پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

چند نکته که برای صرفه جویی در مصرف و هزینه سوخت به کار میاد!

هزینه سوخت یک هزینه همیشگی برای خودروهای بنزینی است و اگر مصرف سوخت شما بیش از چیزی باشد که واقعا لازم است، هزینه اضافی آن نیز در بلند مدت قابل توجه خواهد بود. اما نکات ساده ای برای کمک به صرفه جویی در این هزینه وجود دارد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ نکاتی که […]

شیوا تدین پور
سه شنبه - ۹ خرداد ۱۴۰۲

هزینه سوخت یک هزینه همیشگی برای خودروهای بنزینی است و اگر مصرف سوخت شما بیش از چیزی باشد که واقعا لازم است، هزینه اضافی آن نیز در بلند مدت قابل توجه خواهد بود. اما نکات ساده ای برای کمک به صرفه جویی در این هزینه وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

نکاتی که باعث صرفه جویی در مصرف سوخت میشود:

1. خودرو را سبک کنید.

ما کاهش وزن را در صدر فهرست قرار می دهیم. به قول کالین چاپمن، بنیانگذار لوتوس، وزن نه تنها دشمن هزینه سوخت، بلکه دشمن تمام عملکردها است. خودروی سبک‌تر سریع‌تر شتاب می‌گیرد، به مسافت کمتری برای ترمز کردن تا توقف نیاز دارد و مهم‌تر از همه، چابک‌تر است.

این یک قانون فیزیکی ساده است: هنگام حرکت یک جسم از نقطه الف به ب، هر چه جسم سبک تر باشد انرژی (بنزین) کمتری مصرف می کند.

بنابراین، خلاص شدن از شر چیزهای غیر ضروری در ماشین، لوازم غیرضروری جعبه ابزار، تجهیزات کمپینگ، ساب ووفر، وسایل اضافی که مدت هاست در صندوق عقب جا مانده و هر چیز غیرلازم دیگر، در نهایت باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شود.

2. نیروی اصطکاک باد (Drag) را زیاد نکنید!

مشابه بحث صرفه جویی در وزن، اگر از چیزهایی که روی باربند بسته اید استفاده نمی کنید، آنها را از سقف ماشین باز کنید. این وسایل نه تنها وزن خودرو را افزایش می دهند، بلکه باعث ایجاد کشش بیشتر باد می شوند که مانعی در برابر حرکت خودرو است.

طبق گفته وزارت انرژی ایالات متحده، «یک جعبه بار بزرگ روی سقف خودرو می تواند مصرف سوخت را در حدود 2٪ تا 8٪ در رانندگی شهری، 6٪ تا 17٪ در جاده ها و 10٪ تا 25٪ (در سرعت های بین 100 تا 120 کیلومتر در ساعت) در بزرگراه ها افزایش دهد. برای حمل بار، جعبه‌ها یا سینی‌های بار نصب شده در عقب خودرو توصیه می شود که مصرف سوخت را تنها 1% یا 2% در رانندگی شهری و 1% تا 5% در بزرگراه ها افزایش می‌دهند.

3. با سرعت بهینه برانید.

این مورد به کاهش کشش یا درگ خودرو (مورد شماره ۲) و در نهایت کاهش مصرف سوخت کمک می کند. برای هر وسیله نقلیه یک محدوده سرعت بهینه برای کمترین مصرف سوخت تعریف شده است که معمولاً بین 80 تا 100 کیلومتر بر ساعت است.

برای سرعت‌های بیش از 100 کیلومتر بر ساعت، نیروی کشش به‌طور تصاعدی افزایش می‌یابد، که بلای جان مصرف سوخت است. در سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، یک ماشین چهار سیلندر معمولی می تواند به طور متوسط با هر لیتر بنزین، حدود 12 کیلومتر راه برود، در حالی که در سرعت 130 کیلومتر در ساعت، همان ماشین تنها 8/5 کیلومتر را به ازای هر لیتر بنزین طی خواهد کرد، که معادل افزایش ۵۰ درصدی مصرف سوخت است. البته به جز آن، رانندگی با سرعت مناسب تر، ایمنی بیشتری را هم به همراه خواهد داشت.

4. ملایم تر برانید.

جای تعجب نیست که شتاب گیری و ترمز های شدید، باعث هدر رفتن سوخت زیادی می شود. غلبه بر اینرسی یک فلز 2 تُنی انرژی زیادی می طلبد و هر چه سریعتر بخواهید این کار را انجام دهید انرژی بیشتری مورد نیاز است. هر چه دور موتور را از حد معمول بالاتر ببرید، بنزین بیشتری مصرف می کنید.

از طرف دیگر، هر وقت که ترمز می کنید، سرعتی را که برای رسیدن به آن بنزین سوززانده اید، کاهش می دهید. شاید اگر مسیر رو به رو همیشه باز بود، کارآمدترین راه برای کاهش سرعت این بود که پای خود را از روی پدال گاز بردارید و تقریباً تا توقف کامل، خودرو را رها کنید. البته که این کار خیلی از مواقع در دنیای واقعی امکان پذیر نیست و برای جلوگیری از تصادف باید حتما پدال ترمز را فشار دهید!

5. در ترافیک طولانی خودرو را خیلی روشن نگه ندارید.

هنگامی که در ماشین نشسته اید اما در حال حرکت نیستید، باز هم در حال سوزاندن بنزین هستید.

در دوره ای که موتورها کاربراتوری بودند، مردم می‌گفتند که کار کردن ماشین برای چند دقیقه در حالت ساکن، سوخت کمتری را نسبت به خاموش کردن و راه‌اندازی مجدد موتور لازم دارد، اما این نکته در مورد خودروهای انژکتوری جدید صدق نمی کند، چرا که این خودروها فقط مقدار لازم سوخت را برای روشن کردن موتور مصرف می کنند. البته خودروهای جدیدتر اغلب مجهز به سیستم های stop-start هستند که موتور را در هنگام توقف برای کاهش مصرف سوخت خاموش می کند.

6. مراقب رانندگی خود باشید.

وزارت انرژی ایالات متحده استفاده از کروز کنترل را برای صرفه جویی در مصرف سوخت توصیه می کند، اما در این مورد کمی توصیه ما کمی متفاوت است. بله، اگر در یک مسیر طولانی بین شهری رانندگی می کنید، کروز کنترل بهترین انتخاب است.

حفظ سرعت ثابت سوخت زیادی مصرف نمی کند و بهتر از خستگی ناشی از فشردن و رها کردن مداوم پدال گاز است.

با این حال، اگر واقعاً پشت فرمان حواستان باشد، احتمالاً می‌توانید بهتر از کروز کنترل ماشین خود را هدایت کنید. این امر به ویژه در مورد خودروهای مدرن مجهز به کروز کنترل تطبیقی (ACC) صادق است که خودرو با استفاده از آن سعی می‌کند فاصله تعیین شده را با هر چیزی که پیش رو دارد حفظ کند.

اما، برای مثال، اگر خودروی روبروی شما تغییر مسیر دهد، ACC به سرعت شتاب می گیرد تا به فاصله تعیین شده از مانع بعدی برسد. البته کروز کنترل برای شتاب گیری ملایم طراحی نشده است و اگر خودتان کنترل خودرو را به دست بگیرید احتمالاً می توانید چند لیتری بیشتر از کروز کنترل صرفه جویی کنید.

7. کمتر از خودرو استفاده کنید!

این شاید بدیهی به نظر برسد، اما متعجب خواهید شد اگر بدانید که چقدر مردم بدون اینکه متوجه باشند، بیهوده تردد می کنند. سفرهای کوتاه شهری از این نقطه به آن نقطه، کم کم روی هم انباشته می شود و چشم که باز می کنید می بینید به هزاران کیلومتر رسیده است.

اگر کارهای خود را بر اساس مکان اولویت بندی کنید، در نهایت می توانید نه تنها در مصرف سوخت، بلکه در زمان نیز صرفه جویی کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی