پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروهای روسی

چرا خودروهای روسی در بازار ایران موفق نیستند

پس از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین صنعت خودرو ایران برای روس‌ها جذابیتی دوچندان یافت. کشوری که خود در صنعت خودرو از قدیمی‌هاست اما هرگز نتوانسته محصولی در قد و قواره بازارهای جهانی و حتی بخش اروپایی خود تولید کند. با این وجود چه پیش از دور تازه تحریم‌ها و چه پس از آن […]

فاطمه علی اصغری
جمعه - ۱۲ خرداد ۱۴۰۲

پس از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین صنعت خودرو ایران برای روس‌ها جذابیتی دوچندان یافت. کشوری که خود در صنعت خودرو از قدیمی‌هاست اما هرگز نتوانسته محصولی در قد و قواره بازارهای جهانی و حتی بخش اروپایی خود تولید کند. با این وجود چه پیش از دور تازه تحریم‌ها و چه پس از آن همواره نام برخی محصولات روسی به‌عنوان بازیگر جدید بازار ایران و رقیبی برای محصولات چینی مطرح می‌شود. در این بین هر از چندی برخی مدل‌های روسی نیز با تیراژ اندک به خیابان‌ها راه می‌یابند. اما پرسش این‌جاست که چرا خودروهای تولید روسیه به رغم برخی نقاط قوت مانند قابلیت تطابق با آب‌وهوای سرد و خشن برخی مناطق شمال ایران، نتوانسته‌اند سهمی از بازار کشورمان را به خود اختصاص بدهند؟

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ علت اصلی این موضوع را باید در ذات کهنه این خودروها جست‌وجو کرد. بازار ایران با وجود تنوع اندک فعلی تمایل بسیاری به ترندهای روز طراحی و تکنولوژی دارد و قابلیت‌های عملیاتی را در اولویت دوم می‌داند. هم‌چنین عملکرد نامناسب خودروهای روسی در نیمه جنوبی و بخش کویری و جلگه‌ای کشورمان که با خاطره‌ای به نام «فیات لادا» گره خورده است، موجب شده مشتریان ایرانی چندان روی خوشی به این محصولات نشان ندهند.

پس باید تاکید کرد این دیدگاه که ورود خودروهای روسی باعث شکسته شدن انحصار در بازار خودرو می‌شود، تصور نادرستی است. خودروهای روسی از آن‌چنان کیفیتی برخوردار نیستند که بخواهند چینی‌ها را از بازار ایران خارج یا بازار خودرو را متحول کنند. پدید آوردن یک بازار رقابتی- حتی با حضور بازیگران چینی، روسی و ایرانی- تنها در صورتی امکانپذیر است که به یک شرکت بخش خصوصی غیردولتی اجازه داده شود محصولی با کیفیت بالا با مشارکت شرکت‌های بزرگ بین‌المللی وارد بازار کند.

علاوه بر زمزمه‌های تولید پرتیراژ محصولات روسی- که در عمل امکانپذیر نیست- تجربه واردات خودروهای تولید روسیه از برند لادا نیز در ابتدای دهه 90 شمسی کاملا شکست‌خورده نشان داده است. خودروهایی که ازقضا برخوردار از فناوری رنو (شریک سال‌های گذشته لادا) بودند و چنان‌چه قیمت آنها مدیریت می‌شد می‌توانستند در کلاس محصولات اقتصادی داچیا-رنو موفق عمل کنند.

حتی در زمان اجرای برجام و مطرح شدن نام برخی محصولات لادا برای جایگزینی خانواده تندر 90، در عمل خودروساز روسی و خودروسازان داخلی نتوانستند به یک چارچوب معین برای همکاری بلندمدت و فراگیر در راستای تولید پرتیراژ خودرو دست یابند. در واقعیت روس‌ها شاید در صنایع هوافضا و نظامی یا تولید مواد خام اولیه تبحر داشته باشند، اما در صنعت خودرو با وجود قدمت بالا قافیه را حتی در محدودترین بازارها به تولیدات چینی و محصولات اقتصادی فرانسوی واگذار خواهند کرد. پس در اوضاع فعلی شاید تولید خودروهای ایرانی در خاک روسیه گزینه بهتری نسبت به تولید محصولات روسی در ایران یا واردات آنها باشد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی