پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

راه اندازی کارخانه ونیراتو توسط سایپا در ونزوئلا

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه در سفر رئیس جمهور به امریکای لاتین مذاکرات سازنده ای در خصوص توسعه همکاری های مشترک در صنعت خودرو با كشور ونزوئلا انجام شد، گفت: با نشست هاي صورت گرفته با طرف ونزوئلایی، قرار شد تولید و صادرات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری طی ۵ سال، احیای […]

فاطمه علی اصغری
چهارشنبه - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه در سفر رئیس جمهور به امریکای لاتین مذاکرات سازنده ای در خصوص توسعه همکاری های مشترک در صنعت خودرو با كشور ونزوئلا انجام شد، گفت: با نشست هاي صورت گرفته با طرف ونزوئلایی، قرار شد تولید و صادرات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری طی ۵ سال، احیای کارخانه خودروسازی ونیراتو با مدیریت طرف ایرانی و همچنین ایجاد خط تولید خودروهای تجاری و مسافری در ونزوئلا، در دستور کار قرار گيرد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ محمدعلی تیموری که به همراه رئیس جمهور و هیات سیاسی و اقتصادی كشورمان به امريكاي لاتين سفر کرده است، درباره دستاوردهای گروه خودروسازی سایپا در روزهای اول سفر به ونزوئلا، اظهارداشت: در سفر دو روزه رئیس جمهور به ونزوئلا و قبل از آغاز سفر او به نیکاراگوئه، تفاهم نامه ای با دولت ونزوئلا برای تولید و صادرات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری طی ۵ سال منعقد وهمچنین بنا شد در فصل جدید همکاری ها، کارخانه خودروسازی ونیراتو با مدیریت طرف ایرانی احیا شود.

او با تاكيد بر اينكه سفر به امريكاي لاتين با هدف توسعه همکاری های مشترک و افزايش مبادلات تجاري در دولت سيزدهم انجام شد، افزود: کارخانه خودروسازی “ونیراتو” با مشارکت ۳۶ درصدی شرکت توسعه صنایع خودرو (با سهام داری ایران‌خودرو و سایپا) و ۶۴ درصدی مؤسسه ونزوئلائی کورپیونسا (وابسته به وزارت صنایع و تولید ملی ونزوئلا) در سال ۸۵ تأسیس شد و فعالیت آن تا سال 1394 ادامه داشت و بعد از آن تا سال 1400 كارخانه ياد شده غيرفعال بود. اما با توجه به رايزني هایي كه دولت سيزدهم در راستاي احياي روابط با كشورهاي امريكاي لاتين انجام داد، از سال ۱۴۰۱ همکاری هاي مشترك مجدد آغاز شد. ظرفیت تولید این مجموعه سالانه ۳۰ هزار دستگاه در سه شیفت کاری است.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه تا ماه های آينده ۲هزار دستگاه از محصولات گروه خودروسازی سایپا به ونزوئلا صادر مي شود، گفت: شبکه خدمات پس از فروش محصولات سايپا در شهرهای اصلی کشور ونزوئلا فعال شده است. پيش از اين، گروه خودروسازي سايپا 8 نمايندگي خدمات پس از فروش داشت كه فعاليت آن متوقف شده بود. توسعه شبکه خدمات پس از فروش گروه سایپا در کشور ونزوئلا از دیگر اقداماتی است که در ماه های آینده در این کشور دوست، انجام می شود.

او با اشاره به اينكه فعال سازي کارخانه خودروسازی “ونیراتو” و صادرات خودروهاي كامل به ونزوئلا و ساير كشورهاي امريكاي لاتين ارزآوري مناسبي براي كشور خواهد داشت، گفت: بر اساس مذاكرات صورت گرفته با دولت ونزوئلا، پيشنهاد شد كه با مديريت گروه خودروسازي سايپا، در يكي از كارخانه هاي غيرفعال اين كشور كه پيش از اين توليدكننده خودروهاي تجاري، كار، ون و سواري بود، مجددا اين نوع خودروها توليد شود و تامين مالي اين پروژه استراتژيك از محل اعتبارات دولت ونزوئلا خواهد بود كه در نهايت با موافقت طرفين قرارداد، فعال سازي كارخانه ونزوئلا با حضور رئيس جمهور و وزير صنايع و تولید ملی اين كشور امضا شد. این شرکت بعد از گذشت 9 سال در بخش تولید سواری راه اندازی و با مدیریت سایپا شروع به تولید خودروی سواری می کند.

تيموري با تاكيد بر اينكه در سياست هاي جديد همكاري هاي مشترك، خط تولید خودروهای تجاری و مسافری در ونزوئلا ایجاد خواهد شد و در راستاي آن می توان صادرات به سایر کشورهای امریکای لاتین را دنبال کرد، گفت: صادرات خودروهای کامل و قطعات منفصله به ونزوئلا از دیگر برنامه هایی است که گروه خودروسازی سایپا در دستور کار خود قرار داده است و قرار است خط تولید خودروی تجاری، توسط گروه سایپا راه اندازی و دراختیار سایپا قرار گیرد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در خصوص برنامه های آتی که تهران با کاراکاس در صنعت خودرو دارد، تصریح کرد: بر اساس مذاکرات انجام شده، قرار است در ماه های پیش رو با استفاده از توان مهندسی که در صنعت قطعه سازی کشور وجود دارد، در توسعه صنعت قطعه سازی ونزوئلا مشارکت کنیم و همچنین بخشی از نیاز کشور مانند رینگ آلومینیومی را از آن محل (در ونزوئلا تولید و به ایران ارسال شود) تامین کنیم.

گفتني است، خط تولید سایپا در ونزوئلا از سال ۱۳۹۴ متوقف شده بود و با سفر رییس‌جمهور کشورمان به آمریکای لاتین، راه‌اندازی مجدد این خط تولید در ونزوئلا مورد توافق قرار گرفت.دولت سیزدهم درصدد است سرمایه‌های راکد را به جریان بياندازد تا شاهد ارزآوری برای کشور باشیم.در سال‌های اوج روابط ایران و ونزوئلا توافق شد که کشورمان برای تولید خودروهای سمند و پراید در ونزوئلا سرمایه گذاری کند. در همین راستا شرکت مشترکی به نام ونیراتو (Venirauto) تأسیس شد و نام «تورپیال» برای پراید انتخاب و مونتاژ این خودرو در کاراکاس پایتخت ونزوئلا شروع شد.در مجموع از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ (به مدت ۹ سال) ۱۱ هزار و ۶۰۵ دستگاه تورپیال در این کشور تولید شد که مشتمل بر پنج هزار و ۱۶۵ دستگاه پراید ۱۴۱ (تا پایان سال ۹۰) و تعداد ۶ هزار و ۴۴۰ دستگاه پراید ۱۳۲ (از سال ۱۳۹۰ به این سو) بوده است. در سال ۱۴۰۱ صادرات یک هزار دستگاه ساینا و کوییک تولیدی گروه خودروسازی سایپا به این کشور آمریکای لاتین در دستور کار قرار گرفت و تا پایان امسال نیز یک‌هزار دستگاه دیگر از این دو خودرو راهی بازار ونزوئلا خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی