پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها

چگونه بفهمیم میزان باد لاستیک خودرو باید چقدر باشد؟

میزان باد لاستیک فاکتوری بسیار مهم در عملکرد خودرو است که عموما توسط رانندگان نادیده گرفته می‌شود.

فاطمه علی اصغری
شنبه - ۱۸ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

میزان باد لاستیک یکی از آن دسته سنجه‌هایی‌ست که عموم رانندگان تا پیش از روشن شدن چراغ مربوطه یا ایجاد مشکلات جدی توجه چندانی به آن نمی‌کنند. با این وجود کم‌باد بودن لاستیک یک خودرو مساله‌ای فوق‌العاده مهم است که بی‌توجهی به آن می‌تواند هزینه‌های مالی یا حتی جانی متعددی را به همراه داشته باشد. فشار پایین هوای درون لاستیک خودرو نه تنها باعث فرسایش سریع‌تر آن می‌شود؛ بلکه تاثیرات منفی فراوانی هم روی مصرف سوخت و فرمان‌پذیری آن خواهد گذاشت. بنابراین لازم است همیشه به میزان باد لاستیک خودروی خود دقت داشته باشید.

فشار هوای مورد نیاز برای لاستیک خودروها از آن دسته اعدادی نیست که رانندگان به خاطر بسپرند! بلکه خودروسازان معمولا میزان فشار ضروری لاستیک را روی درب سمت راننده نصب می‌کنند (در خودروهای جدیدتر). در عین حال مراجعه به راهنمای مصرف خودرو نیز می‌تواند در خصوص میزان باد مورد نیاز لاستیک هر خودرو اطلاعات مفیدی را در اختیار رانندگان قرار دهد.

سنجش فشار هوای درون لاستیک خودرو نیازمند یک فشارسنج خواهد بود که در پنچرگیری‌ها، تعویض روغنی‌ها و سایر تعمیرگاه‌های خودرو به‌سادگی قابل دسترسی است. البته باید دقت کنید که اصطکاک و حرارت تولید شده ناشی از رانندگی می‌تواند فشار باد درون لاستیک را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین ضروری است که سنجش باد لاستیک را زمانی که تایر سرد شده انجام دهید. صبح زود یا حداقل سه ساعت پس از رانندگی با خودرو مناسب‌ترین زمان برای انجام این کار خواهد بود.

چگونه می‌توان میزان باد لاستیک را تنظیم کرد؟

فرآیند چک کردن باد لاستیک خودرو از طریق فشارسنج بسیار ساده و سرراست است. در گام نخست لازم است که درپوش محافظ سوپاپ لاستیک را باز کرده و خارج نمایید. دقت کنید که پس از جدا کردن این درپوش حتما آن را در محلی امن قرار دهید. سپس ورودی گیج سنجش فشار را روی سوپاپ قرار داده و اندکی فشار دهید تا صدای مختصر خروج گاز شنیده شده و سپس متوقف شود. در صورتی که مراحل گفته شده را به‌درستی انجام داده باشید فارغ از این که از فشار سنج آنالوگ یا دیجیتالی استفاده کنید، می‌توانید فشار هوای موجود درون لاستیک را مشاهده نمایید. با مقایسه عدد نمایش داده شده توسط فشارسنج با مقادیر درج شده در دفترچه مخصوص مصرف‌کنندگان می‌توان متوجه کم یا زیاد بودن میزان باد شد. بسته به میزان باد لاستیک می‌توانید لاستیک را بیشتر باد کرده یا بخشی از باد آن را خارج کنید!

برای باد کردن لاستیک لازم است که دقیقا به همان شیوه‌ای که فشارسنج را به سوپاپ وصل می‌کردید، نازل خروجی باد را به والو متصل کرده و لاستیک را باد کنید. در این حالت نیز شنیدن صدای مختصر خروج باد مهم‌ترین نشانه انجام درست مراحل باد کردن لاستیک است. طبیعتا روشی برای اطمینان از این که آیا لاستیک را به میزان مناسب باد کرده‌اید یا خیر وجود ندارد. بنابراین لازم است حین باد کردن لاستیک چندین بار فشارسنج را به سوپاپ متصل کنید تا از میزان باد لاستیک مطمئن شوید. پس از این که میزان باد لاستیک با آستانه قابل قبول رسید، نازل باد را خارج کرده و درپوش را ببندید.

انتهای پیام/

منبع: خبرآنلاین

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی