پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

چگونه چرخ های خودرو را بالانس کنیم؟

احتمالا با مقوله ای به اسم لرزش فرمان حین حرکت برخورد داشتید مشکلی که باید منشا آن را در چرخ ها و سیستم جلوبندی خودرو پیدا کرد. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو  احتمالا با معقوله ای به اسم لرزش فرمان حین حرکت برخورد داشتید، مشکلی که باید منشا آن را در چرخ ها […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۹ فروردین ۱۴۰۲

احتمالا با مقوله ای به اسم لرزش فرمان حین حرکت برخورد داشتید مشکلی که باید منشا آن را در چرخ ها و سیستم جلوبندی خودرو پیدا کرد.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو 

احتمالا با معقوله ای به اسم لرزش فرمان حین حرکت برخورد داشتید، مشکلی که باید منشا آن را در چرخ ها و سیستم جلوبندی خودرو پیدا کرد. یکی از اقدامات که سبب جلوگیری از این مشکل خواهد شد بالانس چرخ ها است. هدف از بالانس کردن لاستیک، توزیع یکنواخت وزن بر روی کل محیط لاستیک است. بالانس بودن چرخ‌های خودرو از استهلاک لاستیک‌های آن و لرزش خودرو جلوگیری می‌کند. رایج‌ترین نشانه عدم تعادل چرخ‌های خودرو لرزش است که ابتدا مطلب به آن اشاره کردیم.

اما چرا چرخ ها باید بالانس شود؟ لاستیک‌ها به‌ مرور زمان با حرکت خودرو دچار اصطکاک می‌شوند. این موضوع باعث ایجاد استهلاک، ساییدگی و نازک شدن آن‌ها می‌شود. ضربه خوردن خودرو، دست‌انداز و چاله‌های خیابانی یکی دیگر از دلایلی است که لاستیک را از حالت تعادل و بالانس خارج می‌ کند. کاهش عمر لاستیک ها، بلبرینگ‌ ها و سیستم تعلیق (جلوبندی خودرو) از جمله شایع ترین مشکلاتی است که به علت بالانس نبود چرخ ها بوجود می آید.

از دیگر علائم بالانس نبودن چرخ‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

لرزش فرمان

کاهش پایداری خودرو

ساییده شدن لاستیک‌ها

افزایش مصرف سوخت

خرابی بیش از حد قطعات

چطور چرخ های خودرو را بالانس کنیم؟

بالانس چرخ های خودرو به 2 شکل صورت می گیرد، استاتیکی و دینامیکی. در روش استاتیکی که به روش ایستا نیز معروف است، چرخ بر روی یک محور افقی قابل گردش نصب می‌شود. در این صورت چنانچه چرخ نامتعادل باشد به دلیل وزن بیشتر پایین‌تر قرار می‌گیرد. حال جهت ایجاد تعادل، وزنه‌ای با وزن مناسب و در نقطه مقابل آن و بالای رینگ تعبیه می‌شود. چنانچه وزنه‌ها به صورت صحیح انتخاب شده و درست جانمایی شوند، نامتعادلی از بین خواهد رفت.

روش دینامیکی

روش دینامیکی که به روش پویا نیز معروف است یک گام رو به جلوتر برداشته و علاوه بر تعیین نقاط نامتعادل که در روش ایستایی ذکر شد، عدم توازن چرخ‌ها نسبت به صفحه تقارن عمودی را نیز می‌سنجد و در صورت مشاهده عدم تعادل، با بالانس و هم‌وزن کردن چرخ‌ها نسبت به صفحه متقارن عمودی رفع می‌شود

مزایای بالانس بودن چرخ ها

سواری راحت و بدون لرزش

افزایش طول عمر لاستیک

افزایش طول عمر سیستم تعلیق

بهبود مصرف سوخت

نتیجه گیری

لاستیک ها هم مثل هر وسیله ای اگر به خوبی نگهداری شوند می تواند بهتر کارایی و عملکرد را برای شما به وجود بی آورند. اگر به سلامت اتومبیل خود اهمیت می دهید و دوست دارید که سواری راحت و لذت بخشی داشته باشید سعی کنی تا لاستیک هایتان همیشه بالانس باشد.

این کار زمانی زیادی را از شما نمی گیرد، اما چند مزیت مهم دارد اول این که باعث می شود تا طول عمر لاستیک های شما افزایش پیدا کند، و دوم اینکه از خراب شدن سیستم تعلیق شما جلوگیری می کند. که هردو مورد به شما کمک می کنند تا کمتر برای اتومبیل تان هزینه تعمیرات پرداخت کنید.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی