 به صورت کشیده و باریک طراحی شده اند. رینگ های پنج پره با رنگ سفید و الگوی مشابه با سایر خودروهای برقی ب ام و نیز داد می زنند که با یک اتومبیل دوستدار محیط زیست طرف هستیم. در قسمت عقب، چراغ های کشیده LED بخش زیادی از صندوق را تشکیل داده و روی سپر خودرو نیز رنگ آبی دیده می شود.

در این مقایسه مدل میانی که با کد 40 شناخته می شود شرکت کرده است. برای اینکه ب ام و i40 تان به سیستم چهار چرخ متحرک و پیشرانه قوی تر مجهز باشد، باید سراغ M50 xDrive که نمونه گران‌تریست بروید. برای اینکه ظاهر M50 را پیشرانه 40 در اختیار داشته باشید نیز باید تریم M Sport را سفارش دهید.

i4 به آخرین نسخه از سیستم اینفوتینمنت اختصاصی کمپانی یعنی iDrive 8 مجهز بوده و از یک نمایشگر بزرگ 14.9 اینچی سود می‌برد؛ این نمایشگر و یا به عبارت بهتر سیستم اینفوتیمنت، از آپدیت‌های نرم‌افزاری از راه دور پشتیبانی می‌کند. در پشت فرمان هم یک نمایشگر دیجیتال 12.3 اینچی وظیفه ارائه اطلاعات مورد نیاز راننده را بر عهده دارد.

ب ام و i4 از اکتبر گذشته وارد خطوط تولید شده و در طول ماه‌های اخیرا عموما بازخوردهای بسیار مثبتی را از نشریات مختلف دریافت کرده و توانسته نظر مثبت آنها را جلب کند. اما در این بین یوروانکپ نظر دیگری دارد! این نهاد اروپایی پس از بررسی عملکرد ب ام و i4 در تست‌ تصادف 4 ستاره ایمنی را به آن اعطا کرده است. با چنین امتیازی باید گفت نماینده باواریایی‌ها در کسب امتیاز کامل یا همان 5 ستاره ایمنی ناکام باقی مانده ، این درحالیست که رقیبش در این مقایسه، یکی از ایمن ترین های این کلاس است و ئر کل اتومبیل های برقی مثل تسلا معمولا عملکرد بهتر از خودروهای بنزینی در تست تصادف دارند.

بی ام و i4 در 3 مدل عرضه شه است. نسخه eDrive35 حدود 281 اسب‌بخار قدرت و 400 نیوتن‌متر گشتاور تولید می کند و قابلیت پیمایش آن عدد 418.4 کیلومتر را نشان می دهد.

اما eDrive40 دارای یک موتور برقی در محور عقب است و ۳۳۵ اسب بخار قدرت و 430 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و ظرف ۵.۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می رسد. این نسخه می تواند با یک بار شارژ مسافت 482.8 کیلومتری را طی کند. مدل قوتی‌تر i4 M50 نام دارد و علاوه بر موتور برقی چرخ‌های عقب، یک پیشرانه برقی هم روی دیفرانسیل جلو دارد و در مجموع ۵۳۶ اسب بخار قدرت به هر چهار چرخ منتقل می‌کند. قدرت این اتومبیل برقی از M4 بنزینی هم بیشتر است و ۰ تا ۱۰۰ را در ۳.۹ ثانیه پر می‌کند تا ۰.۱ ثانیه از همتای بنزینی دیفرانسیل عقب خود سریع‌تر باشد. البته برد این نسخه از مدل 40 کمتر است و با یک بار شارژ می تواند مسافت 394.2 کیلومتری را طی کند.

شعاع مسافتی i4 نیز در بالاترین مدل به ۵۹۰ کیلومتر در چرخه WLTP (طبق معیارهای EPA تا ۴۸۰ کیلومتر) می رسد. طبق ادعای ب ام و، باتری ۸۳.۹ کیلووات ساعتی i40 با استفاده از شارژر سریع در ۳۱ دقیقه به ۸۰ درصد شارژ می‌رسد و در صورتی که از شارژر خانگی ۱۱ کیلوواتی استفاده شود، برای شارژ کامل به ۸ ساعت زمان نیاز است. ب ام و با همکاری آهنگساز برنده اسکار، هانس زیمر سیستم IconicSounds Electric را برای این اتومبیل برقی و سایر نحصولات برقی اش طراحی کرده تا از طریق صدای مصنوعی موتور در حالت اسپرت، هیجان را به راننده منتقل کند. این صدا از طریق بلندگوها پخش می‌شود و در صورتی که راننده و سرنشینان احتیاج به سکوت داشته باشند، می‌توان آن را غیرفعال کرد.

نشریه‌ی Electrifying یک سیستم رتبه‌بندی به نام E-Rating ایجاد کرد که به منظور کمک به خریداران در درک کارایی خودروی الکتریکی است. الگوریتم E-Rating چند فاکتور مختلف از جمله میزان تبدیل انرژی الکتریکی به مسافت در جاده، سرعت شارژ مجدد باتری و آماده‌سازی مواردی مانند پمپ‌های حرارتی، بازیابی هوشمند انرژی ترمز و سیستم کنترل آب‌و‌هوا را در نظر می‌گیرد. کنترل این موارد، همگی به کاهش مصرف برق در خودرو کمک می‌کنند. راندمان خودروهای الکتریکی از A++ تا E درجه‌بندی می‌شود و ب ام و i4 و تسلا مدل ۳ بالاترین رتبه‌بندی A++ را در بریتانیا دریافت کرده اند.

اولین تجربه جدی ب ام و در ساخت اتومبیل های تمام برقی، مدل i3 بود که آنچنان مورد استقبال قرار نگرفت. اما i4 ورق را برگردانده و با کمی اغراق می توان گفت حس و حال اسپرت رانندگی با یک سری 4 را در قالب دوست دار محیط زیست و بدون الایندگی ارائه می کند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی