پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رادیاتور ماشین چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

رادیاتور خودرو یکی از قسمت‌های پیچیده اتومبیل است که وظیفه آن خنک کردن موتور از طریق کاهش دمای آب گردشی در اطراف آن است. رادیاتور در جلوی خودرو نصب می‌شود و با تبادل هوا، آب داغ بازگشته از موتور را خنک می‌کند تا دوباره به‌وسیله واتر پمپ خودرو به سوی موتور هدایت شود. این قطعه […]

شیوا تدین پور
شنبه - ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

رادیاتور خودرو یکی از قسمت‌های پیچیده اتومبیل است که وظیفه آن خنک کردن موتور از طریق کاهش دمای آب گردشی در اطراف آن است. رادیاتور در جلوی خودرو نصب می‌شود و با تبادل هوا، آب داغ بازگشته از موتور را خنک می‌کند تا دوباره به‌وسیله واتر پمپ خودرو به سوی موتور هدایت شود. این قطعه همواره در معرض آسیب‌های مختلف از جمله نشتی قرار دارد که موجب کم شدن آب آن می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

تشخیص علائم خرابی رادیاتور، گرفتگی یا نشتی رادیاتور کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد. روشن شدن چراغ هشدار دما نخستین نشانه‌ای است که بروز مشکل در سیستم خنک‌کننده خودرو را به شما اعلام می‌کند. این مشکل که عمدتاً به خاطر کاهش آب رادیاتور ایجاد می‌شود ممکن است به دلیل سوراخ شدن رادیاتور ماشین یا سایر اجزا در مسیر آن باشد. 

امّا پیش از آنکه علت گردش نکردن اب رادیاتور ماشین و نشانه‌های گرفتگی آن را بررسی کنیم باید بدانیم که چگونه کار می‌کند. چرا که رانندگی با یک خودروی بدون سیستم خنک‌کننده مناسب تقریباً غیر ممکن است.

پیشرانه‌هایی که در خودروهای امروزی قرار دارند عموماً از نوع درون‌سوز یا احتراق داخلی هستند. در این موتورها به دلیل جرقه زدن شمع و اشتعال سوخت در هر دقیقه چندین هزار انفجار کوچک رخ می‌دهد. این انفجار ها به سرعت دمای موتور خودرو را بالا می‌برند. این افزایش دما می‌تواند به تمام قطعات موتوری آسیب برساند و باعث خرابی قطعات زیر کاپوت شود. پیشرانه خودروها برای عملکرد صحیح به یک سیستم خنک‌کاری برای کاهش دما نیاز دارند و رادیاتور خودرو یکی از اجزای مهم این سیستم محسوب می‌شود.

رادیاتور خودرو ساختمان ساده‌ای دارد. امّا همین ساختمان ساده دلایل زیادی برای خرابی رادیاتور و سرد بودن آن به وجود می‌آورد. اگر بخواهیم از نحوه عملکرد رادیاتور ماشین برایتان بگوییم بهتر است بدانید که این قطعه از لوله‌های نازکی ساخته شده که درون آن‌ها آبی که از موتور خارج می‌شود جریان دارد. این لوله‌ها به شکل زیگزاگی افقی نصب شده‌اند و در مجاورت هوا قرار دارند. البته در اطراف این لوله‌ها نوارهای نازک آلومینیومی نصب می‌شوند تا به تبادل گرما سرعت ببخشند.

در پشت رادیاتور خودرو نیز یک یا دو فن الکتریکی یا مکانیکی قرار دارد که با بالا رفتن دمای آب شروع به چرخش می‌کنند و دمای موتور را کاهش می‌دهند.

فن‌های مکانیکی برای چرخش از نیروی موتور استفاده می‌کنند و با خاموش شدن موتور نیز از کار می‌افتند. در نتیجه دمای موتور خودروهای قدیمی با فن مکانیکی پس از خاموش شدن نه تنها کاهش نمی‌یافت بلکه تا مدتی سیر افزایشی خود را ادامه می‌داد.

بنابراین فن‌های الکتریکی جایگزین فن‌های مکانیکی شدند. این فن‌ها دستورات خود را از کامپیوتر خودرو دریافت می‌کنند و پس از خاموش شدن موتور با کمک انرژی باتری به چرخش خود ادامه می‌دهند و به همین روال خنک‌سازی موتور انجام می‌شود.

دلایل کاهش آب رادیاتور ماشین

بد نیست بدانید که کاهش آب رادیاتور ماشین به جز نشتی می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد. بنابراین با روشن شدن چراغ دما بهتر است قسمت‌های مختلف را همزمان بررسی کنید. این دلایل عبارتند از:

  • سوراخ بودن رادیاتور
  • نشتی در اتصالات رادیاتور
  • ورود آب به سیلندرها
  • نشتی از بخاری ماشین
  • خرابی درب رادیاتور و نشتی آب از آن
  • نشتی از درب منبع انبساط

علائم سوراخ شدن رادیاتور ماشین

روشن شدن چراغ هشدار دما و یا افزایش حرارت روی داشبورد می‌تواند نشانه نشتی یا سوراخ شدن رادیاتور ماشین باشد. به این منظور ابتدا سطح کولانت (ترکیت 50 50 آب رادیاتور و ضد یخ) را در مخزن انبساط چک کنید.

اگر سطح کولانت پایین است مرحله بعد چک کردن سطح کولانت در رادیاتور است. امّا به خاطر داشته باشید که این کار باید چند ساعت پس از خاموش شدن خودرو یا اصطلاحاً هنگامی که موتور سرد است صورت گیرد.

کم شدن سطح کولانت نشانه‌های دیگری هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به گرم شدن بیش از حد موتور و خروج باد سرد در هنگام روشن بودن بخاری اشاره کرد.

به هر حال این کاهش سطح می‌تواند ناشی از سوراخ شدن رادیاتور ماشین باشد و این نشتی ممکن است از درزهای زیر رادیاتور قابل مشاهده باشد. امّا در صورتی که از درزهای زیرین نشتی وجود نداشت بهتر است از تمام زوایا بدنه رادیاتور را بررسی کنید

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • محسن حبیبی | 14/04/1402 در 14:54

    واقعا فروشگاه های لوازم یدکی ماشین نو و ویراژ و یدکیار خدمات خوبی در حوزه لوازم یدکی ارائه میدن امیدوارم همیشه موفق باشن

کیوسک مطبوعاتی