پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

علت سفت شدن فرمان هیدرولیک چیست؟

کنترل ماشین و تعیین مسیر حرکت آن به فرمان بستگی دارد. اگر فرمان به هر دلیلی سفت یا خراب شود، خطرات متعددی راننده و سرنشین‌ها را تهدید می‌کند. برای واضح‌تر شدن اهمیت فرمان، فرض کنید در پیچ‌وخم‌های یک جاده کوهستانی در حرکت هستید. اگر به هر دلیلی فرمان سر یکی از پیچ‌ها به خوبی حرکت نکند، ماشین از مسیر منحرف می‌شود و اتفاق ناگواری می‌افتد.

شیوا تدین پور
شنبه - ۲ دی ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

همیشه باید سلامت فرمان را چک کنید و از کنار مواردی مثل سفت شدن فرمان هیدرولیک ساده نگذرید.

دلایل سفت شدن فرمان هیدرولیک:

  • مشکل و خرابی پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک، روغن را از موتور به سمت فرمان پمپاژ می‌کند. روغن باید با فشار مناسب به سمت فرمان هدایت شود. اگر پمپ این وظیفه را به خوبی انجام ندهد، باعث سفتی فرمان می‌شود.

پمپ به مرور زمان فرسوده می‌شود و نمی‌تواند مثل روز اول روغن را به سمت فرمان بفرستد؛ بنابراین باید تعویض شود. بنابراین اگر ماشین کارکرده می‌خرید، حتما سلامت پمپ هیدرولیک را در کنار سایر قطعه‌ها چک کنید.

  • روغن هیدرولیک بی‌کیفیت؛ یکی از علل سفت شدن فرمان

بهتر است برای سلامت اتومبیل از قطعه‌ها و روغن‌های باکیفیت استفاده کنید. مثلا برای تامین امنیت خودرو یک ردیاب آهنربایی مجهز و بادوام بخرید و برای روان شدن فرمان و سایر قسمت‌ها هم روغن با کیفیت بالا به کار ببرید. روغن هیدرولیک نامرغوب باعث سفت شدن فرمان می‌شود.

به‌علاوه بهتر است روغن هیدرولیک را هر دو سال یک‌بار تعویض کنید. چرا که در طول زمان روغن با جذب زباله و گرد و غبار غلیظ‌تر می‌شود. بنابراین به خوبی در لوله‌ها حرکت نمی‌کند و در نهایت باعث سفت شدن فرمان می‌شود.

  • کم شدن و نشتی روغن هیدرولیک

گاهی ممکن است از فرمان ماشین در حال حرکت صدای جیغ‌مانندی بشنوید. در چنین مواقعی باید به کاهش سطح روغن هیدرولیک شک کنید.

در واقع می‌توان گفت علت سفت شدن فرمان هیدرولیک نشتی روغن به علت فشار بالا است. اگر از کنار این مشکل سرسری رد شوید، نشت روغن ادامه می‌یابد و باعث خشک شدن پمپ می‌شود.

برای حل این مسئله به تعمیرکار مراجعه کنید تا ترک شلنگ را از بین ببرد یا آن را تعویض کند.

  • وجود مشکل در جعبه فرمان؛ علت سفت شدن فرمان هیدرولیک در صبح

جعبه فرمان مثل یک فرمانده هدایت ماشین را در دست دارد. همه اتصال‌ها و قطعه‌های کوچک داخل این جعبه به مرور ممکن است فرسوده یا خراب می‌شوند. بنابراین علت سفت شدن فرمان هیدرولیک در صبح را در خرابی جعبه فرمان و مارپیچ داخل آن جستجو کنید.

نقص در جعبه فرمان خودرو

ماشین‌هایی با کارکرد بالاتر از 10000 بیشتر در معرض فرسودگی و خرابی جعبه فرمان هستند. بنابراین اگر ماشین دست‌دوم تهیه می‌کنید حتما حواستان به این قطعه‌ها باشد. بهتر است قبل از معامله و طی مراحل تعویض پلاک خودرو سلامت جعبه فرمان و سایر قطعه‌های داخلی ماشین را نزد یک تعمیرکار حرفه‌ای چک کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی