پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

با انواع خودروهای هاچبک آشنا شوید

خودروهای هاچ بک، یکی از محبوب‌‌ترین انواع خودرو هستند. این ماشین‌ها عموما به دلیل جمع و جور بودن، که به هنگام پارک کردن ماشین بسیار مفید است، طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ از جمله معروف ترین هاچ بک‌های مدرن، می‌توان به مینی هاچ بک (Mini Hatchback) و گلف […]

شیوا تدین پور
سه شنبه - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲

خودروهای هاچ بک، یکی از محبوب‌‌ترین انواع خودرو هستند. این ماشین‌ها عموما به دلیل جمع و جور بودن، که به هنگام پارک کردن ماشین بسیار مفید است، طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

از جمله معروف ترین هاچ بک‌های مدرن، می‌توان به مینی هاچ بک (Mini Hatchback) و گلف (Golf) که محصولاتی از این دو برند هستند، اشاره کرد.

اگر به دنبال یک ماشین مقرون به صرفه از لحاظ سوخت و اقتصادی هستید، همیشه می‌توانید روی یک هاچ بک حساب کنید.

ماشین هاچ بک چیست؟

اصولا به خودروهایی هاچ بک گفته می‌شود که صندوق عقب ندارند. یعنی در صندوق عقب با شیشه پشتی یک سره بوده و همزمان با یک دیگر به صورت عمودی باز می‌شوند. در برخی از مدل‌ها، همزمان با باز کردن این در، می‌توانید به کابین مسافرها نیز دسترسی داشته باشید.

لازم به ذکر است که گاهی انواع مدل‌های خودرو همچون خودروهای شاسی بلند، لوکس و اسپرت هم به شکل هاچ بک طراحی می‌شوند، بنابراین این بدنه و طراحی، تنها مختص به خودروهای اقتصادی یا جمع و جور نیست. هاچ بک‌های کوچک و متوسط طرفداران زیادی در آسیا و آمریکای شمالی دارند. این ماشین‌ها، به ماشین‌های شهری معروف هستند.

تفاوت سدان، کوپه و هاچ بک چیست؟

این سوالی است که احتمالا برای خیلی‌ها پیش آمده است. سدان ماشینی است که طراحی به اصطلاح «سه جعبه» دارد. یعنی فضای موتور، فضای سرنشین و صندوق عقب از یکدیگر جدا شده‌اند. برای مثال، می‌توان به مدل‌هایی مثل نیسان آکورد (Nissan Accord)، نیسان آلتیما (Nissan Altima) و تویوتا کمری (Toyota Camry) اشاره کرد.

طراحی کوپه نیز مانند سدان دو جعبه است، اما به جای چهار در، دو در دارد. با این حال، ظاهر کوپه از سدان اسپرت‌تر است.

شورولت کامارو (Chevrolet Camaro)، داج چلنجر (Dodge Challenger)  و فورد ماستنگ (Ford Mustang)، مثال‌های خوبی برای یک ماشین کوپه هستند. در صندوق عقب سدان‌ها و کوپه‌ها، از شیشه عقبی مجزا هستند.

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، این موضوع در هاچ بک‌ها متفاوت است. شیشه و در صندوق عقب در این نوع خودروها به یک دیگر متصل هستند و همزمان با هم باز می‌شوند. این خاصیت، فضای بسیار زیادی برای بخش بار ایجاد می‌کند.

از دیگر انواع هاچ بک‌های مدرن می‌توان به هیوندای النترا GT (Hyundai Elantra GT) و مزدا 3 هاچ بک (Mazda3 Hatchback) اشاره کرد.

انواع هاچ بک

دو نوع بسیار عمده و معمول این ماشین‌ها، مدل‌های دو در و چهار در است. این ماشین‌ها انواع دیگری هم دارند که لیفت بک، اسپرت بک، ناچ بک و هات هچ نامیده می‌شوند. تمامی این مدل‌ها، زیرمجموعه هاچ بک هستند.

لیفت بک:

لیفت بک نوعی هاچ بک است که در آن در صندوق عقب، گِردی و خمیدگی هاچ بک‌های معمولی را ندارد و به شکل افقی‌تری ظاهر شده است. می‌توان گفت که این ماشین‌ها، انگار صندوق عقب کوتاه‌تری دارند.

با این حال، شیشه همچنان در امتداد در صندوق باز می‌شود. از آنجایی که طراحی لیفت بک‌ها سه جعبه است، شباهت زیادی به سدان‌ها دارند.

اسپرت بک:

این عبارت توسط دو برند میتسوبیشی (Mitsubishi) و آئودی (Audi) استفاده می‌شود. این محصولات نیز به سدان‌ها شباهت دارند. بهترین مثال برای این نوع هاچ بک، میتسوبیشی لنسر (Mitsubishi Lancer) و آئودی A5 اسپرت بک (Audi A5 Sportback) است.

ناچ بک:

ناچ بک یه مدلی گفته می‌شود که طراحی سه جعبه دارد، اما مانند لیفت بک‌ها، طول جعبه سوم (صندوق) نسبت به جعبه‌های دیگر کوتاه‌تر است. بسیاری از سدان‌ها و ماشین‌های کوپه هم می‌توانند ناچ بک باشند.

هات هچ:

هات هچ، اصطلاحی اروپایی برای هاچ بک‌هایی است که عملکرد و قابلیت‌های بسیار بیشتر و ممتازتری نسبت به هم رده‌های خود دارند. عموما از هات هچ‌ها در مسابقات رالی استفاده می‌شود.

چند نمومه هاچ بک برتر تاریخ

Peugeot 205 GTi

Ford Fiesta MkVII ST

Renault Clio Williams

Honda Civic Type R EP3

Lancia Delta Integrale Evo 2

Renault 5 Turbo 2

VW Golf GTi MkV

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی