پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برای همه موتورسیکلت‌ها نیاز به گواهینامه داریم؟

بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی کشور برای راندن هر وسیله نقلیه‌ای اعم از خودروهای سبک، سنگین، نیمه سنگین و انواع موتور سیکلت به گواهینامه رانندگی نیاز داریم. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ گواهینامه موتورسیکلت یک گواهینامه جداگانه است که برای رانندگی با موتورسیکلت صادر می‌شود. برای اخذ این گواهینامه نیز افراد لازم است […]

شیوا تدین پور
سه شنبه - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲

بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی کشور برای راندن هر وسیله نقلیه‌ای اعم از خودروهای سبک، سنگین، نیمه سنگین و انواع موتور سیکلت به گواهینامه رانندگی نیاز داریم.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

گواهینامه موتورسیکلت یک گواهینامه جداگانه است که برای رانندگی با موتورسیکلت صادر می‌شود. برای اخذ این گواهینامه نیز افراد لازم است در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند و پس از انجام آزمون تئوری و عملی، گواهینامه خود را دریافت کنند.

رانندگی بدون گواهینامه با موتورسیکلت‌های برقی!

در بین مردم جا افتاده که رانندگی با موتورسیکلت‌های برقی نیاز به گواهینامه خاصی ندارد. صراحتا باید بگوییم که این یک باور غلط است و معلوم نیست این گزاره چطور بین مردم جا افتاده است. برای رانندگی با هر موتورسیکلتی از جمله موتورسیکلت‌های برقی هم نیاز به گواهینامه داریم.

چگونه می‌توانیم گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟

برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت، باید در یک آموزشگاه معتبر آموزش رانندگی موتورسیکلت ثبت نام کنید. بر اساس قوانین رایج کشور صرفا آقایان بالای 18 سال امکان دریافت گواهینامه موتورسیکلت را دارند. برای ثبت نام در آموزشگاه‌های موتورسیکلت نیاز به کارت پایان خدمت یا گواهی موقت تحصیلی است.

معمولا در آموزشگاه‌های موتورسیکلت ابتدا آیین‌نامه موتورسیلکت تدریس می‌شود. در گام بعدی رانندگی با موتورسیکلت به صورت عملی با متقاضی تمرین و در نهایت فرد برای آزمون آماده می‌شود. آزمون نهایی توسط افسر نیروی راهنمایی و رانندگی انجام می‌شود.

کنترل کامل موتورسیکلت، تسلط بر گاز و ترمز، حرکت بین موانع و حفظ خونسردی هنگام موتورسواری از جمله فاکتورهایی است که در قبولی افراد تاثیر مستقیم دارد.

در صورت قبولی، گواهینامه موتورسیکلت برای فرد صاده شده و در صورت رد شدن در آزمون نهایی، فرد بایستی با تمرین و تسلط بیشتر مجدد در آزمون راهنمایی و رانندگی شرکت کند.

 

برای موتورسیکلت‌های مختلف با قدرت موتور بالا چه گواهینامه‌ای لازم است؟

گواهینامه موتورسیکلت مانند گواهینامه اتومبیل، به چند نوع مختلف تقسیم می‌شود.

به عبارت دیگر برای راندن موتورسیلکت‌هایی با قدرت بیشتر، باید تسلط فرد هم بیشتر شود. راهنمایی و رانندگی این تسلط را بر اساس نوع گواهینامه می‌سنجد.

در ابتدا فرد در صورت قبولی در آزمون نهایی راهنمایی و رانندگی، گواهینامه موتورسیکلت الف_2 را دریافت می‌کند. این گواهینامه برای راندن موتورهای 250 سی سی و کمتر است.

کسانی که علاقه‌مند به خرید و استفاده از موتورهای قدرتمند بالای 250 سی سی هستند باید پس از یک سال از اخذ گواهینامه الف_2، مجددا در آزمون شهری شرکت و گواهینامه الف_3 را دریافت کنند.

استفاده از موتورسیکلت بدون گواهینامه یک باور غلط است. شاید شما هم هنگام خرید موتور در فروشگاه موتور سیکلت از زبان فروشنده شنیده باشید که برخی از موتورها نیازی به گواهینامه ندارند. اما این مساله صحت ندارد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی