تیونینگ خودرو برای کسانی جذاب است که میخواهند خودرو آنها از لحاظ عملکرد فنی و حتی شکل ظاهر با سایر خودروها متفاوت باشد. اما کدامیک از بخشهای خودرو را میتوان ارتقاء داد؟ مزایا و معایب تیونینگ چیست؟
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛
در لغت معنی تیونینگ، تنظیم یا ارتقاء است. اما این واژه بیشتر در دنیای خودرو کاربرد دارد. تیونینگ میتواند به معنای بسیاری از موارد مختلف در دنیای خودرو باشد. تیونینگ در صنعت خودرو به معنای ارتقای بخشهای فنی و ظاهر اتومبیل به کمک انواع لوازم جانبی خودرو میباشد.
هنگامی که یک خودرو تیونینگ میشود به این معناست که آن خودرو از لحاظ عملکرد فنی و ظاهر با خودروهای استاندارد متفاوت است. اولین قدم برای تیونینگ خودرو این است که هدف از آن مشخص شود. یکی از متداولترین اهداف تیونینگ افزایش قدرت موتور خودرو است. برای انجام آن باید به شرکتهایی که تخصص آنهاست مراجعه نمود. در ایران با توجه به محدودیت هایی که وجود دارد تیونینگ خودرو بیشتر در بخش ظاهر خودرو انجام میشود.
تیونینگ خودرو در سه بخش طراحی، آیرودینامیک و مشخصات فنی انجام میشود.
هنگامی که هدف از تیونینگ خودرو افزایش قدرت موتور باشد، می توان حجم موتور را افزایش داد و یا اینکه میل سوپاپ را تغییر داد. البته باید توجه داشت که هنگامی که قدرت موتور را افزایش باید سیستم ترمز را نیز تقویت نمود.
بنابراین تغییرات در بخش فنی همانند یک زنجیر به هم متصل هستند که در صورت عدم تغییر یکی از آنها موجب به وجود آمدن مشکل در عملکرد خودرو میشود.
همچنین استفاده از انواع کیت ها مانند بک اسموک و بک فایر برای تغییرات فنی در ماشین در سالهای اخیر بسیار فراگیر شده است. ویدیو های زیر نمونه ای از تغییرات انجام شده و اسپورت کردن اتومبیل هستند.
قبل از انجام تیونینگ خودرو بایستی هدف از آن مشخص شود. البته با پاسخ به سؤال های زیر می توان هدف را مشخص نمود. توصیه ما این است که همه چیز را روی کاغذ یادداشت کنید. این کار باعث میشود تا بهتر برنامه ریزی کنید و بهتر نتیجه بگیرید.
قبل از انجام تیونینگ خودرو بایستی بودجه ی خود را مشخص کنیم. زیرا گاهی ممکن است هزینه ی آن تا دو برابر یک خودرو استاندارد و معمولی شود. البته هزینه های شما کاملا بستگی به خواسته های مدنظرتون و لوازم تیونینگ مصرفی دارد. همچنین از نرخ دستمزدها هم نباید غافل بود.
معمولا خودروهایی که تیونینگ میشوند دارای قدرت و شتاب بالایی هستند بنابراین رانندگی با آن ها نیازمند توانمندی بالا در هدایت آن ها است. البته بسیاری از تغییرات خاص مانند تغییر ارتفاع عم تا حد زیادی شرایط رانندگی را سخت تر خواهد کرد. در نتیجه قبل از هر اقدامی به این موارد هم باید توجه کرد.
به دو دلیل تیونینگ خودروها انجام میشوند:
اول به دلیل شرکت در مسابقات حرفه ای رانندگی و دوم به دلیل دورگیری روان در خیابان هاست.
اگر دلیل دوم مد نظر است باید افزایش استهلاک و مصرف سوخت را مد نظر قرار داد.
شرکت هایی که تیونینگ را انجام میدهند به دو دسته تقسیم میشوند؛ اول شرکت هایی که به صورت تخصصی در یکی از زمینه های تیونینگ خودرو فعالیت میکنند مانند کاراکال. دوم شرکت های جنرال که در تمام زمینه ها تیونینگ را انجام میدهند و با دانش فنی متخصصان خود مدل خودرو را به طور کامل تغییر می دهند.
اما سؤال اصلی این است که چرا شرکتهای تولید کننده اتومبیل با اینکه دانش و تجربه بالایی در تولید خودرو دارند، ماشین های تولید شده را تیونینگ نمیکنند تا خودرویی با قدرت بالا را تولید کند؟
دوام موتور؛ این مورد به سطح افزایش قدرت موتور وابسته است. اما موتورهای خودروهایی که تیونینگ شده اند معمولاً سریعتر از موتورهای استاندارد آسیب میبینند.
البته در طراحی موتورهای استاندارد خودروسازان همیشه قطعات را برای حد بالاتری از آنچه که در اعلام میکنند، طراحی میکنند. ولی هنگامی که از این محدودیتها عبور کنیم، قطعات تحت فشار قرار میگیرند و زودتر از موعد دچار آسیب و خرابی میشوند. به دلیل اینکه خودروسازان خودرو خود را گارانتی میکنند بنابراین با تیونینگ نمودن خودرو متحمل هزینه های گزافی میشوند.
آلایندگی و مصرف سوخت؛ افزایش قدرت موتور موجب افزایش آلایندگی و مصرف سوخت در خودرو میشود. تمامی خودروهایی که خودروسازان تولید میکنند باید گواهی های لازم را در خصوص عدم آلایندگی کسب کنند که این عمل ممکن است باعث شود خودروهای ساخته شده نتوانند گواهی های لازم را کسب کنند.
قوانین راهنمایی و رانندگی؛ سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی وقت تهران در مصاحبه ای با خبرنگار وبسایت عصر ایران با بیان اینکه هر گونه تيونينگ و دستکاری خودرو ممنوع میباشد، از برخورد با اینگونه خودروها خبر داد و گفت:
“مطابق قانون هرگونه دستکاری در ارکان خودرو شامل موتور، اتاق، بدنه و شاسی ممنوع است. و پلیس در صورت مشاهده اینگونه خودروها آنها را متوقف و به پارکینگ منتقل خواهد کرد و بعد از انتقال خودرو به پارکینگ مالک ملزم به تغییر وضعیت خودرو به حالت استاندار است.”
با توجه به اینکه تیونینگ در بخشهای مختلف انجام میگیرد بنابراین تمام خودروها قابلیت تیونینگ را دارند. البته این موضوع به تولید قطعات تقویت شده و اسپرت بستگی دارد. بنابراین خودروهای دارای کلاس جهانی و پرطرفدار به دلیل آنکه شرکتهای زیادی اقدام به تولید قطعات مذکور میکنند نسبت به خودروهای دارای کلاس پایین تر بیشتر تیونینگ میشوند.
در ایران به دلیل اینکه قطعات تقویت شده و اسپرت محدود است، تیونینگ خودرو به صورت محدود در بخش فنی و بیشتر در بخش ظاهری خودرو انجام میشود. شرکت ها و یا مراکز تیونینگ در ایران، تیونینگ خودروهایی مانند پژو 405، پژو 206، سمند، پراید و … را انجام میدهند.
دیدگاه خود را بنویسید