پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مرسدس بنز زتروس را بشناسید

مرسدس بنز زتروس از همان اتاق دماغه‌دار مشابه پدران خود سود می‌برد. نمای کلی خارجی آن با جلو پنجره‌ای بزرگ که تمامی نمای جلوی آن را پوشش می‌دهد در کنار لاستیک‌های غول پیکر، هواکش بغل اتاق، نشان بزرگ بنز در جلو پنجره که نگاه‌ها را به سمت خود جلب می‌کند. به گزارش پایگاه خبری جوان […]

شیوا تدین پور
چهارشنبه - ۱۷ خرداد ۱۴۰۲

مرسدس بنز زتروس از همان اتاق دماغه‌دار مشابه پدران خود سود می‌برد. نمای کلی خارجی آن با جلو پنجره‌ای بزرگ که تمامی نمای جلوی آن را پوشش می‌دهد در کنار لاستیک‌های غول پیکر، هواکش بغل اتاق، نشان بزرگ بنز در جلو پنجره که نگاه‌ها را به سمت خود جلب می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

سپر تهاجمی که قد بلند خودرو را بیشتر نمایان می‌کند و چراغ‌های گرد بسیار کوچک اما پر‌نور جلو که ‌روی سپر و زیر چراغ‌های راهنمای آن قرار گرفته‌اند، خلاصه می‌شود.

اگر از نمای داخلی خودرو‌های جنگی، هنوز مثل نمونه‌های داخل کشور و یا ساخته‌های شوروی سابق یک فضای خشک و بی روح با حداقل امکانات در ذهن دارید، باید نیم نگاهی به داخل مرسدس بنز زتروس بیندازید تا در کنار ارگونومی بالا، طراحی زیبا و بی نقص داخلی را تحسین کنید.

می‌توان نمای داخلی آن را وام‌دار طراحی نسل دوم آکسور دانست که واقعا در مقایسه با نمونه‌های حتی اروپایی از نظر کیفیت ساخت و امکانات یک سر و گردن بالا‌تر است.

مرسدس بنز زتروس فقط به دو صورت دو و یا سه محور با آرایش تمام چرخ محرک عرضه می‌شود. با توجه به این موضوع، تنها دو گونه 4×4 و 6×6 برای آن وجود دارد. زتروس به طور کلی برای مقاصد سنگین طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

این خودرو در سال 2008 و در نمایشگاه صنایع دفاعی و نظامی پاریس رونمایی شد و به گونه‌ای طراحی و ساخته شده تا کاملا با هواپیمای باربری و نظامی معروف آمریکا یعنی هرکولس C-130 و همچنین واگن‌های باری خطوط راه آهن آلمان هماهنگی داشته باشد. این خودرو همچنین در فیلم جدید بروس ویلیس با نام A Good Day to Die Hard نیز نقش آفرینی می‌کند تا مهر تاییدی بر جان سختی این آلمانی جنگی باشد.

مشخصات فنی

برای این کامیون مرسدس بنز که در دو گونه 1833A (‌دو محور‌) و 2733A (‌سه محور‌) تولید می‌شود، دو پیشرانه 6 سیلندر خطی توربو‌شارژ قابل سفارش است که یکی با 7.2 لیتر حجم و با کد OM926LA، روی یونیماگ نیز نصب می‌شود. این پیشرانه قادر است تا 326 اسب بخار قدرت به همراه 1300 نیوتن متر گشتاور را در دور موتور 1200 تا 1600 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار دهد. پیشرانه دوم یک نمونه 12 لیتری 428 اسبی بوده که بالاترین گشتاور آن نیز 2100 نیوتن متر است.

محور‌های عقب و جلو با پلوس‌های از نوع پلانتاری سنگین، می‌توانند به ترتیب تا ۹‌ و ۷.۵ تن (‌برای محور جلو به صورت سفارشی تا ۹ تن‌) بار را تحمل نمایند که با تجهیز تمام محور‌ها به قفل دیفرانسیل و جفت کن (‌در نمونه ۳ محوره‌)، عبور از هر معبری به آسانی ممکن خواهد بود.

این خودرو به راحتی قادر به گذر از رودخانه تا عمق ۸۰ سانتی‌متر و در صورت نصب لوازم و تجهیزات سفارشی تا ۱۱۰ سانتی‌متر خواهد بود.

اما از نکات جالب این خودرو، تنظیم باد لاستیک به صورت اتوماتیک و یا دستی از داخل کابین آن است. برای مثال جهت حرکت در شن‌زار که نیاز به سطح تماس بیشتری است، می‌توان با کاهش باد لاستیک‌ها به این هدف رسید.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی