پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مرسدس E280 W211

مرسدس بنز E280 W211 / مجبوب دوران و دل‌ها

راز موفقیت مدل‌های مرسدس‌ بنز مثل راز خوشمزگی نوشابه‌های کوکاکولاست.

سبحان قالیباف
شنبه - ۱۷ تیر ۱۴۰۲

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو به نقل از مجله تخت گاز 

راز موفقیت مدل‌های مرسدس‌ بنز مثل راز خوشمزگی نوشابه‌های کوکاکولاست. هیچ‌کس دقیق نمی‌داند چرا این سرباز‌های ژرمن در قلب تمام افراد دنیا جای خاص خودشان را دارند. هر کس یک نظر دارد ولی هرگز دقیق نیست، شاید خود مرسدس هم نمی‌داند چرا، شاید جزو اسرار الهی است که همگی باید بنز را دوست داشته باشیم. در همین راستا، به یکی از مدل‌های محبوب این شرکت یعنی مرسدس‌بنز E280 با کد اتاق W211 نگاهی خواهیم داشت که از سال‌های 2003 تا 2009 موفق به فروش بیش از 1.5 میلیون دستگاه شد و عملا تاکنون، پرفروش‌ترین و موفق‌ترین سری از خانواده E مرسدس بوده است.

مرسدس E280 W211

هدیه‌ای به همه دنیا

ابتدا از E Class شروع کنیم که در سال 1953 با کد اتاق W120 از طرف مرسدس به دنیا هدیه داده شد. 8 سال بعد با نسل دوم با کد اتاق W110 با موتور 6 سیلندر خطی شروع به مسیرش ادامه داد و در سال 1968 با کد اتاق‌های W114/W115 از راه رسید که ما آن نسل را با نام «بنز معماری» می‌شناسیم و نسل بعدی آن با کد W123 که در سال‌های 1986 تا 1994 تولید می‌شد را با نام «بنز دانشجویی».

اما نام E Class اولین‌بار به اتاق W124 این مرسدس در سال 1993 اطلاق شد. عموم مردم این تصور را دارند که حرف E مخفف Executive به معنای «ریاستی» است، درحالی‌که این حرف از ابتدای عبارت Einspritzmotor گرفته شده. کلمه‌ای که مرسدس‌بنز برای سیستم انژکتوری تزریق سوخت خود انتخاب کرده بود و در این سدان استفاده می‌شد. از آن‌جایی‌که نام E-class به اتاق W124 رسید، آن را به‌عنوان اولین نسل E کلاس می‌شناسند و مدل‌های پیشین به اجداد سری E معروف هستند.

نسل دوم با کد اتاق W210 سال 1996 روی کار آمد جایی‌که چراغ‌های جلو خودرو، یک جدایی ناموفق را تجربه کردند. نسل سوم (W213) سال 2003 چشم به جهان گشود و پس از آن هم نسل‌های چهارم در سال 2010 (کد اتاق W212) و پنجم در سال 2017 (W213) از راه رسیدند.

اما نسل سوم با ورودش ندای پختگی طراحی‌های مدرن و نوین مرسدس‌ بنز و جدایی زیبا و شکیل چراغ‌های جلو را می‌داد (که در فیس‌لیفت نسل چهارم در سال 2013 از بین رفت). شاید به نظر خیلی‌ها اگر هنوز هم مدلE با چراغ‌های جلو دوتکه ارائه می‌شد، زیبایی بیش‌تری داشت.

از این اتاق E کلاس در ناوگان پلیس کشورمان هم با نسخه E240 استقبال شد که در کنار برادر کوچک‌ترش C کلاس، در نیروی انتظامی و پلیس راهور کشور خدمت می‌کرد و می‌کند. هم‌چنین این اتاق E کلاس در 3 تیپ کلاسیک، الگانس و آوانگارد عرضه می‌شد که به‌دلیل وفور تیپ الگانس در کشور، این سری از مرسدس به «بنز الگانس» نیز شهرت دارد.

مرسدس E280 W211

طراحی

همان‌طور که عنوان شد، پختگی طراحی E کلاس از اتاق W211 شروع می‌شود. اتاق قبلی هنوز به تکامل نرسیده و در برزخی بین دنیای قدیم و قرن 21 گیر کرده بود اما مدل جدید موفق به ارائه یک ظاهر مدرن و پخته شد.

چراغ‌های جلو در این مدل به طلاق توافقی رسیدند که با جلوپنجره زیبا و آرم مرسدس برجسته روی کاپوت به زیبایی روی نمای جلو نشسته‌اند. یکی از مزیت‌های مدل E در کنار S همین آرم برجسته ستاره سه‌پره روی کاپوت است که متاسفانه با فیس‌لیفت نسل چهارم این کلاس در سال 2013 دار فانی را از کلاس E وداع گفت.

کاپوت خطوط هماهنگ شده‌ای با فواصل بین چراغ‌ها دارد که به جلوپنجره نیز متصل است. نمای جانبی بدنه طراحی ساده اما دلنشینی دارد که مزین به زه‌های هم‌رنگ بدنه هستند. اما در مورد طراحی عقب شاید بتوان گفت زیاد هیجان‌انگیز نیست! بسیار ساده با چراغ‌های مثلثی و آرم و لوگو بنز. البته برخی مدل‌ها با دارا بودن اگزوز‌های AMG و اسپویلر اضافه، نمای هیجان‌انگیز‌تری ارائه می‌دهند اما در مورد مدل‌های ساده فقط یک ظاهر به اصطلاح «بیزینس کلاس» را خواهید داشت.

در مورد رینگ‌ها، انواع و اقسام رینگ‌های 5، 6 و چند پر با طراحی‌های مختلف و سایز‌های متنوع روی این خودرو مورد استفاده قرار گرفته است. بعد از فیس‌لیفتی که در سال 2005 روی برخی از مدل‌های این خودرو صورت گرفت و سپر‌های اسپرت‌تر و تریم داشبورد متفاوت (چوب تیره، پشت آمپر سفید با حاشیه‌های کرومی، دسته‌دنده کروم مات و …) اعمال شد، رینگ‌های 17 اینچی هفت‌پر Mine lauva روی خودرو مرسوم شد. اما رینگ‌هایی که در تصویر می‌بینید، نوع 16 اینچی ویانو هستند.

داخل کابین، بازهم می‌توان از کلمه پختگی استفاده کرد. ترکیب درست متریال باکیفیت از جمله چوب و چرم و کروم و در برخی جاها پلاستیک، که همگی به اندازه و کاملا متناسب در کنار یکدیگر جلوه پیدا کرده بودند.

فرمان «تُپل» و زیبای این مرسدس که رنگ دکمه‌هایش بعد از 250 هزار کیلومتر حتی اندکی ریخته نشده است را باید مورد ستایش قرار داد. پشت آمپر این خودرو بر عاشقان مرسدس، حجت را تمام می‌کند! این پشت‌آمپر ساده اما شکیل آنالوگ که در وسط سرعت‌سنج تا 260 کیلومتربرساعت را برای شما می‌شمارد، در سمت راست خود یک دورشمار کوچک تا 7 هزار دوربردقیقه و در سمت چپ، افسانه منقرض‌شده یعنی ساعت مرسدس را پیش‌روی دیدگان این سدان قرار می‌دهد. چون برای یک راننده مرسدس، زمان مهم است! در وسط سرعت‌شمار یک صفحه نمایش TFT کوچک نیز اطلاعات مسافت، دمای هوا و هشدار‌های مهم را نیز به اطلاع شما می‌رساند.

مرسدس E280 W211

کیفیت چرم صندلی‌ها به قدری بالا هستند که بعد از 15 سال خدشه‌ای بر آنان وارد نشده و از ریخت نیفتاده‌اند. چرم صندلی‌ها در کنار تریم مشکی و چوب داخل کابین، زیبایی را به چشم راننده و سرنشینان هدیه می‌کنند.

نمایش‌گر کنسول مرکزی مرسدس با دکمه‌هایی که در اطراف آن قرار دارد، رابط کاربری بسیار ساده‌ای متناسب با 19 سال پیش که خودرو طراحی شده بود را به سرنشینان هدیه می‌دهد. در مدل تست شده، نمایش‌گر استاندارد با یک نمایش‌گر اندروید تعویض شده است. از طراحی‌های جالب می‌توان به دکمه‌های تنظیم تهویه مطبوع خودرو اشاره کرد که در بالای قسمت مرکزی داشبورد قرار گرفته و طرح خاص و متقارنی دارد.

مرسدس E280 W211

مشخصات فنی

این کلاس با انواع و اقسام پیشرانه‌های مختلف دیزلی، بنزینی و حتی گازسوز ارائه می‌شد. مدلی که توسط ناوگان پلیس به کار گرفته شد (E240) دارای یک موتور 6 سیلندر خورجینی 2.6 لیتری با 175 اسب‌بخار قدرت و 245 نیوتن‌متر گشتاور است. اما مدل E280 دارای پیشرانه‌ای V6 با حجم 3 لیتر و توانایی تولید 231 اسب‌بخار قدرت و 300 نیوتن‌متر گشتاور است که از طریق جعبه‌دنده 5 سرعته اتوماتیک، شتاب صفر تا صد 7.3 ثانیه‌ای را در کنار سکوت و آرامش به شما هدیه می‌دهد.

مرسدس E280 W211

البته اگر بخواهید اوضاع را هیجان‌انگیز‌تر کنید می‌توانید مدل E350 با موتور V6 3.5 لیتری که 272 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتن‌متر گشتاور را در کنار جعبه‌دنده جدید مرسدس 7G-Tronic با اگزوز‌های AMG پیشکش‌تان می‌کند خریداری کنید تا در کنار غرش زیبای AMG در عرض 6.9 ثانیه صفر را به صد برسانید. از لحاظ سواری هم نیاز به گفتن نیست که به‌دلیل سیستم تعلیق نوین مرسدس و اصلا نام مرسدس روی خودرو، سواری نرم و راحتی را از خودرو دریافت خواهید کرد.

آپشن‌ها

شاید از ظاهرش برنیاید ولی همه می‌دانند آپشن‌هایی که روی مرسدس‌های دهه‌های قبل وجود دارد، برای خیلی از خودروهای حال حاضر بازار هم عرضه نمی‌شود. از لیست بلندبالای امکانات این خودرو می‌توان به سیستم‌های کنترل کشش، ABS، ایربگ‌های پرده‌ای و جانبی، سیستم کمک ترمز، تهویه مطبوع خودکار (در برخی مدل‌ها تهویه دومنطقه‌ای)، کروزکنترل، محدودکننده سرعت، چراغ‌شوی، چراغ‌های جلو خودکار، صندلی‌های جلو برقی، آینه‌های برقی به همراه گرمکن، سنسور باران، مموری صندلی، سیستم کی¬لِس (در برخی مدل‌ها)، آینه فتوکرومیک، خواباندن پشت‌سری‌های عقب از جلو و… است.

مرسدس E280 W211

در سال 2005 یک فیس‌لیفت روی این اتاق نیز اعمال شد که همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، تغییراتی در سپر و رینگ و پشت آمپر، جزوی از آن بود اما آپشن‌هایی مثل شیفتر‌های پشت دنده، سیستم ترمز جدید و سیستم Pre-safe به این خودرو اضافه شد.

طرز کار این سیستم به‌دین صورت بود که اگر سنسور‌های خودرو، تصادف و حادثه‌ای را پیش‌بینی می‌کردند، تنظیمات صندلی‌های خودرو تغییر کرده، سانروف و شیشه‌ها بسته شده و کمربند ایمنی نیز سفت‌تر می‌شد تا ایمنی سرنشینان در سانحه افزایش پیدا کند.

چه شد این کلاس در ایران نیز مونتاژ شد؟

در سال ۱۳۸۱ مذاکرات ایران‌خودرو و مرسدس‌بنز آلمان به نتایج خوبی رسید و در نهایت در در سال 1385 این اتاق از E کلاس در کارخانه‌ای به نام «تاپ‌خودرو» به‌عنوان زیرمجموعه ایران‌خودرو به مرحله مونتاژ رسید. در آن زمان بنز آلمان حدود ۱۷۴۰ قطعه از این خودرو را به ایران‌خودرو تحویل می‌داد و کارکنان تاپ‌خودرو با مونتاژ SKD، بنز E کلاس را به بازار عرضه می‌کردند. سخت‌گیری‌های شدید بنز آلمان بر روند مونتاژ این خودروها در تاپ خودرو باعث شد کلاس Eهای ایران‌خودرو از نظر دقت تولید و کیفیت شباهت بسیار زیادی نسبت به نمونه‌های وارداتی داشته باشد و از سویی موفقیت خوبی را در بازار کشور به‌دست آورند.

اما با آغاز تحریم‌ها، شاهد بودیم که بنز، دیگر قطعات W211 را به ایران‌خودرو و تاپ‌خودرو جهت تولید تحویل نداد و درنهایت خط تولید مرسدس‌بنزهای کلاس E در ایران متوقف شد. در نمایشگاه خودرو سال 1396، شرکت ستاره ایران با برخی مدل‌ها سر و کله‌اش پیدا شد و مونتاژ مدل E200 W223 سال 1397 در کشور کلید خورد اما بعد از خروج آمریکا از برجام، هم پرونده مونتاژ آن در ایران بسته شد و هم پرونده واردات!

توصیه به مصرف‌کننده

در حال حاضر در بازار آشفته خودرو کشور، هر برچسب قیمتی روی این کلاس و مدل می‌خورد. از 600 میلیون تا بالای یک میلیارد تومان. بر حسب مدل، کارکرد و تمیز بودن خودرو این بنزها همیشه طرفداران خاص خودشان را دارند. حقیقتش را بخواهید در بازاری که تنها خودروهای صفر آن چینی یا ایرانی هستند، خرید خودروهای قدیمی آلمانی، ژاپنی و حتی کره‌ای ارزش دارد اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که این خودرو‌ها خرج دارند و شاید قطعات برخی از آنها را به آسانی پیدا نکنید. اما اگر نازشان را بکشید و از آنها خوب نگهداری کنید، ارزش‌اش را دارند.

مرسدس E280 W211

در خاتمه از جناب آقای «مهدی محمدی»، مالک خوش‌ذوق و محترم خودرو بابت این‌که وقت و خودرویشان را در اختیار مجله تخت‌گاز قرار دادند، صمیمانه تشکر می‌کنیم. هم‌چنین قدردان همراهی همکار عزیزمان «حسین رشیدی پیکام» در فرآیند عکاسی و بررسی میدانی این مرسدس‌بنز نئوکلاسیک هستیم.

نوشته و عکس: کامران فرجامی

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی