پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لئو ام ایکس8

تجربه رانندگی با LEO-MX8 ، جانشین خلف نیسان تررا در بازار ایران

اواخر بهمن ماه سال قبل بود که شرکت ايستا موتور ارس از اولين محصول خود که يک خودرو شاسي بلند است، رونمايي کرد. طبيعتا، 99 درصد مخاطبين پس از خواندن ابتداي مطلب، خودرويي را تصور کردند که صرف نظر از داشتن ارتفاعي بلندتر نسبت به خودروهاي سدان، توانايي مانور در خارج از جاده را ندارد و پيشرانه آن از نوع 1.5 ليتري توربو است! 

javankhodro
سه شنبه - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو؛

در همين ابتدا بايد گفت که ايستا موتور بر خلاف تصوراتي که اين روزها ايجاد شده، عمل کرده و محصول جديد اين شرکت، يک شاسي بلند واقعي و البته، دو ديفرانسيل است. علاوه بر اين، ريشه و اصالت ژاپني LEO-MX8  بسيار جالب توجه است. پلتفرم اين خودرو، محصول همکاري مشترک نيسان با دانگ فنگ بوده و بي کم و کاست، لئو -ام ايکس 8 را مي توان آخرين نسل از نيسان تررا دانست که با تغييراتي در نماي ظاهري، براي بازار ايران آماده شده است. نکته ديگري که مي توان در مورد محصول جديد ايستا موتور ارس گفت، اين است که فيس ليفت اين خودرو پيش از چين، در ايران رونمايي شد!

لئو ام ایکس8

طراحي ظاهري لئو- ام ايکس 8

بيشترين تغييرات در طراحي ظاهري لئو- ام ايکس 8 نسبت به نيسان ترا، مربوط به نماي جلو است. بدون اغراق، لئو- ام ايکس 8 در نماي جلو، مشابه با دانگ فنگ ريچ 7 است. ترکيب چراغ هاي چند ضلعي و جلو پنجره مشبک و البته بزرگ، نمايي تهاجمي به قسمت جلو لئو ام ايکس 8 بخشيده است. نماي جانبي و عقب، تغيير خاصي مشاهده نمي شود. به نظر نگارنده، همين مورد سبب شده که طراحي لئو- ام ايکس 8 هماهنگ باشد و اصالت بر گرفته از نيسان را حفظ کند.

لئو ام ایکس8

لئو – ام ايکس 8 در طول، عرض و ارتفاع، به ترتيب ابعادي معادل 4882 ميلي متر، 1850 ميلي متر و 1835 ميلي متر دارد. همچنين فاصله بين دو محور اين شاسي بلند هفت نفره، 2850 ميلي متر و وزن آن نيز 1950 کيلوگرم اعلام شده است.

لئو ام ایکس8

طراحي کابين لئو ام ايکس 8

کابين LEO-MX8 شباهت بسياري با کابين دانگ فنگ ريچ 7 دارد. طراحي کابين اين خودرو  همانند طراحي ظاهري، در عين اينکه حسي لوکس القا مي کند، به دور از هر گونه آلايش خاصي است. تمامي ادوات آن طور که بايد، در جاي مناسب تعبيه شده اند. از شاخصه هاي موجود در کابين مي‌توان به پوشش چرمي قطعات، دکوراتيو طرح چوب و صفحه نمايش 10 ايچي تعبيه شده در قسمت مياني داشبورد اشاره کرد. نکته جالب اینجاست که در برخی اجزای خودرو، آرم نیسان درج شده است.

لئو ام ایکس8

تجهيزات ايمني و رفاهي

لئو- ام ايکس 8 از سطح مناسبي از تجهيزات ايمني و رفاهي بهره مي برد. از ليست تجهيزات اين شاسي بلند مي‌توان به مجموعه کيسه هوا (راننده، سرنشين جلو، جانبي، پرده اي، زانوي راننده)، رادار هشدار بين خطوط، سیستم کمکی گردش خودرو، رادار نقطه کور، سيستم ضد لغزش ديفرانسيل، سيستم ضد هرزگردي چرخ ها، سيستم تعادل ديناميکي چرخ‌ها، نمايشگر 10 اينچي لمسي، سيستم تهويه مطبوع تک کاناله خودکار و کي لس استارتر اشاره کرد.

قواي محرکه شاسي بلند جديد ايستا موتور ارس

عليرغم يکسان بودن پلتفرم لئو- ام ايکس8 با نيسان تررا، پيشرانه اين دو با يک ديگر متفاوت و متعلق به ميتسوبيشي ( از ديگر اعضاي اتحاد رنو، نيسان، ميتسوبيشي) است. در نيسان ترا از پيشرانه 2.5 ليتر با 165 اسب بخار و 241 نيوتن متر گشتاور در امارات ( و 188 اسب بخاري دربرخي جاهاي ديگر) همراه با گيرباکس 7 سرعته  استفاده شده، اما  لئو- ام ايکس 8 با پيشرانه دو ليتري توربو مجهز به سيستم پاشش سوخت مستقيم که حداکثر 228 اسب‌بخار و 360 نيوتن متر گشتاور قدرت دارد، وارد بازار ايران خواهد شد، که از اين منظر نيز پيشرفت خوبي کرده است. اين توان به واسطه جعبه دنده هشت سرعته خودکار ساخت ZF، در حالت معمولي به محور عقب منتقل مي‌شود. اگر چه با تغيير موقعيت انتقال نيرو، مي‌توان قدرت پيشرانه را به محور جلو نيز منتقل کرد.

لئو ام ایکس8

تجربه رانندگی

در فرصت کوتاهی که در اختیار داشتیم تا با این خودرو رانندگی کنیم، اولین نکته ای که به چشم خورد، شتاب اولیه قابل تحسین این خودرو بود. استفاده از سیستم توربو تویین اسکرول در لئو-ام ایکس8 باعث شده توربو در دورهای پایین (محدوده 2000 دور در دقیقه) وارد مدار شده و بوست تولید کند. همین امر باعث افزایش شتاب اولیه خودرو می شود. موتور و گیربکس در هماهنگی کامل بودند. البته نیاز است که توانمندی های این خودرو در مسیرهای آفرود به چالش کشیده شود که به زودی این فرصت فراهم خواهد شد.

لئو ام ایکس8

یکی از آپشن های کاربردی در لئو-ام ایکس8 ، سیستم کمکی چرخش خودرو یا همان Tank U Turn است. اگر خودرو در حالت 4L قرار گیرد، این سیستم فعال می شود و می تواند با شعاع کمتری گردش کند، این سیستم با توجه به ابعاد خودرو در مسیرهای تنگ شهری بسیار مفید به نظر می رسد.

لئو ام ایکس8

رقبا و قيمت

لئو- ام ايکس 8 مراحل استاندارد را پشت سر گذاشته و به زودی وارد بازار خواهد شد. در اين رنج قيمتي، با توجه به وجود تيگو 8 پرومکس به عنوان يک خودرو دو ديفرانسيل، آن را نمي توان رقيب بالقوه اي براي لئو- ام ايکس8 دانست. چرا که تيگو 8 پرومکس از شاسي نردباني بهره مند نيست و همين مهم، قطعا روي عملکرد اين خودرو در خارج از جاده تاثير دارد. سانگ يانگ رکستون G4 و بايک BJ40 ديار خودرو، مي‌تواند رقيب قابلي براي لئو- ام ايکس 8 باشد.

بررسی: میلاد علمی

عکس: بهزاد اویسی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی