پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بهترین خودرو سال ۲۰۲۳ اروپا کدام است؟

جایزه بهترین خودرو سال اروپا هر سال برگزار می‌شود تا از بین ماشین‌هایی که در بازارهای کشورهای اروپایی عرضه شده‌اند، با رای کارشناسان و خبرنگاران، بهترین ماشین انتخاب شود. فینالیست‌های این جایزه که معمولا شامل ۷ خودرو می‌شود، یک ماه قبل از پایان سال معرفی شده و خودرو سال اروپا در روزهای ابتدایی سال نو […]

شیوا تدین پور
دوشنبه - ۱۵ خرداد ۱۴۰۲

جایزه بهترین خودرو سال اروپا هر سال برگزار می‌شود تا از بین ماشین‌هایی که در بازارهای کشورهای اروپایی عرضه شده‌اند، با رای کارشناسان و خبرنگاران، بهترین ماشین انتخاب شود. فینالیست‌های این جایزه که معمولا شامل ۷ خودرو می‌شود، یک ماه قبل از پایان سال معرفی شده و خودرو سال اروپا در روزهای ابتدایی سال نو اعلام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

برنده این جایزه طبق سنت در نمایشگاه خودرو ژنو معرفی می‌شد، اما به دلیل برگزار نشدن این رویداد، نام بهترین خودرو سال ۲۰۲۳ اروپا در نمایشگاه بروکسل اعلام شد.

جیپ اونجر، در نمایشگاه خودرو بروکسل ۲۰۲۳ به عنوان خودرو سال ۲۰۲۳ اروپا انتخاب شد.

خودروهای برقی بیشترین سهم در بین فینالیست‌های امسال را داشتند و اولین خودرو برقی جیپ جایزه اول را از آن خود کرد و توانست با اختلاف فولکس واگن ID Buzz و نیسان آریا را شکست دهد. هیات داوران خودرو سال ۲۰۲۳ اروپا شامل ۵۷ داور می‌شد که ۳۲۴ امتیاز به جیپ اونجر دادند، در حالی که فولکس واگن ID Buzz با ۲۴۱ امتیاز در رتبه دوم قرار گرفت و نیسان آریا ۲۱۱ امتیاز کسب کرد.

بعد از این سه اتومبیل، کیا نیرو با ۲۰۰ امتیاز چهارم شد، رنو آسترال ۱۶۳ امتیاز کسب کرد و در جایگاه پنجم قرار گرفت، پژو ۴۰۸ با ۱۴۹ امتیاز ششمین خودرو برتر سال اروپا شد و خودروهای دوقلو تویوتا bZ4X و سوبارو سولترا با کسب ۱۳۳ امتیاز و رتبه هفتم به کار خود پایان دادند.

جایزه خودرو سال اروپا از سال ۱۹۶۴ با معرفی روور ۲۰۰۰ به عنوان بهترین ماشین، کار خود را شروع کرد و به جز خودروهای گران‌قیمت روور ۳۵۰۰، پورشه ۹۲۸ و سیتروئن XM، هیات داوران ماشین‌های اقتصادی را به عنوان خودرو سال اروپا برگزیدند.

جیپ اونجر اولین خودرو برقی نیست که توانسته این جایزه را به خود اختصاص دهد و پیش از آن، نیسان لیف، جگوار آی پیس و کیا EV6 موفق شده بودند نظر هیات داوران را جلب کنند.

هیات داوران از ۶۱ خبرنگار و کارشناس خودرو اروپایی تشکیل شده، اما ۴ داور روسی به دلیل حمله کشورشان به اوکراین، از رای دادن در سال ۲۰۲۳ محروم شده‌اند. هر یک از داوران، باید ۲۵ امتیاز را بین حداقل ۵ خودرو تقسیم کند و به هیچ خودرویی نباید بیشتر از ۱۰ امتیاز بدهد.

جیپ اونجر روی پلتفرم استلانتیس ساخته شده که برای تولید پژو ۲۰۰۸ و اوپل موکا نیز به کار رفته است. در حال حاضر، فقط نسخه برقی اونجر در بازار موجود است، اما در آینده مدل بنزینی با پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری نیز عرضه خواهد شد. این کراس‌اوور ۴۰۷۶ میلیمتر طول دارد و مختص بازار اروپا طراحی و تولید شده است.

جایزه خودرو سال اروپا، مثل همیشه در ماه‌های پایانی سال میلادی، فینالیست‌های خود را معرفی کرد تا از بین آنها در نهایت یک خودرو، عنوان خودرو سال (Car of the Year) را از آن خود کند. هیات داوران متشکل از ۵۸ خبرنگار و کارشناس، از بین ۲۷ خودرویی که سال ۲۰۲۲ در بازار کشورهای اروپایی عرضه شده‌اند، ۷ ماشین را به عنوان فینالیست‌های امسال انتخاب کردند.

بهترین خودرو سال ۲۰۲۳ اروپا، ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۳ دی ۱۴۰۱) در نمایشگاه خودرو بروکسل معرفی می‌شود.

هفت خودرویی که با رای ۵۸ خبرنگار و کارشناس از ۲۲ کشور اروپایی به مرحله نهایی خودرو سال ۲۰۲۳ اروپا راه یافتند، عبارتند از:

  • پژو ۴۰۸
  • جیپ اونجر
  • رنو آسترال
  • سوبارو سولترا / تویوتا bZ4X
  • فولکس واگن ID Buzz
  • کیا نیرو
  • نیسان آریا

این هفت خودرو برای رسیدن به مرحله فینال با ۲۷ ماشین شامل بی ام و iX1، تویوتا GR86، داچیا جاگر، رنج رور، ام جی ۴، واکسال آسترا و هوندا سیویک رقابت کردند و توانستند نظر هیات داوران را به خود جلب کنند.

هفت خودرویی که راهی فینال شده‌اند، شامل محصولات برقی جیپ، تویوتا، سوبارو، فولکس واگن، کیا و نیسان است و تولیدات برندهای پژو و رنو هم با موتورهای بنزینی و هیبریدی عرضه شده‌اند. علاوه بر این، کیا نیرو، یک نسخه هیبریدی هم دارد.

رنو آسترال هم به صورت نیمه هیبریدی و هم به صورت تمام هیبریدی در سال ۲۰۲۲ وارد بازار اروپا شد تا جای رنو کاجار را بگیرد. کیا نیرو نیز دارای پیشرانه هیبریدی است و علاوه بر آن با سیستم پلاگین هیبرید و موتور تمام برقی نیز به فروش می‌رسد. جیپ اونجر که در نمایشگاه خودرو پاریس معرفی شده بود، اولین محصول الکتریکی خودروساز آمریکایی است.

اونجر، اولین خودرویی است که جیپ به صورت اختصاصی برای عرضه در قاره اروپا تولید کرده و ۴۰۰ کیلومتر بُرد دارد و احتمالا نسخه بنزینی و دیزلی آن نیز به زودی معرفی و رونمایی شود.

سوبارو سولترا، اولین ماشین الکتریکی کمپانی ژاپنی محسوب می‌شود که به صورت انبوه تولید و عرضه شده است. تویوتا bZ4X، برادر دوقلوی سولترا که فقط ظاهر متفاوتی با محصول سوبارو دارد، با یک بار شارژ ۵۳۰ کیلومتر راه می‌رود و دو موتور برقی محورهای جلو و عقب آن تا ۲۱۵ اسب بخار نیرو تولید می‌کنند. خودرو تمام برقی نیسان آریا به یک بسته باتری ۸۷ کیلووات ساعتی مجهز است و قوی‌ترین تیپ آن ۲۸۹ اسب بخار قدرت دارد.

فولکس واگن ID. Buzz، ون کوچکی با ظاهر کلاسیک-مدرن است که بر اساس ون فولکس تیپ ۲ طراحی شده و مدل‌های مسافری و تجاری آن در سال ۲۰۲۲ وارد بازار شد.

فولکس ID باز، دارای باتری ۸۲ کیلووات ساعتی و برد ۴۲۳ کیلومتری است و تا به امروز ۲۰ هزار دستگاه از آن پیش فروش شده است.

دوره گذشته این جایزه در محل نمایشگاه پلکسپو ژنو سوئیس برگزار شد و کیا EV6 عنوان بهترین خودرو را به خود اختصاص داد. بعد از سال‌ها، مکان برگزاری مراسم خودرو سال ۲۰۲۳ اروپا تغییر کرده و برای اولین بار در نمایشگاه خودرو بروکسل برگزار خواهد شد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی