پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انواع ترمز دستی

آیا میدانید نشانه های خرابی ترمز دستی چیست؟

ترمز دستی برای ثابت نگه داشتن خودرو در حالت بیکار یا پارک ضروری است. پیدا کردن خرابی ترمز دستی نه تنها می تواند ناامید کننده باشد، بلکه اگر روی تپه پارک کرده باشید می تواند باعث تصادف شود. آیا میدانید چه چیزی باعث خرابی ترمز دستی می شود و علائم کلیدی برای تشخیص خرابی ترمز دستی چیست؟

شیوا تدین پور
شنبه - ۴ شهریور ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

برای بعضی‌ها حتی تصور اینکه ترمز دستی خراب شده باشد هم ترسناک است؛ البته ما هم به آن‌ها کاملا حق می‌دهیم. خرابی ترمز دستی چیزی نیست که بتوانید نادیده‌اش بگیرید چون به‌طور مستقیم با امنیت خودتان، خودرو و دیگران در ارتباط است.

اگر تازگی‌ها متوجه شده‌اید بعد از کشیدن ترمز دستی، خودرو همچنان حرکت می‌کند، بدانید که وضعیت ترمز دستی خودرویتان اصلا خوب نیست. البته تمام نشانه‌های خرابی ترمز دستی این‌قدر واضح نیستند.

ترمز دستیِ اهرمی که همه ما می‌شناسیم، تنها یکی از انواع ترمز دستی است. همان‌طور که می‌دانید، ترمز دستی بخشی از سیستم ترمز خودرو است و عملکرد درست آن بسیار اهمیت دارد. انواع مختلفی از ترمز دستی وجود دارد که از نظر شکل ظاهری با هم تفاوت دارند اما نحوه عملکرد همه آن‌ها مشابه است.

ترمزهای دستی بخش مهمی از سیستم ترمز خودرو هستند.

علائم کشیده شدن کابل ترمز دستی چیست؟

اگر کابل ترمز دستی بیش از حد فرسوده یا کشیده شود، نمی تواند ترمز دستی را به همان اندازه محکم بکشد. این باعث می شود که ترمز دستی نتواند وزن وسیله نقلیه را نگه دارد، که ممکن است باعث غلت خوردن یا خم شدن آن شود، حتی زمانی که ترمز دستی کاملاً بسته شده باشد.

تنظیم کابل ترمز دستی چگونه است؟

این معمولاً در کنسول مرکزی که در آن ترمز دستی سنتی در خودرو یافت می شود، یافت می شود. دقیقاً در پشت اهرم، مهره های تنظیم را روی یک شفت خواهید دید.

اگر نمی توانید آن را ببینید به این دلیل است که احتمالاً باید کنسول مرکزی را بردارید. معمولاً این کار به مکانیک شما واگذار می شود. بنابراین، با مکانیک خودرو خود تماس بگیرید.

به کابل ترمز دستی، ترمز دستی یا ترمز اضطراری نیز گفته می شود. کابل های ترمز دستی ترمز اضطراری را عمل می کنند و معمولاً در ترمزهای عقب قرار دارند. در وسایل نقلیه جاده ای، این مکانیسمی است که برای بی حرکت نگه داشتن وسیله نقلیه در هنگام پارک کردن، استفاده می شود.

این بسیار مفید است زیرا هنگامی که ماشین در شیب یا سطحی ناهموار پارک می شود از غلتیدن به جلو یا عقب جلوگیری می کند. ترمزهای دستی اغلب از یک کابل متصل به ترمزهای دو چرخ تشکیل شده است که سپس به مکانیزم کششی متصل می شود.

کابل اهرم ترمز دستی را به ترمزهای چرخ های عقب خودرو متصل می کند. بدون کابل کاملاً عملیاتی، نمی توان خودرو را محکم کرد یا از غلتیدن خودرو در سراشیبی جلوگیری کرد. کابل ها با استفاده کشیده می شوند و باید مرتباً بررسی شوند تا مطمئن شوید که نیازی به تنظیم ندارند.

کابل ها با گذشت زمان فرسوده می شوند و این می تواند منجر به ساییدگی شود. از دیگر مشکلات ترمز دستی می توان به زنگ زدگی قطعات متحرک و چسبیدن آن ها به طوری که ترمز دستی نمی تواند به طور کامل کشیده یا آزاد شود، می باشد.

اگر کابل های ترمز دستی یا سایر قسمت های مکانیزم ترمز دستی خراب هستند، باید تعویض شوند. هنگام تعویض هر یک از اجزای سیستم ترمز مانند لنت یا دیسک، باید مطمئن شوید که کابل ها را بررسی کنید.

آیا میدانید علت خرابی ترمز دستی چیست ؟!

این می تواند ناشی از سایش در طول زمان، یا خرابی سیستم الکترونیکی کنترل کننده ترمز دستی باشد. خودروهایی که دارای ترمز دستی هستند نیز ممکن است احساس سستی در ترمز دستی داشته باشند که احتمالاً ناشی از کشیده شدن کابل است.

علائم کشیده شدن کابل ترمز دستی چیست؟

همچنین ممکن است نقاط اتصال خورده و زنگ بزنند یا حتی بشکنند. اگر کابل یا اتصالات در حین درگیر شدن ترمز دستی پاره شود، نمی توانید سیستم را جدا کنید. هیچ طول عمر مشخصی برای کابل آزاد کننده ترمز دستی شما وجود ندارد.

کابل ها ممکن است بلغزند یا کشیده شوند، و در این موارد، ترمز دستی شما ممکن است فقط نیاز به کالیبراسیون مجدد داشته باشد. با گذشت زمان، این کابل ها شل می شوند و نیاز به تنظیم مجدد دارند. ممکن است لزوماً به کابل جدید نیاز نداشته باشید.

آیا می توانید ترمز دستی خود را ببندید؟

وقتی کابل ترمز دستی کاملاً قطع شود، عواقب آن می تواند فاجعه بار باشد. به این معنی است که در حالت ثابت چیزی برای قفل کردن ماشین در جای خود وجود ندارد.

تعویض کابل ترمز دستی

ترمز دستی در اکثر خودروها یک اتصال مکانیکی از میله ها و کابل ها است که توسط یک اهرم در کف یا داشبورد خودرو کار می کند. در طی یک دوره زمانی، اتصال فرسوده می شود – کابل ها شل می شوند، یا نقاط محوری و پین های اتصال به شدت شیاردار می شوند و باعث ایجاد شلی می شوند.

می توانید سایش را جبران کنید تا زمانی که تنظیم کننده ترمز دستی دیگر شل نشود، سپس باید قطعات جدیدی را نصب کنید.

  • ترمز دستی اهرمی

این نوع ترمز دستی که معمولا در خودروهای قدیمی و معمولی کاربرد دارد، به شکل یک اهرم دستی در کنار صندلی راننده و یا یک پدال پایی طراحی می شود.

راننده هنگامی که بخواهد این ترمز را فعال کند، باید اهرم را به بالا کشیده و سپس در آخرین درجه رها کند. برای رهاسازی خودرو نیز کافی است راننده دکمه رها سازی ترمز را که معمولا در بالای اهرم تعبیه شده است را فشار داده و سپس آن را به پایین رها کند.

ترمزدستی اهرمی خود به دو دسته یک سیمی و دو سیمی تقسیم می شود. در نوع یک سیمی، اهرم فعال کننده ترمز، به یک سیم متصل است که این سیم با استفاده از یک نگهدارنده T شکل به دو سیم متصل شده است.

ترمز دستی اهرمی

زمانی که اهرم کشیده می شود، سیم کشیده شده و در نتیجه هر دو سیم به یک اندازه به عقب کشیده می شوند که موجب می شود تا سیستم ترمز هر دو چرخ به یک اندازه فعال شود. در مدل دو سیمی نیز اهرم خود دارای دو سیم مجزاست که هر کدام از این سیم ها یه یک چرخ متصل هستند و با کشیده شدن اهرم، هر دو سیستم ترمز به یک اندازه درگیر می شوند.

  • ترمز دستی الکترونیکی

به طور کلی، دو نوع ترمزدستی الکترونیکی داریم. در نوع اول، ترمزهای عقب بوسیله کابل (مانند ترمزدستی های مکانیکی) فعال می گردند، با این تفاوت که یک موتور برقی کار دست راننده را انجام می دهد و نیروی مورد نیاز فعال کردن ترمزدستی را تامین می کند. در این خودروها، ترمزدستی با فشردن یک دکمه، فعال یا غیرفعال می گردد و توسط یک چیپ الکترونیکی کنترل می شود که در شرایط مختلف، مانند زمانی که خودرو در سربالایی قرار گرفته است و قصد حرکت مجدد دارد، به یاری راننده می شتابد.

ترمز دستی الکترونیکی

ولی در نوع دوم، همانند فولکس واگن پاسات، موتور الکتریکی ترمز دستی در کالیپر ترمز چرخ عقب جاسازی شده است. در این سیستم هیچ گونه کابلی وجود ندارد و ترمزدستی فقط به واسطه نیروی الکتریکی فعال می گردد.

در صورت فشردن دکمه و فعال شدن ترمزدستی، چراغ نمایشگر روی دکمه فعال سازی روشن شده و صدای هشدار نیز شنیده می شود. لازم به ذکر است این سیستم توسط همان دکمه نیز غیر فعال می شود. البته در اغلب خودروها، بعد از قرارگیری دنده در حالت D(حرکت) و فشردن پدال ترمز، ترمزدستی به صورت اتوماتیک غیرفعال می شود.

علائم خرابی ترمز دستی چیست؟

برای آنکه بتوانید از سلامت این وسیله اطمینان حاصل نمایید، می‌بایست آن را سالیانه بررسی و چک نمایید. چنانچه ترمز دستی شما به مقدار کافی بالا نیاید و یا به درستی آزاد نشود، می‌بایست به وجود اشکالی در آن و خرابی ترمز دستی شک کنید. در صورتی که کشش کافی ایجاد نشود، می‌بایست نسبت به تعمیر و تعویض ترمز دستی توسط مکانیکی متخصص اقدام نمایید.

از سایر علامت‌های معیوب بودن و خرابی ترمز دستی در هر دو نوع پدالی و دستی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • اگر به درستی عمل نکرد
  •  اگر بعد از عمل کردن به حالت اولیه باز نگشت
  •  اگر حین فشردن ترمز پدالی و یا ترمز دستی اهرمی هیچ مقاوتی حس نکردید

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی