پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار خودرو

طبیعت از یاد رفته/ نسخه شورای رقابت کارساز است؟

قصد مرور‌ نداریم اما چرا از نسخه ای که بارها نه تنها درمان نکرده بلکه عامل شدت بیماری شده استفاده می شود؟ به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو  شاید تا بحال کلمه کلیشه به گوشتان خور‌ده باشد سابقا در هنر هفتم این کلمه بیشتر مورد استفاده قرار میگرفت به عنوان مورد منفی امااین روزها […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۲۶ فروردین ۱۴۰۲

قصد مرور‌ نداریم اما چرا از نسخه ای که بارها نه تنها درمان نکرده بلکه عامل شدت بیماری شده استفاده می شود؟

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو 

شاید تا بحال کلمه کلیشه به گوشتان خور‌ده باشد سابقا در هنر هفتم این کلمه بیشتر مورد استفاده قرار میگرفت به عنوان مورد منفی امااین روزها تبدیل به اصلی دورانی در صنعت خودرو با تبعیت از قانون پایستگی شده است. کلیشه به نام‌ سومدیریت این روزها دامن گیر‌ بازاری است که زمان شکوفایی آن است اما با لطایف الحیل هایی مبهم و سوال برانگیز از طبیعت خودش سال ها عقب مانده است.

قصد مرور‌ نداریم اما چرا از نسخه ای که بارها نه تنها درمان نکرده بلکه عامل شدت بیماری شده استفاده می شود؟ حضور دوباره شورای رقابت بر مسند قیمت گذاری یا حتی به قول خودشان صرفا ارائه فرمول بابت شیوه قیمت گذاری خود علت آشفتگی بوده و هست اما مجددا شاهد این سکان داری بی نتیجه هستیم! اگرچه اعلام افزایش ۴۰ درصدی روی کاغذ شاید مرهمی باشد اما کاغذی.

بورس، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، قرعه کشی، قیمت گذاری دستوری و لغو مصوبه واردات خودروهای کارکرده همگی کلکسیونی از تصمیماتی است که به قدری بی نتیجه است که عمرشان چندان طولانی نیست و طی رفت و آمدی پرترافیک تاریخ انقضایشان سر می رسد. چه بخواهیم چه نخواهیم بازار و خودرو‌ گرفتار تورمی بی ثبات است که هر روز میل به صعود دارد و از طرفی هم این بازار پرحاشیه مدت ها است که تبدیل به بازار سرمایه ای شده این روزها دیگر تنها یک گروه خاص دلال نیستند و مصرف کننده دیروز هم لباس دلالی به تن کرده و هرکس با سودای حفظ سرمایه دست به خرید خودرو می زند. وگرنه چرا باید برای فلان خودرویی چند صد میلیونی که بوی بی کیفیتی آن از فرسخ ها به مشام می رسد صفی عریضی و طویل بسته شود؟!

تازه ترین نسخه نوشته شده که طبیبانش تا چندی پیش هراس اعلام کردنش را داشتند؛ نه تنها اثر گذار نیست بلکه تبدیل یه بهانه ای شیرین برای بازار بود تا تخت گاز قیمت ها را به آسمان هفتم برساند. نقد کلیشه کرده ایم و قصد کلیشه گویی نداریم لذا همه می دانیم این بازار جذاب گرفتار چه التهاباتی است. علاج بیماری ریشه دار زمان میخواهد و اقدامی کارساز براساس طبیعت زیست بیمار! درحالیکه طی این سالها عایدی صنعت و بازار خودرو یا مسکنی بی رمق بوده یا برنامه ای بی اثر که بازار را از طبیعت خود فاصله داده است.

افزایش عرضه در کنار آزادسازی قیمت به لطف حضور وارداتی ها می تواند این بازار را به طبیعت خودش بازگرداند شاید در روزهای آغازین دچار برخی تلاطم ها شود اما به مرور به دوره نقاهتش می رسد و احوالاتش پایدار و خوب می شود.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی