پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نحوه تشخیص تعویض کاپوت خودرو چگونه است؟

کاپوت خودرو یکی از قطعاتی است که هنگام تصادف، بیشترین احتمال آسیب دیدگی را دارد. طبق آمارهای تیم کارشناسی ماشین حدود ۵۰ درصد از کاپوت خودروهای کارکرده کارشناسی شده دارای ایراداتی ازقبیل، صافکاری، قلم‌گیری، لیسه گیری یا فرورفتگی دارند. با این حال، گاهی ضربات وارده از جلو به‌قدری شدید است که امکان صافکاری یا رفع […]

شیوا تدین پور
چهارشنبه - ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

کاپوت خودرو یکی از قطعاتی است که هنگام تصادف، بیشترین احتمال آسیب دیدگی را دارد. طبق آمارهای تیم کارشناسی ماشین حدود ۵۰ درصد از کاپوت خودروهای کارکرده کارشناسی شده دارای ایراداتی ازقبیل، صافکاری، قلم‌گیری، لیسه گیری یا فرورفتگی دارند. با این حال، گاهی ضربات وارده از جلو به‌قدری شدید است که امکان صافکاری یا رفع ایرادات جزئی وجود ندارد و کاپوت باید به‌کلی تعویض شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

بررسی طیف رنگ کاپوت

اگر قطعه‌ای از بدنه خودرو به هر علتی دچار رنگ شدگی یا تعویض شدگی شود به دلیل تغییر در رنگ استفاده شده، دارای تفاوتی در طیف رنگ می‌باشد. با مشاهده این موضوع باید به تعویض بودن کاپوت مشکوک شویم.
گاهی همین تفاوت در درخشش یا فام رنگ میباشد که ممکن است نشانه تعویض شدن قطعه مورد نظر یا کاپوت خودرو باشد.

بررسی موم کاری

یکی از فرایندهای مهم در پروسه رنگ خودرو در کارخانه عملیات درزبندی یا همان موم کاری می‌باشد. این عملیات به دلیل پوشاندن فواصل بین نقطه جوش در نقاطی که دو ورق بر روی یکدیگر سوار شده است انجام می‌شود.
یکی از قطعاتی که در خودرو دارای موم کاری می‌باشد لبه‌های کاپوت خودو است. در هنگام کارشناسی رنگ و بدنه خودرو باید به نحوه موم کاری و مطابقت با حالت استاندارد کارخانه توجه شود.

تاریخ تولید

در برخی از خودرو ها مانند پژو پارس، پژو ۴۰۵ و سمند بر روی محل زبانه قفل کاپوت، تاریخ تولید حک شده است. آنچه که مسلم است، تاریخ درج شده در این ناحیه نباید تفاوتی با تاریخ تولید خودرو داشته باشد.

بررسی وضعیت رنگ نواحی داخلی درب کاپوت

با توجه به پروسه رنگ بدنه خودرو در کارخانه هر ناحیه از بدنه خودرو دارای لایه رنگ متفاوتی می‌باشد. به عنوان مثال در اکثر مواقع لایه رنگ نواحی داخلی درب کاپوت تا لایه آستر هم رنگ پاشده شده است( این نواحی در خودروهای رنگ متالیک نباید دارای کیلر و در خودروهای با رنگ صندفی نیاید اکلیل و کیلر وجود داشته باشد). این لایه مشابه نواحی مانند زیر درب صندوق عقب، محوطه موتور و لبه داخلی گلگیرهای جلو می‌باشد.
بررسی این نواحی از نظر طیف رنگ، دانه رنگ، پوست پرتقالی و ضخامت رنگ باید کامل شبیه یکدیگر باشد.

بررسی وضعیت لولاها

لولا کاپوت به همراه کلیه متعلقات مانند پیچ و پین‌ها در پروسه رنگ شدن خودرو کنار یکدیگر حضور داشته اند، پس باید از نظر تمامی اِلمان‌های چشمی مانند طیف و دانه رنگ شبیه یکدیگر باشند.
یکی دیگر از مواردی که می‌توان در لولاهای کاپوت مورد بررسی قرار داد، مقایسه ضخامت رنگ زیر کاپوت و روی لولا در محل اتصال با کاپوت می‌باشد. از نظر ضخامت رنگ این دو ناحیه باید تا حد زیادی شبیه یکدیگر باشند، این بررسی را میتوان توسط قلم مگنت و دستگاه ضخامت سنج دیجیتال انجام داد.

بررسی پیچ‌های کاپوت

کاپوت خودرو یک قطعه جدا شدنی می‌باشد که در اغلب مواقع توسط پیچ به لولا متصل شده است و لولا نیز توسط پیچ به اتاق خودرو وصل گردیده.

بازدید پیچ در این نواحی میتواند کمک بسیار زیادی در تشخیص تعویض شدن کاپوت به کارشناسان نماید.

بررسی شماره اتاق

در برخی خودروها مانند لکسوس برچسب حک شده‌ای که محتوی شماره اتاق می‌باشد در تمامی قطعات جدا نشدنی و جدا شدنی مانند کاپوت به چشم می‌خورد. عدم وجود یا عدم مقایرت اعداد با شماره اتاق نشان دهنده تعویض کاپوت خودرو می‌باشد.

بررسی آثار طبیعی بر روی کاپوت خودرو

کاپوت خودرو از جمله قطعات بادخور می‌باشد (به قطعات مقابل خودرو مانند شیشه جلو، کاپوت، جلو پنجره و سپر قطعات باد خور گفته می‌شود). مقایرت در آسیب دیدگی‌هایی از قبیل سنگ خوردگی و آثار برخورد حشرات در کاپوت با سایر قطعات یکی دیگر از احتمالات تعویض کاپوت خودرو می‌باشد.

از دیگر آثار طبیعی که نباید مقایرتی با سایر قطعات مانند سقف و درب صندوق داشته باشد میتوان به آفتاب سوختگی اشاره نمود. کلیه سطوح افقی مانند کاپوت، سقف، درب صندوق، لبه‌های گلگیر جلو و عقب باید به صورت یکنواخت دچار آفتاب سوختگی شده باشند، مقایرت در این موارد می‌تواند نشانه رنگ یا تعویض شدگی کاپوت خودرو باشد.

بر اثر دستمال کشیدن بر روی بدنه خودرو خطوطی منحنی شکل به وجود می‌آید که اصولاً میزان این خطوط در تمامی بدنه خودرو باید یکسان باشد. در صورت مشاهده مقایرت خطوط به وجود آمده در کاپوت با سایر نواحی باید به رنگ یا تعویض شدن کاپوت مشکوک شوید.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی