پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مهمترین علائم خرابی رادیاتور خودرو چیست؟

شایع ترین علائم خرابی رادیاتور گرم شدن بیش از حد موتور و نشت مایع خنک کننده است. همچنین ممکن است با بالا رفتن دمای موتور متوجه نوسان دماسنج در داشبورد خود شوید. علاوه بر این، شما فقط به این دلیل که نشتی رادیاتور دارید یا موتور شما گرم شده است نمی توانید به سرعت قضاوت […]

شیوا تدین پور
شنبه - ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

شایع ترین علائم خرابی رادیاتور گرم شدن بیش از حد موتور و نشت مایع خنک کننده است. همچنین ممکن است با بالا رفتن دمای موتور متوجه نوسان دماسنج در داشبورد خود شوید. علاوه بر این، شما فقط به این دلیل که نشتی رادیاتور دارید یا موتور شما گرم شده است نمی توانید به سرعت قضاوت کنید که رادیاتور به طور کامل خراب است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

با انواع علائم خرابی رادیاتور خودرو آشنا شوید.

۱.افزایش حرارت موتور خودرو

اگر خودروی شما به طور مداوم به خصوص در شرایط عادی بیش از حد گرم می شود، این اتفاق میتواند یکی از از رایج ترین نشانه های خراب شدن رادیاتور ماشین باشد. رادیاتور تنها چیزی است که موتور را خنک نگه می دارد. اما گرم شدن بیش از حد  موتور حتما به این معنی نخواهد بود که رادیاتور به طور کامل از کار افتاده است بلکه این می تواند یک مشکل ساده باشد که با تعویض مایع خنک کننده حل شود. در این هنگام دماسنج خودرو را کنترل کنید تا ببینید آیا دما بیش از حد بالا رفته است؟

برخی از خودروهای جدیدتر دما را به صورت دیجیتالی نمایش می دهند و هنگامی که دمای موتور بیش از حد بالا می رود به شما هشدار می دهند. اگر دما کمی از محدوده تعیین شده خارج شود، همیشه دلیلی برای هشدار نیست، به خصوص در ماه های تابستان که کولر به طور مداوم کار می کند. اما اگر دما به طور مداوم بالا باقی بماند، ممکن است یکی از علائم گرفتگی رادیاتور ماشین باشد.

۲.نشت مایع خنک کننده از سیستم رادیاتور خودرو

اگر زمانی که خودروی شما پارک شده است، مایع خنک کننده (معمولاً یک مایع زرد، سبز یا قرمز روشن) را مشاهده کردید که در زیر خودروی شما جمع شده است، نشت دارید. نشت مایع خنک کننده نشانه مطمئنی برای خرابی رادیاتور خودروی شماست، خواه این نشت در خود رادیاتور باشد خواه در شلنگ یا بلوک موتور. در هر صورت این مشکل باید در اسرع وقت برطرف شود. علت سوراخ شدن رادیاتور ماشین اغلب به دلیل زنگ زدگی داخل رادیاتور است. زنگ زدگی داخل رادیاتور نیز به دلیل مایع خنک کننده با کیفیت پایین یا اضافه کردن آب معمولی شیر (به جای مقطر) به مخلوط خنک کننده است که آلاینده های بسیار بیشتری دارد.

اگر شستشوی رادیاتور به طور مرتب انجام نشود، زنگ زدگی بیشتر و بیشتر می شود و شروع به سوراخ کردن مخزن رادیاتور می کند. حتی با کوچکترین نشتی مایع خنک کننده، وسیله نقلیه شما ناچار می شود با مقدار ناکافی مایع خنک کننده کار کند و ممکن است چراغ سنسور، سطح پایین مایع خنک کننده را در داشبورد شما هشدار دهد. پس بهتر است نشتی را در اسرع وقت برطرف کنید؛ زیرا علاوه بر اینکه تعمیر سوراخ رادیاتور خودرو هزینه بردار است ممکن است باعث افزایش دما و خرابی موتور نیز شود.

۳.تغییر رنگ مایع خنک کننده

مایع خنک‌کننده خودرو باید به رنگ روشن، اغلب سبز، زرد یا نارنجی (اما گاهی اوقات قرمز، صورتی یا آبی) باشد و آزادانه از راه‌های رادیاتور و درون موتور عبور کند. با گذر زمان، رسوبات داخلی و حتی لجن می تواند مایع خنک کننده را آلوده کند. این اتفاق مایع خنک کننده را به رنگ روغن تغییر می دهد. در گذر زمان این مایع آلوده نیز کمی غلیظ تر می شود و به راحتی در سیستم خنک کننده جریان نمی یابد. با این اتفاق رادیاتور کم کم مسدود شده و راندمان آن به شدت کاهش می یابد.

علاوه بر این اگر عیب یابی رادیاتور ماشین به تاخیر افتد و شستشوی رادیاتور انجام نشود دمای موتور افزایش می یابد. برخی از خودروها دارای یک خنک کننده گیربکس هستند که در داخل رادیاتور قرار دارد. اگر نشتی در مانعی که این دو را از هم جدا می‌کند رخ دهد، مایع خنک‌کننده و گیربکس با هم مخلوط می‌شوند و مشکلات مضاعفی ایجاد می‌کنند.

۴.زنگ زدگی در رادیاتور خودرو

رادیاتور خودروی شما از فلز ساخته شده است، بنابراین در صورت تماس طولانی مدت با رطوبت، زنگ می زند. این زنگ زدگی ممکن است در شیلنگ رادیاتور یا خود رادیاتور نشتی وجود داشته باشد. نشتی به مایع خنک کننده اجازه می دهد تا از سوراخ خارج شده و به رادیاتور برود. حتی گاهی مایع خنک کننده به دلیل گرما به سرعت بخار می شود و لکه های آن باقی مانده و زنگ می زند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی