پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مروری بر تاریخچه آئودی داشته باشیم!

مروری بر تاریخچه آئودی / ارباب حلقه ها !

آئودی (Audi AG) یکی از بهترین خودروسازان جهان در حال حاضر است. این برند در سال 1885 ایجاد شد. در آن زمان کمپانی واندرِر (Wanderer) تشکل شد که در نهایت به یکی از شاخه های اصلی آئودی تبدیل شد. با شروع جنگ کهانی اول شرکت آئودی مجبور به تولید وسایل جنگی شد. آگوست هورچ در سال 1920 از مدیریت شرکت آئودی کنار گیری کرد.

شیوا تدین پور
یکشنبه - ۱۴ آبان ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

در سال 1899 فردی به نام آگوست هورش کمپانی را پایه ریزی کرد که “آ.هورش و شرکا” نام داشت. این نقطه آغاز آئودی بود. این کمپانی در شهر کلن آلمان قرار داشت که جایی بود که هورش اولین خودروی خود را ساخت. این شرکت در سال 1902 به رایشن باخ منتقل شد و دو سال بعد وی یک شرکت سهامی به نام “خودروسازی آگوست هورش و شرکا” را تاسیس کرد.

در سال 1909 هورش دومین کمپانی خودروسازی خود را به نام خودروسازی آگوست هورش سهامی عام تاسیس کرد.

لوگو آئودی (Audi)

با این وجود، کمی بعد هورش از سوی شرکای سابقش به دلیل حق ثبت نشان تجاری مورد شکایت قرار گرفت. در نتیجه در سال 1910، هورش نام خود را از شرکتش حذف کرد و آن را به شرکت سهامی عام آئودی عوض کرد. در همان سال، هورش خودروی آئودی تایپ 1 را معرفی کرد که به سرعت محبوب شد.

کمی بعد، آئودی شروع به شرکت در مسابقات کرد و سه سال پیاپی برنده مسابقات بین المللی آلپاین اتریش شد. این آغاز تاریخ آئودی بود؛ تاریخی پر از افتخار و موفقیت.

روند پیشرفت آئودی چگونه بود؟

در پی موفقیت آئودی تایپ A، آئودی خودروهای زیاد دیگری را معرفی کرد. در سال 1921 آئودی به اولین خودروسازی تبدیل شد که خودروهایی با فرمان سمت چپ تولید می کرد.

در سال 1932 آئودی با شرکتهای واندرر، هورش و DWK ادغام شد تا اتحادیه آئودی را به وجود بیاورد. همین مساله باعث ایجاد لوگوی چهار حلقه آئودی شد. در همان سال آئودی اولین خودروی دیفرانسیل جلو تولید انبوه جهان را معرفی کرد.

لوگوی چهار حلقه آئودی

آئودی از 1940 تا 1980

در سال 1940، با توجه به آغاز جنگ جهانی دوم، آئودی توجه خود را به تولید خودروهای نظامی معطوف کرد. به زودی این کمپانی به عنوان تامین کننده وسایل ارتش آلمان، محبوبیتی بی نظیر را کسب کرد.

همانند سایر صنایع آلمان، کارخانه های این اتحادیه بارها مورد حمله هوایی نیروهای متفقین قرار گرفتند. با وجود صدمات فراوانی که در طول جنگ به این شرکت وارد شد، آئودی دست از تلاش نکشید و در سال 1949 مجددا شروع به تولید مدلهای پیش از جنگ کرد.

در سال 1952 مرسدس بنز تملک این کمپانی را به دست آورد و تولیدات آن را به کارخانه اینگلوشتات، که جزو مدرنترین مراکز تولید خودرو در اروپا بود، منتقل کرد. در سال 1964 فولکس واگن مجددا این کمپانی در اختیار گرفت.

آئودی از برگزاری مسابقات المپیک ۱۹۷۲ مونیخ برای جلب توجه عمومی نسبت به مدل ۸۰ استفاده کرد. این خودرو در کلاس سدان کامپکت یا گروه B طراحی شد و به همین دلیل در اولین نسخه، AUDI 80 B1 نام داشت.

نسل اول آئودی ۸۰، ابتدا به صورت دودر معرفی شد تا ظاهر یک خودروی اسپرت جوان‌پسند را ارائه دهد. این خودرو با طول بدنه‌ی ۴/۱۸ متر و فاصله محوری ۲/۴۷ متر، وزن خالص بسیار خوب ۸۳۵ کیلوگرم داشت و به همین دلیل، مورد توجه قرار گرفت.

AUDI 80 B1

آئودی ۸۰ مدل ۱۹۷۲، با سه نوع موتور ۱/۳ و ۱/۵ و ۱/۶ لیتر، ۵۵ تا ۸۳ اسب بخار قدرت داشت. در سال ۱۹۷۶، مدل انژکتوری ۱/۶ لیتر با قدرت ۱۱۰ اسب بخار هم تولید شد تا سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در صد کیلومتر با نهایت سرعت ۱۸۱ کیلومتر برساعت ارائه دهد.

آئودی ۸۰ نسل اول در سال ۱۹۷۳، جایزه‌ی خودروی سال اروپا را کسب کرد. این مدا از نظر کارشناسان، برتر از آلفارومئو آلفتا و رنو ۵ ارزیابی شد. ائودی ۸۰ تولید دهه‌ی ۷۰ میلادی، از معدود خودروهای دنیا بود که سه نوع بدنه‌ی سدان، استیت و دودر صندوق‌دار ارائه می‌کرد.

موفقیت چشمگیر نسل اول منجر به رونمایی از سری B2 آئودی ۸۰ در سال ۱۹۷۸ شد. این خودرو، توسط جورجتور جیوجیارو در استودیو ایتال دیزاین طراحی شد و بیش از B1 مورد توجه بازار جهانی قرار گرفت. درحالی‌که B1 طی ۷ سال تولید، ۱/۱ میلیون دستگاه فروش داشت؛ B2 در ۹ سال، به تعداد یک میلیون و ۶۸۰ هزار دستگاه فروخته شد.

آئودی ۸۰ سری B2، با ۱۰ نوع موتور بنزینی در کشورهای مختلف دنیا حضور داشت. همچنین دو نوع موتور دیزل و توربودیزل ۱/۶ لیتر هم برای B2 تولید شد. این خودروها با گیربکس دستی یا اتوماتیک قابل سفارش بودند.

قوی‌ترین مدل آئودی ۸۰ سری B2،  مجهز به موتور ۵ سیلندر خطی ۲/۱ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۱۳۶ اسب بخار و گشتاور ۱۷۶ نیوتن‌متر بود. این خودرو، نخستین آئودی ۸۰ دو دیفرانسیل (Quattro) محسوب می‌شد و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه فراهم می‌کرد.

قوی‌ترین مدل آئودی ۸۰ سری B2

آئودی کوپه GT و کواترو در سال ۱۹۸۴

استقبال بسیار خوب بازار جهانی از آئودی ۸۰ سری B2، منجر به تولید مدل‌ کوپه GT و کواترو در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ شد. این خودروها فقط با بدنه‌ی کوپه‌ی دودر و صندوق لیفت‌بک قابل خرید بودند اما پیشرانه‌های متنوع با حجم ۱/۵ تا ۲/۳ لیتر داشتند.

مدل‌ کوپه 1980 audi GT

آئودی کواترو ۱۹۸۴ از سری کوپه GT، پیشرانه‌ی ۵ سیلندر خطی ۲/۱ لیتر توربوشارژ با قدرت ۳۰۶ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر داشت.

این خودروی دو دیفرانسیل ۱۲۷۰ کیلوگرمی می‌توانست، ۴/۸ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر برساعت ارائه دهد.

مدل‌های مخصوص مسابقه از آئودی کواترو با پیشرانه‌ی ۲/۱ لیتری توربوشارژ، ۴۴۴ تا ۵۹۲ اسب بخار قدرت داشتند. این خودروها بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۷موفقیت‌های متعدد در رالی جهان (WRC)، گروه B کلاس GT و حتی تپه نوردی پایکزپیک ( Pikes Peak International Hill Climb) کسب کردند.

مدل های مخصوص مسابقه از آئودی کواترو

این افتخارات، سیستم دو دیفرانسیل کواترو و موتورهای توربوشارژ ۵ سیلندر آئودی را به شهرت جهانی رساندند.

آئودی از 1995 تا 2009

اولین مدل A4، با پلت فرم مشابه پاسات، فاقد پیشرانه‌ی ۵ سیلندر بود. این خودرو در مدل‌های مختلف، موتور ۴ سیلندر خطی، V6 و V8 داشت. حتی نمونه‌ی توروبودیزل ۲/۵ لیتر ۶ سیلندر با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه هم تولید شد.

ارزان‌ترین مدل A4 نسل B5، موتور ۱/۶ لیتری با قدرت ۱۰۰ اسب بخار داشت و می‌توانست ۱۲ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.

قوی‌ترین نمونه از سری RS4، مجهز به پیشرانه‌ی ۲/۷ لیتری توربوشارژ، ۳۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و زمان‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵ ثانیه داشت.

یکی از نکات جالب برای A4 نسل B5، نصب پیشرانه‌ی هیبرید به عنوان اولین خودروی تولید انبوه اروپا در سال ۱۹۹۷ است.

ارزان‌ترین مدل A4 نسل B5

دومین نسل A4، توسط پیتر شرایر و لوک دانکرولک طراحی شد. برای این خودرو، نسخه‌ی کوپه کانورتیبل با سقف پارچه‌ای نیز، علاوه‌بر سدان و کوپه و استیت، وجود داشت.

مدل S4 از نسل B6، پیشرانه‌ی ۴/۲ لیتر V8 با قدرت ۳۴۴ اسب بخار داشت. این نمونه با تجهیزات کواترو، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵/۶ ثانیه ارائه کرد. نسل B6 آئودی A4، فاقد نسخه‌ی RS4 بود.

طراحی ساده و عامه‌پسند آئودی A4، سرانجام در سال ۲۰۰۴ تحول و مدرن‌سازی را تجربه کرد. جلوپنجره‌ی بزرگ و کشیده تا نزدیک زمین، به ابتکار والتر دی سیلوا (Walter de Silva) برای بسیاری از خودروهای آئودی، از جمله A4 و A6 و R8 و Q7 استفاده شد.

برای A4 نسل B7 هم مشابه قبل، پیشرانه‌ی ۱/۶ لیتری ۱۰۰ اسب بخار به عنوان قوای محرک پایه وجود داشت اما موتور ۲ لیتر توربوشارژ مجهز از سری TFSI DTM با قدرت ۲۱۷ اسب بخار، ۳/۲ لیتر V6 با قدرت ۲۵۵ اسب بخار و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶/۴ ثانیه به خط تولید A4 و S4 اضافه شدند.

نسخه‌ی RS4 از نسل B7، مجهز به پیشرانه‌ی ۴/۲ لیتری V8، قدرت ۴۱۴ اسب بخار و زمان صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴/۸ ثانیه داشت.

RS4 ماشین audi

مروری بر آئودی A4 نسل پنجم (B9) سال ۲۰۱۵ تا امروز:

حدود ۷ سال از رونمایی A4 نسل ۵ می‌گذرد و هنوز خبری از نسخه‌ی جدید نیست. این خودرو البته با دو نوع بدنه‌ی سدان و استیت، همراه مدل کوپه‌ی دودر از سری A5، فروش بسیار خوبی در بازار جهانی دارد.

ائودی RS4 امروزی به عنوان قوی‌ترین مدل از نسل B9، موتور ۲/۹ لیتر V6 توربوشارژ با قدرت ۴۴۴ اسب بخار و گشتاور ۶۰۰ نیوتن‌متر دارد تا در زمان ۴/۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و نهایت سرعت محدود شده به ۲۵۰ کیلومتر برساعت ارائه دهد.

آستانه قیمت ائودی A4 مدل ۲۰۲۲ با پیشرانه‌ی ۲ لیتر توربوشارژ هیبرید و قدرت ۲۰۱ اسب بخار، ۴۱ هزار دلار است. این خودرو، نسخه‌ی ۲۶۱ اسب بخار با قیمت ۴۳ هزار دلار و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴/۸ ثانیه هم دارد. آئودی S4 با آستانه قیمت ۵۳ هزار دلار، ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

سریع‌ترین مدل از نسل B9 آئودی، RS5 است که همراه پیشرانه و سیستم دو دیفرانسیل مشابه RS4 آوانت تولید می‌شود؛ اما به دلیل وزن کمتر برای بدنه‌ی دودر، تنها ۳/۵ ثانیه زمان نیاز دارد تا به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. آئودی RS5 مدل ۲۰۲۲، با آستانه قیمت ۷۷ هزار دلار فروخته می‌شود.

نسل B9 آئودی

امروزه آئودی یکی از بهترین خودروسازان سرتاسر جهان است و چندین زیرمجموعه دارد. این خودروساز در حال حاضر تلاش های بسیاری برای معرفی خودروهای برقی و تکنولوژی های جدید در خودروهایش دارد.

 

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی