پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ده توصیه حقوقی برای کاهش ریسک معامله و خرید خودرو

معاوضه خودرو با املاک شهرداری چقدر صحت دارد؟

تبلیغات گسترده شهرداری تهران در مورد خرید اتوبوس‌های نو و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری در حالی انجام می‌شود که مشخص شده شهرداری تهران برای خرید بخشی از این اتوبوس‌ها به جای پول به خودروسازان ملک داده است.

فاطمه علی اصغری
سه شنبه - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ 

روز یکشنبه علیرضا زاکانی در پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر تهران بیان کرده که از زمانی که تصدی‌گری شهرداری تهران را به عهده گرفته، تعداد اتوبوس‌های فعال پایتخت از 800 دستگاه به بیش از دوهزار دستگاه رسیده است. اما این اتوبوس‌ها چطور تامین شده است؟ وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفته است: «خرید داخلی برای ما در اولویت است و بر همین اساس برای دوهزار و 500اتوبوس پول و ملک دادیم.» بنابراین بخشی از هزینه خرید این اتوبوس‌ها از طریق واگذاری ملک به خودروسازان تسویه شده است.

این در حالی است که خودروسازان اساسا املاک مازاد زیادی دارند و سیاستگذاران از سال 98تاکنون فشار زیادی به آنها وارد می‌کنند تا اموال مازاد خود از جمله املاک خریداری‌شده را به فروش برسانند. در مقابل آنها با مشکل شدید نقدینگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، به طوری که مشکل نقدینگی باعث شده که تیراژ آنها نسبت به سال گذشته با افت همراه باشد. زیان انباشته 174همتی و مشخصا بدهی 60 همتی خودروسازان به قطعه‌سازان نیاز نقدینگی آنها را برای رشد تولید چند  برابر کرده است. در چنین شرایطی است که خودروسازاناتوبوس‌های تولیدی خود را در ازای ملک به شهرداری تهران می‌فروشند. زاکانی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود گفته است: «اگر خودروی با کیفیت تولید داخل را با قیمت خوب بدهند، می‌خریم.»

البته باید توجه داشت که  تولیدکنندگان خودرو مدعی هستند به ازای تولید و فروش هر خودرو با این قیمت‌های تعیین‌شده،  متحمل زیان زیادی می‌شوند. از سوی دیگر مصرف‌کنندگان زیادی برای خرید خودرو با این قیمت‌ها در صف‌های طولانی می‌مانند که در برخی مواقع مدت انتظار آنها به یک سال نیز می‌رسد. اما شهرداری تهران می‌تواند خودرو را بدون این دردسرها و حتی در قبال ملک خریداری کند. به نظر می‌رسد تخصیص ارز از طرف بانک مرکزی به شهرداری تهران برای واردات خودروهای برقی منشا اصلی  چانه‌زنی شهرداری برای قیمت خودروهای داخلی باشد. 29 آبان‌ماه، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که «شهرداری تهران برای تامین ارز خودروهای برقی (اتوبوس، ون و موتورسیکلت) بسته یک‌میلیارد و 40میلیون یورویی ارائه کرده که پذیرفتیم ارز آن را تامین کنیم.» بر این اساس احتمالا شهرداری تهران  واردات اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی از چین را در نظر دارد تا از شدت آلودگی هوا نیز بکاهد.

انتهای پیام/

منبع: عصر خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی