پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

استاندارد های ۸۵ گانه/ امکانات جدید خودروهای داخلی

طبق استاندارد های ۸۵ خودرو سازان ملزم شدند تا با رعایت این الگو ها در تولیدات خود به افزایش ایمنی و مواردی از جمله کاهش مصرف سوخت اقدام کنند.

محسن صوفی
جمعه - ۱۷ شهریور ۱۴۰۲

در سال ۹۶ استاندارد های ۸۵ گانه به خودرو سازان ابلاغ شدند،که بر طبق استاندارد های ۸۵ خودرو سازان ملزم شدند تا با رعایت این الگو ها در تولیدات خود به افزایش ایمنی و مواردی از جمله کاهش مصرف سوخت اقدام کنند.

 

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

اما بعد از گذشت ۶سال اکنون این استاندارد های ۸۵ گانه در حال اجرا شدن در تمام محصولات داخلی هستند،البته در گذشته در خودروهای مثل تارا و شاهین شاهد اجرای شدن برخی از این استاندارد های ۸۵ گانه بودیم اما بنا بر فرصتی که به خودرو سازان داده شده بود باید تا پایان تیر ماه محصولات شان را به این استاندارد ها ارتقاء می دادند.

وبعضی از امکانات مورد نظر این استاندارد نیز تا پایان سال باید به خودرو ها افزوده شود  البته لازم به ذکر است که بعضی از این استاندارد های ۸۵ گانه سابقا اجرا شده و  ما صرفا قصد داریم که مهم ترین و جدید ترین این استاندارد ها را بررسی کنیم.

سیستم GSI:

اولین مورد از استاندارد های ۸۵ گانه،سیستم gsi است؛این سیستم که مخفف gear shift indicator وبه معنی نشانگر تعویض دنده می باشد،نحوه کار این سیستم به این گونه می باشد که براساس برنامه ریزی که صورت صورت گرفته در هر موقعیت بهترین دنده را به راننده پیشنهاد می دهد ،تا مصرف سوخت خودرو به حداقل ممکن برسد انواع پیشرفته سیستم دنده های منفی یا اصطلاحا دنده های معکوس را نیز به راننده اطلاع می دهد.

و یکی از ساده ترین و کاربردی ترین سیستم های ممکن در کاهش مصرف سوخت سوخت می باشد اولین خودرو های داخلی که به این سیستم مجهز شدند، تارا و شاهین بودند مابقی خودرو های داخلی نیز باید به این سیستم مجهز شده باشند.

چراغ روز و چراغ موقعیت(دی لایت و پوزیشن لایت)

دی لایت علاوه تاثیری که بر زیبایی خودرو دارد در ایمنی خودرو نیز تاثیر گذار است، این سیستم را اولین بار ولوو با چراغ های ۲۱ ولتی بر روی محصولاتش نصب کرد، چون در مناطق اسکاندیناوی و با توجه به شرایط جوی خاص حتی در روز خودرو باید از خودرو های ساکن و پارک شده متمایز می شد.

در گذر زمان این سیستم نیز پیشرفت کرده و امروزه از چراغ های ال ای دی استفاده می شود دی لایت باید در قسمت جلویی خودرو نصب شود یا در چراغ های اصلی خودرو و یا در سپر خودرو، بزرگ ترین مزیت  دی لایت این است که راننده های دیگر و عابرین پیاده در شرایط جوی گوناگون با دید بهتر خودرو از آن آگاهی پیدا می کنند.
اما پوزیشن لایت روشن بودن چراغ های موقعیت چراغ های عقبی خودرو است نقشی کاملا یکسان با دی لایت داشته و سعی بر آگاهی دادن به رانندگان دیگر دارد.

سیستم اتو لایت (روشن خودکار چراغ ها) :

این سیستم که سنسور آن درون یک قاب پلاستیکی و در مجاورت آیینه وسط خودرو برروی شیشه جلو نصب شده است، در مواقعی که هوا رو به تاریک شدن بوده به صورت خودکار نسبت به فعال سازی چراغ های خودرو اقدام می کند .

البته باید بر روی دسته راهنمای خودرو وضعیت فعال شده باشد تا این سیستم فعالیت کند.
البته بعضی از خودروسازان در کنار این سیستم،سنسور باران یا برف پاک های خودکار را نیز فعال کرده اند که با توجه میزان شدت بارندگی فعالیت برف پاک کن هارا کنترل کند.

این سیستم نیز باید بر روی دسته برف پاک کن وضعیت انتخاب شده باشد تا به طور خودکار فعالیت کند

سیستم پایش فشار ها(TPMS):

این سیستم که به سیستم سنجش باد تایر ها مشهور است، با بررسی مداوم باد تایر ها و مانیتورنگ لحظه ایی آن ها از بروز تصادف هایی که به دلیل کمبود باد تایر ها یا بیش از اندازه بودن تایر ها است جلو گیری می کند‌‌.

این سیستم جدیدترین نوع آن در خودرو های داخلی در حال استفاده است که با قابلیت تشخیص باد تایر و دمای آن رادارد سیستم های عمدتا دو نوع هستند: سیستم مستقییم(dtpms) و غیر مستقیم(itpms) این سیستم نه تنها بر خودرو های سبک بلکه بر خودرو های سنگین نیز امروزه درحال استفاده است.
اما سیستم های مستقیم عمدتا درون تایر نصب شده اند، و توسط یک باتری کار می کنند که تعویض باتری و تعمیر این سیستم کاری بسیار سخت و زمان بر خواهد بود، این سیستم با اندازه گیری میزان باد و دما و ارسال آن به جلو آمپر یا مانیتور خودرو اطلاعات را در اختیار راننده قرار می دهد .همچنین بر روی جلو آمپر نیز علامت این سیستم به رنگ زرد روشن‌خواهد شد که نشانگر نقص فنی یا کمبود باد یکی از تایر هاست.
در خودرو هایی که مجهز به این سیستم اند بر روی والوو تایر آن ها نیز علامت این سیستم درج شده است.

سیستم کنترل الکترونیکی پایداری(ESC):

شرکت بوش اولین شرکتی بوده که این سیستم را برای اولین بار توسعه داد و استفاده از آن امروز در اکثر خودرو های جهان در هر بازه قیمتی مرسوم و حتی در بعضی از بازار ها اجباری است، این سیستم باعث کاهش ۳۵ درصدی آمار تصادفات در قاره اروپا شده که در نوع خود بسیار چشمگیر است.
نحوه عملکرد این سیستم این گونه است که با توجه به سنسور های نصب شده بر روی چرخ ها که عبارت اند: از سنسور سرعت ،سنسور زاویه فرمان ، سنسور سرعت چرخش ، اطلاعات ارسالی این سنسور ها به ECU خودرو هر موقع که اطلاعاتی دال بر کم فرمانی یا بیش فرمانی دریافت کند با بستن یا کنترل دریچه گاز خودرو و فعال کردن ترمز چرخی که هرزگردی دارد و یا همه چرخ ها اقدام به هدایت خودرو می کند.

درصورت غیر فعال کردن این سیستم توسط راننده هر بار که خودرو مجدد روشن و خاموش شده و یا هر بار که سرعت خودرو از مقدار تعریف شده فراتر برود، سیستم روشن خواد شد مثلا سیستم خاموش بوده اما سرعت فعال سازی مجدد این سیستم ۵۵کیلومتر بر ساعت تعریف شده به محض عبور از این سرعت مجددا سیستم فعال خواهد شد.

استاندارد حفاظت از عابر پیاده:

سالانه ۲۲ درصد از تلفات رانندگی را عابران پیاده به عنوان یکی از آسیب پذیر ترین افراد دراین مورد تشکیل می دهند ،طبق این استاندارد رعایت الگو هایی در طراحی سپر کاپوت شیشه های جلو است؛ تا جذب انرژی به شیوه ایی نرم و با کمترین آسیب همراه باشد.

قسمت های سر و زانو ها و پا ها آسیب پذیر ترین بخش های بدن در تصادفات هستند،از طراحی قسمت های که تیز بوده و احتمال آسیب زدن به عابر پیاده توسط آن ها وجود داشته باید خودداری شود.

برف پاک کن ها نباید قابلیت آسیب زدن به عابر پیاده در هنگام تصادف را داشته باشند، و هم چنین قطعات فنی تا کاپوت خودرو حداقل باید دارای ۱۰ سانتی متر فاصله باشند.در چند سال اخیر و با استفاده از سیستم های الکترونیکی مثل ترمز خودکار و تشخیص عابر پیاده شاهد افزایش ایمنی عابرین پیاده بیش از پیش هستیم.

تغییرات نام برده شده تاثیراتی در حوزه مصرف سوخت وایمنی دارند ،باتوجه به موارد یاد شده ایمنی خودرو مهم ترین فاکتور در انتخاب یک خودرو است. و با توجه به هزینه های هنگفتی که تصادفات رانندگی به جامعه تحمیل کرده امیدواریم به زودی شاهد تولید خودروهایی ایمن تر و به روز تر باشیم.

 

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی