پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آریزو ۸، شماره هشت جدید!/معرفی و بررسی فونیکس آریزو ۸

بررسی فونیکس آریزو ۸، جدید ترین پرچمدار برند فونیکس در بازار ایران.

محسن صوفی
چهارشنبه - ۱۹ مهر ۱۴۰۲

مدتی بود که در بازار نبود یک سدان سایز بزرگ صفر کیلومتر حس می شد، مدیران خوورو در سال جاری پس از عرضه آریزو ۶ جی تی اکنون بزرگترین سدان چری را یعنی آریزو ۸ را آماده عرضه در بازار می کند، اکنون یک بررسی اجمالی از آریزو ۸ خواهیم داشت.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان؛

مدیران خودرو خلاء این قسمت از بازار را شناسایی کرده، و با توجه به نبود خودروی صفر کیلومتر در این سگمنت در چند سال اخیر باعرضه سدان  آریزو ۸  قصد دارد، در این سگمنت نیز حضور فعالی داشته باشد.

آریزو ۸ جزء جدیدترین محصولات چری که در سال ۲۰۲۲ رونمایی شد، در قسمت طراحی اش از زبان طراحی جدید چری بهره می برد، و در بعضی از بازار های در حال توسعه و کشور های حاشیه خلیج فارس نیز عرضه شده است.

طراحی:

در طراحی نمای جلوی آریزو ۸ یک طراحی زیبا و با جزئیات را می بینیم، چراغ های جلوی خودرو هندسه و گرافیک زیبایی دارند، چراغ ها توسط یک نوار کرومی که گلوی سازنده (در بازار ایران نشان فونیکس) در وسط آن نقش بسته به یکدیگر متصل می شوند.

دی لایت ها طراحی ظریفی دارند، یک قسمت از دی لایت ها در قسمت بالایی چراغ خودرو است، که الگوی مقطع دارند و یک قسمت آن در قسمت پایینی چراغ قرار دارند، جلو پنجره آریزو ابعاد بزرگی داشته و طراحی آن ۳ بعدی است، که بخش اعظمی از نمای جلوی خودرو را به خودش اختصاص داده است، در دوطرف سپر خودرو فرورفتگی های وجود دارد، که در این فرورفتگی ها یک فلاپ پلاستیکی تعبیه شده است، البته بسته به مدل خودروی فونیکس آریزو ۸ برروی این فلاپ ها چراغ های مه شکن نیز تعبیه می شود، برروی سپر خودروفلاپ های  تزئیناتی به رنگ مشکی پیانویی به چشم می خورند.

آریزو ۸

در نمای جانبی خودرو آیینه بغل های خودرو ابعاد بزرگی دارند، و برروی بدنه خودرو سوار شده اند. یک خط شانه نیز که از چراغ های جلو شروع شده و در انتهای درب عقب محو می شود، یک خط دیگر نیز کمی پایی از آن از درب جلوی خودرو شروع شده و به چراغ های عقبی خودرو ختم می شود.

در قسمت پایینی دری ها نیز یک فرورفتگی و یک خط به صورت مایل دیده می شود، رینگ های خودرو در دو مدل دو رنگ و مشکی قابل سفارش هستند، و اندازه ۱۸ تا ۲۰ اینچی( بسته به مدل و سفارش گذاری) دارند، دور شیشه های جانبی نیز به وسیله نوار کرومی تزیین شده است، تا سدان پرچمدار چری در طراحی نمای جانبی جزئیات طراحی در آن رعایت شده باشد.

آریزو ۸

اما در نمای عقبی خودرو چراغ ها از طراحی جالبی دارند، که در آن ها الگوی و به هم پیوسته نیز استفاده شده است، کمی پایین تر از چراغ ها یک فلاپ پلاستیکی تعبیه شده، که نام سازنده برروی آن حک شده (البته در نمونه ای که در بازار ما عرضه خواهد شد کلمه FOWNIX نوشته خواهد شد) برروی سپر خودرو دو چراغ شب نما در دو طرف آن تعبیه شده و در قسمت پایینی آن یک دیفیوزر قرار دارد، که در دوطرف آن دو خروجی اگزوز دوبل دیده می‌شود، که در وسط آن نیز یک چراغ مه شکن قرار داده شده است.

البته در بعضی از نمونه ها طراحی دیفیوزر و بعضی از نقاط سپر متفاوت خواهد بود، به عنوان مثال خودرو در بعضی از تیپ ها صرفا دو خروجی اگزوز دارند که باید منتظر بمانیم و ببینیم کدام نمونه مدنظر مدیران خودرو برای عرضه در بازار ایران خواهد بود.

ابعاد فونیکس آریزو ۸ به ترتیب طول،عرض و ارتفاع برابر است با؛۴۷۵۷×۱۸۳۲×۱۴۶۹ میلی متر، و فاصله بین دو محور آریزو ۸ ۲۷۷۰ میلی متر است.

آریزو ۸

درنمای داخلی خودرو یک طراحی به روز را می بینیم، رودری های خودرو طراحی زیبایی دارند، و برروی رودری ها وداشبورد خودرو بسته به مدل از قطعات تزیینی مختلفی اعم از طرح چوب و یا براش به کار رفته است.

دستگیره های داخلی طراحی جالبی دارند، ودر طراحی آن ها از دستگیره های داخلی لکسوس LS الهام گرفته شده است، رودری های جلو برروی آن ها کلید های تنظیم صندلی ها و حافظه صندلی و بلندگو و تیوترهای سیستم صوتی تعبیه شده، و کلید کنترل شیشه ها های نیز کرومی هستند
داشبورد خودرو نیز یک طراحی سیال و کشیده دارد، و برروی دو نماشگر متصل به هم برای سیستم مالتی مدیا خودرو و جلو آمپر استفاده شده است، دریچه های سیستم تهویه خودرو نیز طراحی یک تکه ای دارند که به نوعی امضای چری در محصولات جدیدش محصوب می شود،

کمی پایین تر کلید های کنترلی سیستم تهویه مطبوع و دکمه استارت خودرو قرار گرفته است فرمان خودرو نیز طراحی دی کات دارد و همان نمونه به کار رفته در فونیکس اف ایکس است و شیفتر های پشت فرمان نیز برروی آریزو ۸ دیده می شوند.

برروی داشبورد خودرو از متریال براش و نور مخفی برای تزیین آن استفاده شده است، اما کنسول مرکزی خودرو  دترای امکاناتی همانند؛ سیستم شارژ وایرلس جالیوانی و محفظه نگهداری اشیاء است.

دسته دنده خودرو به صورت الکتریکی است، کلید های کنترلی سیستم صوتی و تنظیم حالات رانندگی و کلید های ترمز پارک برقی و اتوهلد و برجی از ادوات خودرو نیز برروی کنسول مرکزی تعبیه شده است.
در ردیف عقب خودرو نیز رودری ها طراحی مشابه ردیف جلو دارند و برای راحتی سرنشینان عقب دریجه های خروجی سیستم تهویه زیر آرنجی و پورت خروجی شارژ تعبیه شده، تا در طراحی ردیف عقب فونیکس آریزو ۸ اسباب راحتی سرنشینان فراهم شده باشد.

آریزو ۸

قوای فنی:

در مقوله قوای فنی بعضی اخبار حاکی از آن است که فونیکس آریزو ۸ با دو قوای فنی به بازار عرضه میشود اما بعضی شنیده ها حاکی از آن است که فونیکس آریزو ۸ تنها با یک موتور دو لیتری توربو شارژر به بازار ما عرضه می شود اما ما هر دو نمونه را معرفی خواهیم کرد.

نمونه اول یک موتور ۱/۶ لیتری توربو شارژ بود، که به فناوری GDI نیز مجهز است، این موتور برروی فونیکس نیکو ۸ پرو و فونیکس FX نیز نصب شده، و برای ما کاملا آشناست. این موتور توانایی تولید ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور را دارد، که به یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر متصل می شود.

فونیکس

اما نمونه دوم یک موتور ۲ لیتری توربو شارژر است که به  فناوری GDI نیز مجهز است، و از سری موتور های ACTECO چری است، که توانایی تولید ۲۵۴ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور است، این موتور  به یک گیربکس ۸ سرعته متصل خواهد شد، که احتمال عرضه این نمونه بیشتر است اما ممکن است مدیران خودرو همانند فونیکس FX با دو قوای فنی این خودرو را به بازار عرضه کند.

سیستم تعلیق جلوی خودرو مک فرسون و سیستم تعلیق محور عقب خودرو مولتی لینک است.

اکستریم

از امکانات ایمنی و رفاهی:

از امکانات ایمنی فونیکس آریزو ۸ پرو می توانیم به؛ ۱۰ کیسه هوا (البته بعضی مدل ها با ۶ کیسه هوا به  عرضه می شوند.)، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش،سیستم ترمز اصطرازی، کمکی حرکت در سربالای، سیستم کمکی ترمز، ترمز پارک برقی، اتوهلد، رادار نقطه کور، کروز کنترل هوشمند، سیستم کمکی تعویض لاین، سیستم هشدار خروج از لاین، دستیار کمکی ترافیک،سیستم هشدار خروج از خط، سیستم پیشگیری برخورد از جلو وعقب، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل هوشمند تابلوخوان، هشدار باز شدن درب ها، رادار کروز کنترل یکپارچه، و… اشاره کرد .

واز سیستم های رفاهی فونیکس آریزو ۸ می توانیم به سیستم های صندلی برقی راننده با حافظه، صندلی برقی سرنشین جلو، گرمکن وسردکن صندلی های جلو، سنسور نوروباران، سیستپ صوتی سونی با ۱۲ بلندگو، شارژر وایرلس، پورت خروجب شارژ جلو وعقب، نورپردازی مخفی، سقف پانوراما، ورود و خروج بدون کلید، قابلیت استارت خودرو از راه دور، کول باکس، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، فیلتر N95 ، آیینه های جانبی تاشونده مجهز به گرمکن و با حافظه، اپل کارپلی و اندروید اتو، بلوتوث، دوربین ثبت وقایع، سیستم فرامین صوتی، سیستم‌ تنظیم حالات رانندگی، دسته دنده الکترونیکی، سیستم کنترل فشار باد تایر ها، سیستم تنظیم حالات رانندگی در سه حالت اکو نرمال و اسپرت، و… اشاره کنیم.

سخن پایانی و جمع بندی:

با توجه به امکانات و طراحی و قیمت فونیکس آریزو ۸ در بازار های جهانی، و سابقه مدیران خودرو در قیمت گذاری برخی از محصولاتش، آریزو ۸ به احتمال باید در برابر طیف وسیعی از کراس اوور های چینی و خودروهای کارکرده کره ای رقابت کند، که باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا آریزو ۸ نظر مثبت خریداران را جلب خواهد کرد ؟ و این که مدیران خودرو سدان پرچمدارش را با چه استراتژی و سیاست فروشی به بازار عرضه خواهد کرد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی