پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ریسپکت بهمن موتور

با احترام! / تست و بررسی بهمن ریسپکت پرایم

بهمن موتور طی سال های اخیر سعی کرده با گستردش محصولات خود در سگمنت های مختلف بازاری که قبل از تحریم ها در اختیار داشت را حفظ کند. از این رو مشارکت با طرف های چینی در توسعه محصول سرلوحه کار این شرکت قرار گرفته است و سدان اندازه متوسط ریسپکت حاصل همین نگاه است. خودروی که بیش از یک سال است که در بازار حضور دارد و به نظر می رسد هنوز نتوانسته به شایستگی های خود دست پیدا کند.

javankhodro
شنبه - ۱۵ مهر ۱۴۰۲

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو؛

ریسپک پرایم در واقع عمان کوین یا کایی ژوآندو است. خودرویی که در زیر رده های کمپانی چری تولید می شود و از نظر فنی هم با سدان آریزو 5 جدید و آریزو 6 اشتراکات بسیاری دارد. این خودرو از نظر طراحی به نظر شیک  می آید. یکی از نکات کلی طراحی این خودرو وامداری به المان های کلی طراحی خودرو در این کلاس است. یعنی ستون هایی که زاویه کوتاهی ندارند، کشیدگی در طراحی کناری، حداکثر فاصله محوری و البته کمترین بازی طراحان با حجم های مجازی به ویژه در نمای جلو و عقب.

ریسپکت

هر شاید این موضوع باعث شده از نظر طراحی کلی با مُد روز کمی فاصله داشته باشد، اما به طور کلی خودروی جذابی است. به ویژه این موضوع در نمای عقب خودرو بیشتر جلوه می کند. زیرا چراغ های عقب در عرض بدنه کشیده شده اند و به دلیل رنگ سرخ و نور جذابشان رنگ مشکی این خودرو را خواستنی تر کرده اند.

ریسپکت

یکی دیگر از جذابیت های ریسپکت استفاده از همگونی المان ها در طراحی هر بخش این خودرو است. به این معنی که شکست مفصلی و زاویه هایی که در طراحی چراغ های عقب وجود دارد، در پره های رینگ هم دیده می شود. همین حالات در چراغ های جلو و حتی چراغ های روز هم دیده می شود.

ریسپکت

درون کابین ریسپکت هم با کمی دقت می توانید این تناسبات را پیدا کنید. به طور مثال اهرم بازکردن درب از داخل، بخش از کنسول میانی که اهرم تعویض دنده در آن قرار دارد و چند بخش دیگر همان حالات طراحی قطعات در نمای بیرونی را دارند. از نظر کیفیت قطعات به کار رفته در داخل این خودرو باید به این نکته اشاره کرد که در بعضی از بخش ها کیفیت مواد بسیار مناسب است و در بعضی از نقاط می شود از پلاستیک بهتری استفاده کرد.


بیشتر بخوانید: یک پکیج کارآمد | تجربه کوتاه راندن فیدلیتی پرایم


بخشی که نمایشگر داشبورد روی آن قرار دارد، جنسی نرم و جذاب از چرم مصنوعی دارد، اما بخشی از رودری پلاستیک خشکی است که می تواند کمی نرم تر باشد. در واقع اگر قرار باشد به بخش های مختلف کابین از 10 نمره ای بدهیم، ریسپکت در بعضی نقاط بین 8 تا 10 می گیرد و در بعضی از نقاط بین 4 تا 6. هر چند نباید فراموش کرد این خودرو در واقع یک سدان اندازه متوسط خانوادگی در کلاس اکونومی پلاس است.

ریسپکت

البته هزینه تولید این خودرو با توجه به نرخ ارز و هزینه های تولید در ایران افزایش یافته است، اما در صورتی که شرایط عادی اقتصادی برقرار باشد، آن وقت متریال به کارگیری شده در این خودرو نیز می تواند بهبود یابد. از جمله مزایای کابین ریسپکت فضای کافی و راحتی صندلی هاست. طول این خودرو 4670 میلی متر است. اما فضای کابین با فاصله محوری 2700 میلی متری واقعا کافی به نظر می رسد.

تنها اشکال شاید ارتفاع سقف برای افرادی با قد بیش از 185 در بخش جلو باشد که البته با تنظیم صندلی قابل قبول می شود. هر چند به نظر می رسد صندلی ها کمی در سطح بالا نصب شده باشند. با این حال واقعیت اینجاست که از نظر ابعاد به ویژه بخش کفی صندلی ها ریسپکت خودروی راحتی است.

مشخصات فنی

این خودرو توسط یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ به حرکت در می آید  که می تواند 154 اسب بخار نیرو و 230 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور از ساخته های چری به کمک دانش فنی کمپانی AVL است. موتور مجهز به اینترکولر بوده و به این ترتیب هوای ورودی به موتور خنک می شود تا راندمان افزایش پیدا کند. ضمن این که سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها در این موتور همه سوپاپ ها را مدیریت می کند.

ریسپکت پرایم مجهز به یک گیربکس CVT است که به صورت مجازی می تواند 9 دنده را تعریف کند. به این ترتیب با توجه به حالات رانندگی و انتخاب وضعیت مثلا اسپرت، گیربکس ضریب خروجی را تغییر می دهد. به این ترتیب گیربکس لختی ورزن های قدیمی انواع CVT را ندارد. ریسپکت پرایم در محور جلو دارای سیستم تعلیق مک فرسون است و در محور عقب هم از تعلیق چند اتصالی یا مولتی لینک بهره می برد.

موتور ریسپکت

آپشن ها و امکانات

ریسپکت پرایم دست پری در این بخش دارد. از جمله امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو می توان به قابلیت روشن شدن خودرو از روی ریموت، ، استارت دکمه ای، سانروف، فناوری LED چراغ ها، کنترل بالا و پایین بودن شیشه ها از روی ریموت،کروز کنترل، تهویه الکتریکی دستی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سنسور نور تنظیم حالت رانندگی اکو و اسپرت، ، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی های جلو، و جلو آمپر ترکیبی دیجیتال و آنالوگ اشاره کرد.

البته این همه ماجرا نیست زیرا ریسپکت امکانات دیگری چون دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک عقب، نمایشگر لمسی، آینه های جانبی برقی، شارژر بی سیم تلفن همراه، سنسور فشار و دمای باد تایر، دریچه تهویه ردیف عقب، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی سامانه کنترل پایداری الکتریکی، نور پردازی کابین قابل تنظیم و شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای را به خریداران ارائه می کند.

تست فنی

ریسپکت پرایم طی دور روزی که در اختیار ما قرار داشت، تقریبا توانست نمره قبولی را به عنوان یک خودروی مناسب دریافت کند. به ویژه که این خودرو در مقایسه با هم قطاران خود مزیت هایی دارد که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد. هر چند نتوانستیم در لوکیشن های مختلف از این خودرو عکاسی کنیم اما دست کم حدود 500 کیلومتر در مسیرهای بزرگراهی و ترافیک میهان ما بود.

از جمله مزیت های این خودرو باید به سواری نرم آن اشاره کرد. از طرفی صندلی های راحت ریسپکت به ویژه برای سرنشینان عقب خود تعمتی است. دسترسی ها به ادوات و کنترلگرها ر این خودرو خوب است. فرمانپذیری مناسبی با سیستم فرمان برقی دارد و البته ترمزهای کارآمدی هم در اختیار راننده می گذارد. سیستم تهویه مطبوع خوب کار می کند و سرعت خنک کردن کابین مناسب است. حتی اگر خودرو زیر آفتاب پارک شده باشد.

ریسپکت

از ضعف های آن باید به کندی تعویض دنده در سرعت 60 تا 80 کیلومتر در ساعت و به در زمان تخت کردن پدال گاز اشاره کرد. البته خودرویی که در اختیار ما قرار داشت یک نمونه تست بود که شاید این موضوع یک اشکال در این خودروی خاص باشد. اما این نقص در زمان استفاده از حالت تیپ ترونیک وجود ندارد. یک نکته دیگر در خصوص این خودرو این که هنوز تعداد کمی از آن در خیابان ها وجود دارد و به همین دلیل جلب توجه می کند.

ریسپکت ضربه های جاده را خوب کنترل می کند. در واقع موج های جاده را بی شباهت به کیا سراتو جذب نمی کند، اما ضربه های کوچک ناشی از ترک های کف جاده را احساس می کند که برای خودرویی در این کلاس و قیمت زیاد هم عجیب نیست. در واقع اشکال از جاده ها و خیابان هاست نه خودروها.

جمع بندی

در یک نگاه کلی ریسپکت پرایم را باید رقیبی سرسخت برای آریزو 5 و 6 دانست. هر چند شاید بشود گفت این خودرو آریزو 5 را پشت سر گذاشته و در حال رقابت با آریزو 6 است. ریسپکت پرایم به صورت میانگین معدلی بالای 15 از 20 دارد. در بعضی از آیتم ها به ویژه طراحی داخلی و خارجی نمره خوب و در بعضی از آیتم ها نیز نمره بهتر از متوسط دارد. در کل از خرید این خودرو پشیمان نمی شوید. زیرا هر قدر که بیشتر آن را می رانید، حس بهتری به شما منتقل می کند. به ویژه این که شبکه خدمات پس از فروش بهمن موتور نیز پشتیبان این خودرو است.

بررسی و نوشته: امید آذرزمانی

عکس: محمدرضا اناری

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی