در روزهای سرد و برفی بهتر است تا آنجا که می شود از تردد در جاده ها خودداری کرد چون ریسک سفر در چنین هوایی واقعا بالاست. اما اگر به هر دلیلی در یک چنین شرایطی قرار گرفتید اولین چیزی که به آن نیاز دارید حفظ آرامش و اعتماد به نفس است.
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛
به عنوان یک راننده حرفه ای همیشه اولین کار این است که خونسرد باشید و آرام رانندگی کنید و بعد هم به دانش خود مراجعه کنید.
قبل از سفر در فصل زمستان مسیر خود را چک کنید. از مواردی که قبل از سفر در زمستان باید از آنها آگاهی داشته باشید اطلاعات ترافیکی، وضعیت آب و هوایی و وضعیت جاده ها هستند.
بنابراین پیش از شروع سفرِ خود برنامه ریزی کنید و شرایط آب وهوایی و ترافیکی جاده ها تا مقصدتان را بررسی کنید و اطلاعاتی از شرایط آب و هوایی و دمای مناطقی که از آن ها عبور می کنید، بیابید تا در صورت برفی بودن این مناطق قبل از سفر آمادگی کافی را داشته باشید.
مسافرت در فصل زمستان سختی های زیادی دارد و شما ممکن است در جاده در برف و کولاک گیر کنید و ناچارا برای مدتی در خودرو بمانید یا در جایی اقامت کنید. پس باید وسایلی مانند لباس های گرم، غذا، چراغ قوه، پتو، پاوربانک، رادیو، بیل، کیت کمک های اولیه و تایر زاپاس و وسایل ضروری دیگر را در صندوق خودرو خود قرار دهید. همچنین لباس شبرنگ و چراغ قوه را نیز به همراه خود ببرید.
خودروتان را به لاستیک های مناسب مجهز کنید
اگر قصد دارید در زمستان به مسافرت بروید برای حفظ جان خود و سرنشینان خودرو، ماشین خود را به لاستیک های مناسب زمستان مجهز کنید زیرا اگر تایرها چسبندگی نداشته باشند، نمی توان در جاده آنها را به خوبی کنترل کرد و دائما به این طرف و آن طرف لیز می خورد پس بهترین لاستیک ها را برای خودروتان خریداری کنید تا خودرو پایداری خود را در جاده حفظ و از لغزندگی تایرها جلوگیری شود.
قبل از سفر در فصل زمستان خودرو خود را آماده کنید و عملکر خودروتان را از نظر کارکرد درست باتری، بخاری، برف پاک کن، مایعات موجود، درز پنجره ها، آینه های جانبی، چراغ های جلو و … مورد بررسی قرار دهید.
زنجیر چرخ را فراموش نکنید
برای جلوگیری از لیزخوردن خودرو از زنجیر چرخ استفاده کنید. قبل از سفرِ خود برای یادگیری حداقل یک بار زنجیر چرخ ببندید تا در طول سفر خود دچار مشکل نشوید.
از زنجیرچرخ، فقط برای تردد در جاده هایی که برروی آن ها برف به شکلی فشرده قرار گرفته است؛ استفاده کنید. در صورت نادیده گرفتن این توصیه سیستم تعلیق و… خودروی شما آسیب خواهد دید.
در زمستان و رانندگی در هوای برفی دید راننده کاهش می یابد بنابراین قبل از سفر باید نور چراغ های خودرو، نور پایین، نور بالا و چراغ مه شکن خودرو را بررسی کنید. دقت کنید که شدت نور در زمان رانندگی در شرایط برفی سبب می شود نور در چشمتان بازتاب کند و این برایتان خطرناک است.
سلامت باتری را بررسی کنید
قدرت باتری در هوای سرد زمستان کاهش می یابد بنابرین در این شرایط باید زمان بیشتری برای راه اندازی یک موتور گازوئیلی یا دیزلی صرف نمود. قبل از شروع زمستان، وضعیت سلامت باتری خودرو را با استفاده از یک دستگاه multimeter بررسی کنید. برای بررسی ابتدا ماشینتان را خاموش کنید و دستگاه multimeter را روی ولتاژ DC تنظیم کرده و زبانه های آن را به پایانه های باتری وصل نمایید.
اگر نمایشگر multimeter عدد ۱۲.۴۵ یا بیش از آن را نشان داد، باتری خودرو کامل شارژ شده است اما اگر عددی کمتر از ۱۲.۴۵ را نشان داد باتری در تامین قدرت مشکل دارد.
قبل از سفر باید مایعات خودرو مانند ضد یخ و آب خودرو را مورد بررسی قرار دهید و به آن توجه کنید و مطمئن شوید هیچ گونه نشتی در مخازن این مایعات وجود نداشته باشد.
اگر در زمستان در جاده و برف و بوران گیر کردید، برای حفظ کردن خود، وسیله نقلیه و… از خودرو خود دور نشوید زیرا این کار سبب می شود گروه های امداد و نجات نتوانند سریعا شما را شناسایی و به شما کمک کنند، آنچه مسلم است گروه های امداد و نجات می توانند خودرو را سریع تر از نفر شناسایی کنند و به کمک بیایند.
در صورتی که خودرو خود را در مکانی متوقف کردید، دور خودروتان مثلث های شب رنگ قرار دهید و یا به آنتن خودرو یا پنجره ها پرچم های قرمز رنگ را متصل کنید.
اگر برای گرم کردن خود و استفاده از بخاری، خودرو را برای مدت زمان زیادی روشن نگه دارید لوله اگزوز توسط برف مسدود می شود و منوکسید کربن به درون خودرو راه می یابد.
آرام رانندگی کنید
مهمترین نکته از نکات مهم رانندگی در برف که پیشنیاز دیگر نکات محسوب میشود، رانندگی آرام و صبورانه است. اصراری بهسرعت بالا و سبقت گرفتن و یا بدتر از آن لایی کشیدن نداشته باشید که حداقل ضرری که بهتان میرسد خسارت به ماشینتان است. حداکثر ضرر هم سقف ندارد.
همهی حرکات مانند شتابگیری، ترمز، تغییر جهت و حتی جابهجایی بین خطوط در برف باید به آهستگی انجام گیرد. هر اقدام ناگهانی میتواند منجر به از دست رفتن کنترل ماشین شود که آغاز حادثه است. صبر و حوصله و خونسردی را فراموش نکنید.
برای شروع حرکت بر روی برف در توقف کامل، دندهی خودروی خود را روی ۲ بگذارید و به آهستگی گاز را فشار دهید. فراموش نکنید که همهی حرکات باید به آهستگی انجام شود حتی رها کردن کلاچ. پس از راه افتادن خودرو، با کمترین دور موتور ممکن به حرکت خود ادامه دهید.
اگر بیشازحد به پدال گاز فشار وارد کنید، تنها باعث میشوید که چرخها بدون اصطکاک هرز بچرخند و خود را درون چالهای که خود ساختهاید گرفتار کنید. در ادامه توضیح میدهیم که اگر در چاله گیر کردید چگونه از آن خارج شوید.
در سربالایی با دنده ۱ به سمت بالا حرکت کنید و سرعت مناسب را پیدا کنید. بیدلیل، زیاد گاز ندهید تا هرز گردی به وجود نیاید. اگر خودرویتان ایستاد بههیچوجه ترمز نکنید و فقط بهسرعت ماشین را در دندهعقب بگذارید.
در حرکت در مسیر صاف از سبکترین دندهی ممکن استفاده کنید تا سطح تماس لاستیک با زمین به بیشترین حد برسد.
اگر احساس کردید لاستیکتان زیاد هرز میگردد باد آن را کم کنید. این کار هم موجب افزایش اصطکاک و درنتیجه عملکرد بهتر میشود. پس از عادی شدن شرایط، در اولین فرصت مجدداً با تنظیم باد شرایط را به حالت اول بازگردانید.
هنگامیکه قصد دور زدن داشتید فرمان را تا انتها نچرخانید چون منجر به سرخوردن میشود. شعاع وسیعتری را برای دور زدن انتخاب کنید و سپس این عمل را انجام دهید.
استفاده از نور بالا در شرایط برف و بوران، بهخصوص هنگامیکه با مه گرفتگی همراه باشد نتیجهی معکوس میدهد؛ یعنی میدان دید شما را کاهش میدهد. مه شکن خودرو را روشن کنید و اگر خودروی شما مه شکن ندارد با نورپایین برانید.
در شرایطی که میزان برف بر روی زمین زیاد باشد و یا مسیر خیلی لغزنده باشد، حتی باوجود داشتن لاستیکهای مناسب امکان اینکه به مشکل بربخورید وجود دارد. اینجا جایی است که زنجیر چرخ به کمک شما میآید.
لطفاً این تصور را از سرتان بیرون کنید که اگر ماشینتان ۲ دیفرانسیل است نیازی به زنجیر چرخ ندارید. زنجیر چرخ کمک میکند که تسلط بیشتری به اوضاع داشته باشید، مخصوصاً در سراشیبی، پس در مورد استفاده از آن شک نکنید. البته این را هم بگوییم که اگر خودرویتان ۲ دیفرانسیل است حتماً ۴ تا چرخ را به زنجیر مجهز کنید نه فقط ۲ چرخ، وگرنه عملاً خودروی شما تک دیفرانسیل میشود.
اگر خودروی شما به کروز کنترل مجهز است و عادت به استفاده از آن دارید، این عادت را هنگام رانندگی در برف کنار بگذارید. کروز کنترل در هر شرایطی میخواهد سرعت را ثابت نگه دارد، به همین دلیل وقتی سُر بخورید و یا در چاله گیر کنید، این اصرار بر ثابت نگهداشتن سرعت دردسرساز میشود.
در سطوح لغزنده از تغییر ناگهانی دنده خودداری کنید چون منجر به تغییر سرعت ناگهانی میشود.
دیدگاه خود را بنویسید