پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اطلس ، خودروي اقتصادي سايپا چه ويژگي هايي دارد؟

گروه خودروسازی سایپا؛ این اسم طی ۲ دهه با اختلاف پرچمداران تولید خودروهای اقتصادی بوده است.

javankhodro
چهارشنبه - ۸ شهریور ۱۴۰۲


به گزارش پايگاه خبري جوان خودرو؛

گروه خودروسازی سایپا؛ این اسم طی ۲ دهه با اختلاف پرچمداران تولید خودروهای اقتصادی بوده و از حق هم نگذریم تلاش چشمگیری داشته و با نگاهی به سبد محصولات این خودروساز این موضوع قابل لمس است. از خانواده پراید گرفته تا خانواده X200 جملگی سهم حداکثری خودروهای اقتصادی تولید داخل بازار را به خود اختصاص دادند و انتخاب اول اقتصادی سواران هستند. حالا اما سایپا از عضو جدید و تازه نفسی پرده برداری کرده که همان کوییک بوده اما با چهره ای جدید. البته این کوچولوی جدید دست پر به میدان آمده و تغییرات آن تنها در چهره خلاصه نمی شود.

اطلس

اطلس؛ نگین خوش چهره اما خشمگین سایپا وام دار پلتفرم خانواده X200  بوده که بسیار هم شبیه برادرش کوییک است اما این کجا و آن کجا. اطلس میراث دار خط جدید طراحی سایپا بوده و در نمای جلو شاهد چراغ های عصبانی و جلوپنجره ای بزرگ با مه شکن هایی هستیم که در آغوش خطوطی شکسته جاخوش کرده است. اتفاقی در قسمت جانبی خودرو نیافتاده است اما در قسمت عقب این خودرو دوباره شاهد تغییر گرافیک چراغ ها هستیم و چراغ های عقب به تبعیت از زبان طراحی خودروهای امروز قصد وصال به یکدیگر را دارند اما راه دراز است ناگفته نماند که چراغ های عقب اطلس کمی مشابه گرافیک چراغ های محصولات رنو نظیر مگان و تلیسمان است. در مقام قیاس نمای عقب اطلس به میزان قابل توجهی مجذوب کننده تر از برادرش (کوییک) است. به صورت کلی اما ظاهرا سایپایی قصد داشتند نوعی زنجیر اتصال میان دیگر محصولاتشان ایجاد کنند به این علت که چهره اطلس نسبت به برادر بزرگترش بیشتر به سمت شاهین و آریا متمایل شده است.

سايپا اطلس

ظاهرا اطلس سایپا با 4 تیپ S، L، G و E چرخ به میدان می گذارد! تيپ های S و G نمونه های ۵ دنده دستي هستند که تيپ S نمونه پايه و تيپ G نمونه فول آپشن دنده دستي از اطلس هستند. تيپ های L و E به جعبه دنده اتوماتيك CVT (با ۶ دنده مصنوعي) مجهز هستند که بترتيب تيپ L به عنوان نمونه پايه و تيپ E به عنوان نمونه فول آپشن اتوماتيك اطلس در نظر گرفته شده است.

اطلس

در همه تيپ ها پيشرانه ۱.۵ ليتر چهار سيلندر هشت سوپاپ را داريم که M15-GSI نام دارد. این پيشرانه توان توليد ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نيوتن متر گشتاور را دارد و همانطور که گفته شد قدرت از طريق جعبه دنده اتوماتيك CVT و يا ۵ سرعته دستي به چرخ های جلو مي رسد. مصرف سوخت ترکيبي نزديك به ۷ ليتر در هر ۱۰۰ کيلومتر است و استاندارد آلايندگي يورو ۵ و باک ۴۱ ليتري را در اين خودرو داريم.

نسخه S از سايپا اطلس از امکاناتي نظير فرمان هيدروليكي، رينگ ۱۴ اینچي فولادی، ترمز ABS و EBD، سامانه کنترل پايداري الكترونيكي، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، كيسه هوای راننده سرنشين، سيستم تهويه الكترويكي دستي، سنسور پارک عقب، چراغ های همراهي تا درب منزل، كامپيوتر سفر، چراغ های روشنایی روز، رادیو پخش (AUX، USB و بلوتوث)، سنسور پايش فشار باد تایر ها (TPMS)، سنسور نور و… برخوردار است.

سایپا اطلس G نمونه فول آپشن از اطلس دنده ای است و از امکاناتی نظیر صفحه نمايش ۷ اينچي مالتي مديا،دوربين عقب، کنترل صدا از روی فرمان، روکش چرم مصنوعي صندلي ها، آيينه های تاشو برقي، آنتن سقفي کوسه ای، تريم داخلي دو رنگ، سانروف برقي و سقف رنگی بهره مند است.

سايپا اطلس L درواقع نسخه پايه نمونه اتوماتيك بودهامکاناتي همچون فرمان کمکي برقي ، رينگ ۱۴ اینچي فولادی، ترمز ABS و EBD، سامانه کنترل پایداري الکترونيكي، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، کيسه هوای راننده سرنشين، سيستم تهويه مطبوع دستي، سنسور پارک عقب، چراغهای همراهي تا درب منزل، کامپيوتر سفر، چراغ هایروشنایی روز، سنسور پایش فشار باد تاير ها (TPMS)، سنسور نور، صفحه نمایش ۷ اینچي مالتي مديا، دوربين عقب، آنتن سقفي کوسه ای، آينه هایتاشو برقي، تريم داخلي دو رنگ، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، سيستم ورود بدون کليد و استارت دکمه ای را دارد.

سايپا اطلس

نسخه E اطلس سایپا نمونه فول آپشن آن بوده امکاناتي نظير سانروف، سقف با رنگ متفاوت، صندلي برقي دو حالته راننده، گرمکن صندلي راننده، شيشه دودی عقب، سنسور باران، ۲ تيوتر و رادار نقطه کور را دارد.

باتوجه به تیپ بندی صورت گرفته توسط خودروساز ظاهرا سایپایی ها قصد دارند تا نیاز آن بخش از مشتریانی که قصد دارند تا از خودرویی کم مصرف اما با امکانات رفاهی مناسب بهره مند شوند هم پاسخ دهد اما اینطور که پیداست نمونه S اطلس نسخه پایه و ارزان قیمت سایپایی ها خواهد بود.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی