پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ناک زدن موتور خودرو

ناک زدن موتور خودرو به چه معناست؟

ممکن است شما هم بارها و بارها واژه ناک زدن موتور خودرو را شنیده باشید، ناک زدن گاهی به عنوان ضربه ناشی از احتراق هم خوانده می‌شود که همه این کلمات بیانگر وجود یک مشکل رایج و جدی در موتور خودرو هستند. صدای ناک از نظر برخی همان صدای سوپاپ است اما باید گفت چنین تصوری کاملاً اشتباه است.

شیوا تدین پور
پنجشنبه - ۲۲ تیر ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

ناک زدن موتور خودرو به چه معناست؟

ناک زدن زمانی اتفاق می‌افتد که اختلاط سوخت و هوا در محفظه سیلندر زودتر از زمان جرقه‌زنی اتفاق می‌افتد. ناک زدن با صدای جدیدی همراه است که کاملاً با صدای اصلی موتور متفاوت است و به راحتی قابل تشخیص است.

امروزه ناک زدن به یکی از مشکلات معمول در بسیاری از خودروها و به ویژه خودروهای ساخت کشور ما تبدیل شده است. این اتفاق بیش از همه در مسیرهای سربالایی رخ داده و صدایی مانند برخورد قاشق و چنگال به هم ایجاد می‌کند. نوعی صدای تق تق که با رها کردن پدال گاز برطرف می‌شود و با فشردن این پدال دوباره به وجود می‌آید. وجود صدای ناک بیانگر یکی از مشکلات زیر است:

عدد اکتان نامناسب بنزین

در صورتی که عدد اکتان بنزین شما پایین‌تر از حد استاندارد باشد ناک زدن امری کاملاً طبیعی است. در چنین مواردی باید از سوخت با اکتان بالا و یا از مکمل‌های اورجینال و اکتان بوسترهای اصل استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از مکمل غیراستاندارد باعث آسیب بیش‌تری به موتور خواهد شد.

رسوب انباشت کربن در محفظه احتراق و سیلندر

بنزینی که شما استفاده می‌کنید باید در بردارنده موادی باشد که از رسوب کربن بر روی سیلندر، شمع و دیگر قطعات جلوگیری کند. در صورت نبود این مواد رسوب کربن به سادگی اتفاق افتاده و خودرو دچار ناک زدن می‌شود.

نامناسب بودن شمع

اگر به مدت طولانی شمع را تعویض نکنید و یا از شمع نامناسب استفاده نمایید ممکن است خیلی زود صدای ناک زدن موتور را بشنوید. توجه داشته باشید که مقاومت انواع شمع در برابر حرارت متفاوت است.

و در نهایت نبود لوبریکانت در بخش بالایی سیلندر که به دلیل کمبود روغن اتفاق می‌افتد.

مشکلات به وجود آمده در اثر ناک زدن موتور خودرو

  1. نشت دود از واشرها
  2. آب شدن پیستون و سوپاپ‌های خارجی
  3. از میان رفتن سرسیلندر
  4. خراب شدن شمع
  5. تغییر شکل شاتون
  6. ایجاد فشار نامناسب بر روی میل‌لنگ و یاتاقان
  7. ایجاد سوراخ در پیستون و از بین رفتن آن
  8. خوردگی در بدنه سیلندر

مقابله با ناک زدن موتور خودرو

سنسور ناک: این سنسور روی موتور برخی خودروها تعبیه شده است و ضربات به وجود آمده در اثر احتراق زودرس را به ECU  اطلاع داده و به همان نسبت زمانی، ECU نیز جرقه زدن شمع را به تاخیر می‌اندازد و به این ترتیب تا حدودی با ناک زدن موتور مقابله می‌کند.

سیستم APC: این سیستم فقط در خودروهای توربوشارژ کاربرد داشته و اولین بار به وسیله ساب معرفی گردید. کار این سیستم کاهش فشار ناشی از توربو در زمان ناک زدن است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی