پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازگشت ژاپنی محبوب!/ بررسی مزدا ۳ وارداتی گروه بهمن(BM CARS)

ژاپنی محبوب این بار از چین می آید! بررسی کامل مزدا ۳ وارداتی بی ام کارز

محسن صوفی
چهارشنبه - ۱۲ مهر ۱۴۰۲

نام مزدا ۳ در ایران بسیار آشناست و در بین خودرو دوستان و علی الخصوص قشر جوان محبوبیت بسیار زیادی دارد، به تازگی اخباری منتشر شده که BM CARS قصد دارد نمونه مونتاژ چین مزدا ۳ را به بازار ایران عرضه کند، که در ادامه مطلب به بررسی این ژاپنی محبوب خواهیم پرداخت.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو؛

سابقا مزدا در بازار چین با دو خودروساز چانگان و فاو وارد همکاری شده بود، اما در چند سال اخیر مزدا با اتخاذ سیاست های جدیدی درباره بازار چین باید هزینه های خودش را کاهش می داد.

این کار با تمرکز بر یک زیر شاخه و کاهش هزینه های جانبی میسر می شد، تا مزدا ضمن صرفه جویی در هزینه ها خود را برای رقابت با شرکت های الکتریکی سازی همچون بی وای دی  آماده کند، و بیش از پیش به توسعه محصولات الکتریکی تمرکز کند.

در ژوئیه ۲۰۲۳ جوینت ونچر چانگان مزدا به طور کامل سهام فاو را در جوینت ونچر فاو مزدا خریداری کرد، البته مقداری از آن سهام را چانگان در سال ۲۰۲۱ خریداری کرده بود، تمام نمایندگی های فاو مزدا نیز به چانگان مزدا تغییر نام نیز دادند، اما فاو کماکان به عنوان یکی از تامین کنندگان باقی خواهد ماند.
مزدا ۳ های وارداتی بی ام کارز از این منبع تامین خواهند شد، که با‌ استاندارد ها، مهندسی و‌نظارت مزدا تولید می شوند.

طراحی:

در نمای جلویی یک طراحی ساده اما جذاب را می بینیم، چراغ های باریک و کشیده و جلو‌پنجره بزرگ با طراحی سه بعدی که لگوی مزدا در وسط آن کار شده نمای جلوی خشن و جذابی را رقم زده است.

برروی جلو پنجره نیز از تزئینات کرومی استفاده شده تا حس لوکس بودن به بیننده القاء شود. در نمای جلویی خودرو فرو رفتگی و برجستگی های جزئی وجود دارند،  که به زیباتر شدن این نما بسیار کمک کرده است.

برروی کاپوت خودرو نیز دو خط  تعبیه شده است تا در تمامی نقاط شاهد پرداخته شدن به جزئیات باشیم، در نمای جانبی خودرو نیز همه چیز حساب شده است، یک خط از چراغ های جلو شروع شده و با رسیدن به درب عقب محو می شود.

و یک خط نیز از اواخر درب عقب خودرو شروع شده و به سمت عقب خودرو می رود این خط عضله و واید بادی جذابی برای خودرو رقم زده است. درب های خودرو طراحی ساده ای دارند، و در قسمت پایینی آن یک طراحی فرو رفته دارد، آیینه های جانبی خودرو ابعاد و هندسه زیبایی  دارند و برروی بدنه خودرو کار شده اند تا نقاط کور خودرو به حداقل ممکن کاهش یابند.

دور شیشه های جانبی در نمای بالایی آن به وسیله یک نوار کرومی تزیین شده تا المان لوکس بودن علاوه بر اسپرت وجود داشته باشد، رینگ ها نیز در ابعاد ۱۶ تا ۱۸ اینچی و در چند مدل بسته به امکانات و تیپ خودرو قابل سفارش گذاری هستند.

مزدا ۳

در نمای عقبی خودرو چراغ های عقبی خودرو همانند چراغ های جلو باریک و کشیده هستند، و کاملا با چراغ های جلوی خودرو تناسب دارند، چیزی که در بسیاری از خودروهای چینی و حتی کره ای دیده نمی شود. چراغ ها گرافیک زیبایی دارند و دو چراغ ال ای دی َدایره ای درون آن ها تعبیه شده است.

صندوق عقب خودرو طراحی ساده اما کاملا هماهنگی دارد، سپر خودرو نیز همانند سایر قسمت های طراحی بیرونی یک طراحی قابل دفاع و هماهنگ دارد، محل قرار گیری پلاک روی سپر تعبیه شده و کمی پایین تر از آن یک دیفیوزر مشکی قرار دارد، که در دوطرف آن دو چراغ شب نما و دو خروجی اگزوز کرومی تعبیه شده و یک نوار کرومی برروی دیفیوزر کشیده شده است.

اگر بخواهیم مزدا ۳ جدید را از دید اعداد بررسی کنیم،طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر با ۴۶۶۲×۲۰۲۸×۱۴۴۵ میلی متر است، فاصله بین دو محور خودرو نیز ۲۷۶۲ میلی متر است.

مزدا ۳

درون کابین خودرو نیز همان طراحی گیرا و اسپرت نمای بیرونی وجود دارد، رودری ها طراحی زیبا ارگونومیک دارند. کلید های شیشه بالابر و دستگیره ها به گونه ای طراحی و تعبیه شده اند تا به سهولت در دسترس باشند، بلندگو های سیستم صوتی که در نمونه های فول آپشن ساخته Bose هستند، و از متریال های چرمی کرومی برای تزیین رو دری ها استفاده شده است.

داشبورد خودرو یک طراحی دو قسمتی دارد فرمان خودرو طراحی سه شاخه و اسپرت دارد، و از قطعات کرومی در تزیین آن استفاده شده صفحه کیلومتر خودرو تلفیق از آنالوگ و دیجیتال است که در نوع خود جالب است.

در قسمت بالایی داشبورد مانیتور سیستم مالتی مدیا قرار داده شده و کمی پایین تر دریچه های کولر خودرو را می بینیم، که طراحی جذابی دارند در داشبورد خودرو نیز از همان متریال های چرمی و کرومی برای تزیین آن استفاده شده است، البته احتمال این که نمونه های وارداتی فاقد این ویژگی باشند وجود دارد.

برروی داشبورد کلید فلاشر کلید های مربوط به تنظیم سیستم تهویه مطبوع خودرو گرمکن صندلی ها شیشه ها و گرمکن فرمان (در صورت تجهیز) و کلید استارت استاپ تعبیه شده  است.

مزدا ۳جدید

کنسول وسط خودرو یک تم رنگی مشکی پیانویی دارد دسته دنده طراحی زیبایی دارد، و به صورت مکانیکی است. کلید های مربوط به تنظیمات سیستم مالتی مدیا و ترمز پارک برقی و اتوهلد و محفظه های نیز برای نگهداری اشیاء برروی کنسول وسط خودرو تعبیه شده است.

صندلی های خودرو نیز طراحی و اسپرت و ابعاد مناسبی دارند. روکش صندلی ها نیز بسته به مدل خودرو در دو نمونه پارچه ای و چرمی قابل سفارش گذاری خواهد بود، که با توجه به محدودیتی قیمتی به وجود آمده برای وارد کنندگان باید ببینیم نمونه وارداتی به بازار ایران کدام ویژگی را دارا می باشد.

مزدا ۳ جدید

پیشرانه:

مزدا ۳ وارداتی بی ام کارز مجهز به یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی از سری SKYACTIVE مزدا است، که توانایی تولید ۱۵۵ اسب بخار و ۲۰۲ نیوتن متر گشتاور را دارد. این موتور به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک متصل خواهد شد. مصرف سوخت ترکیبی مزدا ۳ با این موتور ۸/۴ لیتری در هر صد کیلومتر می باشد.

مزدا ۳ جدید

امکانات ایمنی و رفاهی:

از امکانات ایمنی مزدا ۳ می توانیم به ۷ کیسه هوا، کنترل پایداری پویا(DSC)، سیستم کنترل کشش(TCS)، کمکی حرکت در سربالایی(HLA)، هشدار ترافیک عقب(RCTA)، مانیتورینگ نقاط کور پیشرفته(ABSM)، ایزوفیکیس، کمربرند های ایمنی ۳ نقطه ای، ایموبلایزر و…اشاره کرد.

و بعضی از مهم ترین امکانات رفاهی این خودرو نیز عبارت اند از؛ تهویه مطبوع دستی، خروجی تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب، ورود و خروج بدون کلید، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دوربین دنده عقب، کروز کنترل، خروجی برق ۱۲ ولت، مانیتور ۸/۸ اینچی مالتی مدیا، پشت آمپر ۷ اینچی، اپل کارپلی و اندروید، کلید های کنترلی روی فرمان، ۸ بلندگو، تنظیم ۸ حرکت دستی صندلی راننده و تنظیم ۴ حرکته دستی صندلی سرنشین جلو، صندلی های عقب تاشو با قابلیت تا شدن ۶۰/۴۰، چراغ های ال ای دی، سنسور نور و باران، و… البته با توجه به محدودیت های قیمت باید منتظر باشیم و ببینیم که نمونه سفارش گذاری شده BM CARS چه امکاناتی را دارد می باشد، که باید منتظر باشیم‌ تا کاتالوگ این خودرو از سمت بی ام کارز منتشر شود

جمع بندی و سخن پایانی:

با توجه به امکانات و قوای فنی مزدا ۳ جدید  و این که مزدا ۳ در بازار ایران از سابقه طولانی و مقبولیت زیادی دارا می باشد. و با این شرایط راه موفقیت مزدا ۳ بسیار هموار است، علی الخصوص در این دوره از واردات که اکثر برند های مطرح حضور ندارند.

شرایط زمانی جالب تر می شود که بدانیم رقبای کره ای مثل الانترا و کیا K3 با امکانات کمتری عرضه خواهند شد، و اگر مزدا ۳ با سطح خوبی از امکانات ایمنی و رفاهی به بازار عرضه شود، همه چیز به نفع این ژاپنی رقم خواهد خورد. تنها خودرویی که شاید در بازه قیمتی مزدا ۳ باشد و از لحاظ قوای فنی و امکانات اندکی بالاتر از این خودرو باشد هونگچی اچ ۵ است، که باید منتظر رقابت این دو وارداتی باشیم.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی