پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نحوه عملکرد کاتالیزور

کاتالیزورها بسیار ساده تر از آنچه به نظر می رسند عمل می کنند. آن‌ها ماده‌ی شیمیایی هستند که یک واکنش شیمیایی را تسریع می کند، بدون اینکه خودش در طول واکنش تغییر کند.

فاطمه علی اصغری
یکشنبه - ۸ مرداد ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

نحوه عملکرد کاتالیزور:

کاتالیزورها بسیار ساده تر از آنچه به نظر می رسند عمل می کنند. آن‌ها ماده‌ی شیمیایی هستند که یک واکنش شیمیایی را تسریع می کند، بدون اینکه خودش در طول واکنش تغییر کند.

نقش کاتالیزور کمی شبیه به مربی است که کنار زمین می ایستد و و دوندگان را تشوق میکند تا سریع تر بدوند. مربی نمی دود، او فقط سرجای خود می‌‌ایستد و با تکان دادن دست هایش باعث می شود دوندگان با سرعت بیشتری بدوند.

در یک مبدل کاتالیزوری، نقش کاتالیزور تسریع فرآیند حذف آلاینده هاست. معمولا از ترکیبات پلاتین یا فلزات شبه پلاتین مثل پالادیوم و رادیوم به عنوان کاتالیزور استفاده میشود.

تعمیر کاتالیزور چیست؟ و علائمی که نشان می‌دهد شما به آن نیاز دارید

کاتالیزور

تعمیر کاتالیزور چیست؟ و در داخل مبدل کاتالیزوری چه اتفاثی می‌افتد؟ بهتر است بدانید که داخل کاتالیزرها، گازها از درون ساختار کندویی متراکم که ازجنس سرامیک با روکش کاتالیزور عبور می کنند، ساختار کندویی مبدل باعث می شود تا مولکوهای گاز در هر لحظه با سطح بزرگتری از کاتالیزور تماس داشته باشند، بنابراین واکنش شیمیایی به شکل سریع تر و موثرتری رخ خواهد داد.

نحوه عملکرد کاتالیزور:

کاتالیزورها در خودروها به منظور کاهش انتشار گازهای سمی موتورهای درون‌سوز استفاده می‌شود، چرا که این نوع از موتور خودروها،‌ اکسیژن کافی برای اکسید کردن کربن به دی‌اکسید کربن و آب را ندارد، پس تبدیل به محصولات جانبی می‌شوند که شامل اکسیدهای نیتروژن، مونو اکسید کربن و هیدروکربن‌ها هستند این گازها سمی بوده و اعث آلودگی می‌شود.

مبدل‌های کاتالیستی که در اگزوز خودروها به منظور فراهم کردن محلی برای اکسایش و کاهش محصولات جانبی سمی حاصل از احتراق سوخت به کار برده می‌شوند، این گازهای سمی را به فرآورده‌هایی کم‌خطر مانند دی‌اکسید کربن، بخار آب و گاز نیتروژن تبدیل می‌کنند.

نحوه نصب و تعمیر کاتالیزور

دز این بخش می‌خواهیم درباره نحوه نصب کاتالیزورها، تعمیر کاتالیزور و تاثیر آن بر آلوگی هوا صحبت کنیم. در ابتدا باید بدانید که نحوه قرارگیری کاتالیزورها در خودروها به صورنی است که به راحتی با چشم قابل دیدن نیست و برای تشخیص درست ایرادات این قطعه و تعمیر آن به دستگاهای خاصی نیاز است.

. به دلایلی که گفته شد، محل نصب کاتالیزور در قسمت انتهایی اگزوز سمت ماشین است که از طرفی هم، کنار خروجی منیفولد دود قرار گرفته تا با توجه به شرایط ذکر شده و نیاز به دمای بسیار بالا، بهترین عملکرد را از خود داشته باشد.

تمام آنچه باید درباره تعمیرکاتالیزور بدانید و اهمیت آن در خورو

در این بخش سعی داریم اطلاعات تکمیلی درباره تعمیر کاتالیزور را به شما ارائه دهیم یا در واقع تمام آنچه باید درباره تعمیر کاتالیزور بدانید و اهمیت آن در خودرو،تعمیر کاتالیزور به خاطر نحوه قرار گیری این قطعه در خودرو و حساسیت بالای آن اصلا کار ساده ای نیست و نیاز به تجربه و تخصص بالایی دارد.

اجزای تشکیل‌دهنده کاتالیزورها:

ماده کاتالیزگر: این قسمت از فلزاتی گران قیمتی مانند پالادیوم، رادیوم، پلاتین، طلا، کادمیوم یا ترکیبی از آن‌ها تشکیل شده، البته استفاده از این فلزات ارزشمند باعث افزایش قیمت کاتالیزور نیز می شود که همین امر باعث شده بیشتر رانندگان هنگام خرابی کاتالیزور به جای تعویض، تعمیر کاتالیزور را انتخاب کنند.

هسته کاتالیزور: این قسمت از جنس سرامیک مونولیت است که اکثر اوقات ساختار آن لانه زنبوری است و در مرکز کاتالیست قرار می گیرد.

کاتالیزور

به این موضوع اشاره کردیم که به خاطر نحوه قرارگیری کاتالیزورها تعمیر این قطعه نیز سخت‌تر می‌شود. حال به این موضوع می‌پردازیم که نحوه قرارگیری کاتالیزورها چگونه است و چرا؟ کاتالیزور اگزوز برای عملکرد خود، نیاز به گرمای بسیار زیادی در حدود ۸۰۰-۹۰۰ درجه سانتی‌گراد دارد بنابراین روی بخشی از اگزوز قرار می گیرد که بیشترین گرما را تولید می‌ کند

نحوه رفع خطای کاتالیزور در کاتالیست وان

دلایلی که باعث روشن شدن چراغ چک خودرو خواهد شد متنوع است که توسط تعمیرکار متخصص باید تشخیص داده شود اما یکی از دلایلی که باعث روشن شدن چراغ چک می‌شود خرابی کاتالیزور خودرو می‌باشد و در خیلی موارد نیز دیده شده به خاطر حرفه‌ای نبودن تعمیر کار بعد از نصب کاتالیزور خودرو پیغام خطا می‌دهد خبر خوب اینجاست که گروه تخصصی کاتالیست وان به رفع اینگونه خطاها خواهد پرداخت و به طور قطع آن را بر طرف خواهد کرد. بهترین خدمات را با ارزان‌ترین قیمت می‌توانید از گروه تخصصی کاتالیست وان دریافت نمائید.

همانطور که گفته شد این قطعه در مسیر اگزوز قرار گرفته و وظیفه کنترل آلایندگی های خودروها را برعهده دارد.

در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشور عزیزمان ایران استفاده از کاتالیزورها در خودرو اجباری می‌باشد و به همین دلیل است که اکثر خودروسازان بزرگ دنیا از این قطعه در سیستم اگزوز محصولات خود استفاده می کنند.

خرید کاتالیزور ارزان و ترکیه،آلمان مقصد کاتالیست‌ بازیافتی ایران!

به تازگی یه پروزه اجرا شده مبنی بر بازیابی فلزات گران بهای کاتالیزورها مستعمل توسط یکی از خودروسازان بزرگ کشور با همکاری مرکز جهاد دانشگاهی که بر این اساس بیش از ۹۵ درصد از فلزات گران بهای این قطعه مستعمل در مقیاس آزمایشگاهی بازیابی می‌شود.

کاتالیزورها را می‌توان یک تکه جواهر نصب شده در خودرو دانست، چرا که مجهز به انواع فلزات گرانبها بوده و بازار داغی برای قاچاقچیان و سودجویان شده است.

اهمیت و قیمت ضایعات خاک کاتالیزور

بهتر است بدانید که؛ خاک کاتالیزور ضایعاتی می‌باشند که ناشی از فرسودگی و یا تخریب مبدل­های کاتالیستی تولید می‌شود. همان­طور که گفته شد در ساخت این مبدل­ها، از فلزات باارزشی استفاده می‌شود. به همین‌خاطر آن‌ها، حتی پس از پایان عمرشان نیز، با اهمیت و کاربردی هستند. افرادی که متخصص هستند با خرید و جمع‌­آوریکاتالزورهای فرسوده، اقدام به بازیافت و استخراج ضایعات خاک کاتالیزور می­کنندو از این راه درآمدزایی می‌کنند.

خرید کاتالیزور ارزان اما اورجینال از کاتالیست وان..

گروه تخصصی کاتالیست وان که سال‌ها است در زمینه فروش و تعمیر کاتالیزور فعالیت می‌کند و دارای سابقه درخشانی نیز می‌باشد اعتماد مشتریان این مجموعه بزرگ که از تعداد زیادی متخصص تشکیل شده بزرگ‌ترین سرمایه ما می‌باشد شما با خرید کاتالیزور مطمئن باشید به دلیل اورجینال بودن کاتالیزور تا مدت‌ها خودوری شما به تعمیر کاتالیزور نیاز پیدا نخواهد کرد و اگر تعمیر کاتالیزور خودروی خود را نیز به ما بسپارید بهترین خدمات را با ارزان‌ترین قیمت دریافت می‌نمائید.
تعمیر کاتالیست اگزوز با بهترین خدمات و قعطات ممکن و گارانتی معتبر را در سایت میتوانید تجربه کنید. اگزوز همواره جزو یکی از مهم ترین بخش های خودرو به شمار رفته و برای چلوگیری از ایجاد خرابی حاصل از گازهای سمی ماشین نیاز به یک کاتالیست دارد.

تعمیر کاتالیزور چانگان

وظیفه کاتالیزور چانگان، این است که ذرات و مواد مسمومی و سمی را که از موتور خارج می‌­شود، جمع آوری و تبدیل به گازهای بی‌خطر یا کم‌خطرتری نمایند. در این مقاله که توسط گروه تخصصی کاتالیست وان گردآوری شده است درباره کاتالیزور چانگان،نحوه عملکرد آن، آسیب­هایی که می‌تواند به کاتالیزور چانگان وارد شود و… صحیت نمائیم.

بهتر است بدانید که کاتالیست‌ها ، یا واکنش‌گرهای شیمیایی به محفظه‌ای گفته می‌شود که حجم مشخصی دارند، و بر سر خروجی موتورهای بنزینی قرار می‌گیرد، از این قطعات ارزشمند جهت جلوگیری از آلودگی هوا استفاده خواهد شد.

کاتالیزورها قطعات بسیار حساسی هستند و ممکن دچار مشکلاتی شوند که برای حل مشکل وتعمیر کاتالیزور باید حتما به تعمیرکار متخصص مراجعه نمائید چرا که تشخیص و تعمیر مشکلات کاتالیزور اصلا کار ساده‌ای نیست.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی