پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نکات مهم رانندگی برای تازه کارها

گواهینامه برای شما ماجراهای زیادی همراه خواهد داشت، اگر اطلاعی از آن نداشته باشید، ممکن است یک عمر پشیمانی همراه داشته باشد. وقتی تازه کارید، پشت یک خودرو با هر مدلی قرار بگیرید، کمربند را می‌بندید، آینه و صندلی را تنظیم می‌کنید، استارت می‌زنید و با رعایت اصول رانندگی شروع به حرکت می‌کنید. آیا این […]

شیوا تدین پور
شنبه - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

گواهینامه برای شما ماجراهای زیادی همراه خواهد داشت، اگر اطلاعی از آن نداشته باشید، ممکن است یک عمر پشیمانی همراه داشته باشد. وقتی تازه کارید، پشت یک خودرو با هر مدلی قرار بگیرید، کمربند را می‌بندید، آینه و صندلی را تنظیم می‌کنید، استارت می‌زنید و با رعایت اصول رانندگی شروع به حرکت می‌کنید. آیا این تمام چیزی است که از رانندگی به شما یاد دادند؟

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

اگر به کسی که تازه گواهینامه گرفته کلمه راننده تازه کار را به کار ببرند، دلخور و اخم در هم می‌کند. یا شاید، اگر بانو باشد، رانندگی را کنار گذاشته و دیگر حتی دنبالش نباشد. روحیه افراد متفاوت است پس کلمه راننده تازه کار برای یک عده ممکن است مهم نباشد و یا برای یک عده به همان قدر در روحیه آن اثر گذار باشد.

چند توصیه مهم قبل از شروع رانندگی:

  • روحیه و اعتماد به نفس بالایی، داشته باشید.
  • به بوق و داد و بیداد دیگر رانندگان توجهی نکنید.
  • خودبین نباشید!
  • ماجرا جو نباشید.

 

نکاتی برای رانندگان تازه کار

1.قوانین رانندگی را بهتر بشناسید.

بیمه ماشین، کارت ماشین باید همیشه همراه شما در خودرو باشد. در قوانین جدید، طرحی تصویب شده است که اگر اجرا شود رانندگان تازه کار که زیر دو سال هستند باید حتما تابلوی احتیاط که نشان دهنده راننده با سابقه کمتر از دو سال است روی خودرو نصب کنید.

بیمه‌های خودرو برای افرادی که تازه گواهینامه گرفتند نیر دچار تغییر شده است. دیگر خودرویی تمام تخفیف معنی خود را از دست خواهد داد و بیمه‌ها حق سالیانه را بر اساس تجربه و سن گواهینامه از رانندگان خواهند گرفت. مهمترین این بیمه، حق بیمه بدنه خودرو می‌باشد.

اگر هنوز یکسال از تاریخ گواهینامه نگذشته باشد شما حق خروج از شهر و سفر در جاده را نخواهید داشت. در صورت مشاهده و مشخص شدن توسط پلیس خودروی شما به پارکینگ منتقل می‌شود، و نمره منفی خواهید گرفت.

 

2.شناخت کامل خودرو‌ی تحت کنترل

هر خودرو بسته به مدل و نوع خود دارای امکانات و ویژگی های خاصی برای رانندگی برخوردار است.خودرویی مانند پژو 206 با پراید خیلی فرق دارد.

تجهیزات جانبی مانند مسیریاب، مانیتور کمک راننده و  امکاناتی از قبیل کنترل چراغ‌ها، شدت فرمان پذیری، کولر ماشین یا نوع دنده اتومات یا دستی، قدرت کلاچ و گاز خوری ماشین و دلایل دیگر از الزاماتی است که باید اگر سوار خودرو می‌شوید از آن اطلاع داشته باشید.

قبل از حرکت چراغ ها، راهنماها، روشن شدن چراغ ترمز را چک و از کارکرد آنها مطمین باشید.

 

3.استفاده از مسیریاب یا نقشه

اگر راننده تازه کار هستید، و قصد دارید از مکانی به مکانی دیگر که هیچ شناختی از آن ندارید بروید، یا مسیریاب خودرو را فعال کنید یا یک نقشه کاغذی همراه داشته باشید.

اطلاع از خیابان ها، مسیرها، طرح‌های ترافیک، یک طرفه‌ها، ورود ممنوع‌ها همگی موارد هستند که باید در تردد در شهر اطلاع داشته باشید.

اگر قراره برای اولین بار وارد جاده شوید باید قبلا مسیر را بشناسید اگر نمی‌شناسید، نقشه و مسیریاب به شما کمک می‌کنند. تا گم یا سرگردان نشوید.

 

4.شناخت کامل علایم راهنمایی و رانندگی

این علایم بصورت ثابت در تمام دنیا به یک رنگ و طرح در خیابان‌ها، جاده‌ها، معابر و مسیر نصب می‌شود. شناخت درست چگونگی کمک از آنها به شما در کنترل بهتر خودرو کمک خواهد کرد.

علایمی از قبیل سرازیری، دست انداز، چاله، سبقت ممنوع، محدودیت سرعت، علایم راهنمای مسیر همگی در رانندگی به شما کمک می‌کند.

 

5.عدم استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی!

همیشه 30 درصد حوادث ناشی از حواس پرتی رانندگان می‌باشد. مهمترین عواملی که در این حواس پرتی نقش دارد تلفن همراه در هنگام رانندگی بخصوص در جاده است.

هیچوقت پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر هندز‌‌فری هم داشته باشید از تلفن در هنگام رانندگی استفاده نکنید. خطر همیشه ناخواسته به وجود می‌آید. لحظه غفلت ممکن است حوادثی را به بار بیاورد که تمام عمر در شما تاثیر داشته باشد.

 

6.توجه کامل به رانندگی داشته باشید.

گواهینامه گرفتن همیشه دلیل راننده حرفه ای بودن نیست. هر نوع بازیگوشی، شوخی، صحبت با همراهان و دوستان در حین رانندگی، حواس پرتی به وجود می‌آورد. حتما در طول رانندگی حواس خود را به جلو متمرکز کنید و زیر چشمی اطراف را تحت نظر داشته باشید.

صدای ضبط ماشین را زیاد بلند نکنید. تحت تاثیر هیجان موسیقی و آهنگ قرار نگیرید تا دنبال ماجرایی برید. با توجه به اینکه سرعت شما زیاد است در صورت بروز مشکلی زمان کافی برای کنترل و مهار خودرو را باید داشته باشید.

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی