پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نگاهی به کاوازاکی ورسیس

همراه قابل اعتماد دنیای خارج از شهر و جاده اکنون تنها متعلق به خودرو‌ها نیست و موتورسیکلت‌ها نیز در آنها سهم دارند.

فاطمه علی اصغری
چهارشنبه - ۱ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ 

برای کسی که تنها دید آن نسبت به موتورسیکلت، هوندا ۱۲۵ سی‌سی باشد، طبیعتا تصور این‌که بتوان با موتورسیکلت از شهری به شهر یا کشوری به کشور دیگر سفر کرد، بسیار سخت است.

اما بار‌ها شده که در جاده‌های کشور، توریست‌های خارجی را دیده‌ایم که با موتورسیکلت خود دست به دنیا گردی زده‌اند. اگر چه، با هر نوع موتورسیکلتی نمی‌توان دل به جاده زد. چراکه هر چیزی را بهر کاری ساخته‌اند.

کاوازاکی

موتورسیکلت‌های با هیبتی که بار‌ها مشاهده کرده‌ایم، در کلاس تورینگ قرار می‌گیرند. البته، این کلاس نیز شامل دسته‌بندی‌های مختلفی است. در این بین، موتورسیکلت‌های ادونچر – تورینگ به مراتب جذابیت بیش‌تری نسبت به سایرین دارند.

کمپانی پیشرو در ساخت موتورسیکلت‌های ادونچر – تورینگ، شرکت خوشنام ب‌ام‌و است. البته، سوزوکی و کاوازاکی نیز همانند سایر کلاس‌ها، در این کلاس نیز مهره‌های خود را دارند.

هرکسی که کمی به موتورسیکلت علاقه داشته باشد و برند‌ها را بشناسد، بدون شک با شنیدن نام برند ژاپنی کاوازاکی به یاد مدل نینجا خواهد افتاد. کاوازاکی نیز با تلفیق خوش‌نامی مدل نینجا و چاشنی مسافرت، ورسیس ۲۵۰ را خلق و از سال ۲۰۱۷ میلادی روانه بازار جهانی کرد.

در این مطلب، تیم تخت‌گاز به سراغ این موتورسیکلت رفته است. کاوازاکی ورسیس در ایران، تنها توسط کویرموتور و در 2 نسخه معمولی و تورر (Tourer) عرضه می‌شود که نمونه مورد بررسی تخت‌گاز، از نوع دوم است.

طراحی ظاهری

همه‌ موتورسیکلت‌های موجود در کلاس ادونچر-تورینگ، شاخصه‌هایی مثل ارتفاع زیاد از زمین، فرم بدنه کشیده و عضلانی، محل قرارگیری باکس در طرفین، محافظ شیشه‌ای جلو، مخزن سوخت با گنجایش بیش‌تر و خروجی USB برای اتصال سیستم ناوبری را به همراه دارند.

در این کلاس، منبع اگزوز نیز در بالاترین حد خود قرار گرفته تا در صورت عبور از آب، چیزی وارد آن نشود. البته طراحی کاوازاکی ورسیس نسبت به سایر موتورسیکلت‌های موجود در این کلاس کمی به دور از زمختی است و طراحان سعی بر خلق ظاهری اسپرت و تهاجمی برای این موتورسیکلت کرده‌اند.

کاوازاکی

همانطور که قبلا گفته شد، نمونه مورد بررسی تخت‌گاز از نوع Tourer است و تجهیزاتی نظیر محافظ لوله‌ای پیشرانه، باکس‌های ۱۷ لیتری جانبی، پلاگ برق و محافظ دست و جک، جک میانی و پروژکتور روی موتورسیکلت نصب هستند. این تجهیزات نصب شده، ظاهر جذابی به این موتورسیکلت تا بن دندان مسلح بخشیده‌اند. طراحی زین نیز ارگونومیک بوده و برای راکب، موقعیت مناسبی را فراهم می‌کند. ارتفاع زین از سطح زمین حدود ۸۰ سانتی‌متر است.

از دیگر شاخصه‌های کاوازاکی ورسیس در این بخش، می‌توان به کلاستر آن اشاره کرد. این کلاستر به‌صورت ترکیبی، اطلاعات مربوط به دورسنج موتور را در قالب آنالوگ و اطلاعات مربوط به سرعت لحظه‌ای، موقعیت دنده، پیمایش و ساعت را به‌صورت دیجیتال، نمایش می‌دهد.

کاوازاکی

صرف نظر از کاربردی بودن، طراحی کلاستر و استفاده از دورسنج آنالوگ که تا ۱۵ هزار دور بر دقیقه را نمایش می‌دهد، نشان‌گر ذات اسپرت برند کاوازاکی است.

ابعاد کاوازاکی ورسیس ۲۵۰ در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب معادل، ۲۱۸۷، ۸۶۵ و ۱۲۰۵ میلی‌متر و فاصله بین 2 محور نیز ۱۴۵۰ میلی‌متر است.

مشخصات فنی کاوازاکی ورسیس

مجهز به پیشرانه 2 سیلندر آب‌خنک است که 8 سوپاپ با 2 میل بادامک دارد. این پیشرانه چهار زمانه، ۲۴۹ سی‌سی حجم و حداکثر توان آن، ۳۰ اسب‌بخار در ۱۱ هزار دوربردقیقه و ۲۲ نیوتن‌متر است.

کاوازاکی

این نیرو به واسطه جعبه‌دنده 6 سرعته به چرخ عقب منتقل می‌شود. کلاچ نیز از نوع چندصفحه‌ای غوطه‌ور در روغن است. با این شرایط، کاوازاکی ورسیس به‌طور ترکیبی، مصرف سوختی حدود 3 لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر دارد که با درنظر گرفتن حجم ۱۷ لیتری مخزن سوخت، با یک‌بار سوخت‌گیری می‌تواند مسافتی بالغ بر ۵۰۰ کیلومتر را طی کند.

تجربه سواری

طراحی زین این نوع موتورسیکلت‌ها سبب می‌شود که بالاتنه راکب پس از سوار شدن، در حالت قائم قرار بگیرد. در کاوازاکی ورسیس نیز به لطف طراحی مناسب و فرم باریک زین هم‌چنین ارتفاع مناسب از سطح زمین، سواری راحتی را برای راکب شاهد هستیم. البته قسمت عقب زین، به مراتب عریض‌تر از قسمت جلو است. ضمن این‌که برای ترک‌نشین، دستگیره نیز در طرفین تعبیه شده است. پس از نشستن روی زین، دسته فرمان عریض کاوازاکی ورسیس جلب توجه می‌کند. بدون شک، هدف کاوازاکی از این‌کار افزایش کنترل، تعادل و راحتی راکب است.

کاوازاکی

پس از روشن شدن پیشرانه و شروع حرکت، عملکرد نرم پیشرانه و جعبه‌دنده و البته توان و گشتاور مناسب در دور‌های پایین، بسیار جالب‌توجه است و مانور‌پذیری بسیار مناسبی را برای کاوازاکی ورسیس به همراه دارد.

با ورود به مسیر خاکی برای تست سیستم تعلیق، استفاده از کمک فنر‌های هیدرولیکی تلسکوپی با قطر ۴۱ میلی‌متر در جلو و در قسمت عقب، استفاده از نوع دوشاخ با شوک گازی، علاوه بر جذب ضربات وارده، تجربه خوشایندی را به همراه دارد. سیستم ترمز جلو و عقب از نوع دیسکی توپر است. استفاده از دیسک ترمز ۲۹۰ میلی‌متری برای چرخ جلو و و دیسک ترمز ۲۲۰ میلی‌متری برای ترمز عقب، سبب شده تا عملکرد مجموع سیستم ترمز این موتورسیکلت حدود ۱۸۰ کیلوگرمی معقول باشد.

کاوازاکی

کاوازاکی ورسیس و بازار ایران

درصورت تمایل به خرید موتورسیکلت در کلاس ادونچر-تورینگ، به لطف عرضه‌کننده‌های مختلف، گزینه‌های مناسبی وجود دارد. ارزان‌ترین موتورسیکلت این کلاس در بازار ایران، موتورسیکلت‌ SYM NH180و NH250 است که توسط نیرو موتور عرضه می‌شوند. پس از این دو، امکان خرید بنلی TRK250 از نیکران‌موتور پاسارگاد فراهم است. البته، شاید برخی از این 3 مدل قیمتی معادل نصف قیمت یک دستگاه کاوازاکی ورسیس را داشته باشند. طبیعتا برای خرید یک موتورسیکلت برند و باکیفیت باید هزینه بیش‌تری پرداخت. درصورتی‌که از لحاظ مالی محدودیتی ندارید ورسیس می‌تواند همراه قابل اعتمادی باشد.

کاوازاکی

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی