پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید شاهین

مالیات بر عايدي سرمايه، بازار خودرو را نجات می دهد؟

مالیات بر عایدی سرمایه یکی‌ از ابزارهای سودمند در نظام اقتصادی است که‌ سبب می شود تا کالاهای مصرفی و غیر مولد که کارکردی مصرفی دارند تبدیل به کالایی سرمایه ای نشده و توازن میان حجم عرضه و تقاضا برقرار باشد. به گزارش اختصاصی جوان خودرو؛ افزایش افسار گسیخته در بازار خودر‌و موجب شده تا […]

سبحان قالیباف
جمعه - ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

مالیات بر عایدی سرمایه یکی‌ از ابزارهای سودمند در نظام اقتصادی است که‌ سبب می شود تا کالاهای مصرفی و غیر مولد که کارکردی مصرفی دارند تبدیل به کالایی سرمایه ای نشده و توازن میان حجم عرضه و تقاضا برقرار باشد.

به گزارش اختصاصی جوان خودرو؛

افزایش افسار گسیخته در بازار خودر‌و موجب شده تا این کالا مصرفی تبدیل به کالایی سرمایه ای شود و حالا دیگر در کنار صف طویل دلالان، افراد دیگری که تا همین چند روز پیش مصرف کننده بودند با سودای سرمایه گذاری و سودآوری دست به خرید خودرو بزنند تا شاید آن ها هم از این آشفته بازار پر سود سهمی داشته باشند. البته ناگفته نماند که عدم ثبات اقتصادی و نوسان بی پایه نر‌خ‌ تورم هم در این مدت بر رشد قیمت ها دامن زده و حالا جریان نقدینگی در کشور سال ها است که تنها به مقاصدی می رسد که مولد نبوده و سبب ظهور بنگاهی غیر مولد شده که دیگر نمی توان در مقابل سونامی به راه افتاده آن ایستاد.

اگرچه باید این نکته را متذکر شد، در این میان نبود ابزارهایی مناسب جهت هدفمند کردن جریان نقدینگی بی تاثیر نبوده است. بازارهایی نظیر؛ خودرو و مسکن که کارکردی مصرفی دارند به علت نبود ابزار مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات خرید و فروش تبدیل به بازاری پرسود برای قشری شده که حالا از کمبود کالا در مقابل حجم بالای تقاضا در بازار حسابی سودجویی کردند و توانسته بر موج رشد قیمت در این بازار ها حسابی سودآوری کنند.

مالیات بر عایدی سرمایه یکی‌ از ابزارهای سودمند در نظام اقتصادی است که‌ سبب می شود تا کالاهای مصرفی و غیر مولد که کارکردی مصرفی دارند تبدیل به کالایی سرمایه ای نشده و توازن میان حجم عرضه و تقاضا برقرار باشد. این موضوع در واقع موجب می شود تا این کالاها تبدیل به گویی داغ شوند که مالکان امکان حفظ آن را نداشته باشند و اگر قصد خرید دارند تنها برای رفع نیاز باشد نه سرمایه گذاری!

توجه داشته باشید که دریافت مالیات از عایدی سرمایه با دریافت مالیات از خرید و فروش متفاوت است. در مورد دوم؛ افراد باید در قبال خرید و فروش خودرو (زير يك سال) مالیات بپردازند. يعني اگر خودرويي را بخرند و با هدف سود ناشي از تورم زير يك سال آم را بفروشند مشمول ماليات مي شوند. البته این امر هم ممكن است برخي معاملات را به سمت مسيرهاي غير ثبتي و در واقع معاملات سفته اي پيش ببرد كه آن هم راه حل دارد. همچنين تاثيري بر معاملات صوری دارد که با قصد افزایش قیمت در بازار رخ می دهد. لذا ضمن کاهش این دست از معاملات، دیگر شاهد رشد بی پایه قیمت خودرو نخواهیم بود.

موضوع دیگری که از پس اجرایی شدن مالیات برعایدی سرمایه رقم میخورد شفاف سازی در بازار پر گرد و غبار خودرو بوده و از طرفی این مهم هم سبب می شود تا تقاضا در بازار تا حد قابل توجهی واقعی شود.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • حامد | 30/02/1402 در 15:26

    باسلام. جوانان تحصیلکرده بیکار حالا ماشین بگیرند و بفروشند و چند غاز سود بکنند به کجا بر میخوره؟ کارافرینی که ضعیف است. این پولم به زخم خود بزنند.کسی که دست کم ۴سال ماشین نگرفته قشر اسیب پذیره سرمایه دار بود دو تا خودرو داشت

کیوسک مطبوعاتی