شرکت آرین دیزل به عنوان یکی از شرکت های فعال در زمینه مونتاژ و عرضه خودروهای تجاری سبک و سنگین، کشنده شک موتو X5000 را در سبد محصولاتش دارد و مدتی است که آن را در بازار ایران عرضه میکند.
در سراسر دنیا، کامیونها از محرکهای اصلی صنعت حمل و نقل به شمار میروند. ایران نیز از این قائده مستثنی نیست و با وجود سیستم حمل و نقل ریلی و قطارهای باری، همچنان کامیونها در صدر محبوبیت و انتخاب برای حمل و نقل انواع کالاهای حساس و غیر حساس هستند. البته باید این را هم درنظر داشت که سیستم حمل و نقل ایران، هنوز در برخی از مناطق کشور توسعه نیافته و این مورد، از عوامل اصلی اتکای صنعت حمل و نقل کشور روی کامیونها و بوژیهاست.
در بازار ایران، امروزه انواع کشندههای چینی و غیر چینی عرضه میشود. کشندههای چینی توسط شرکتهای مختلف در کشور مونتاژ میگردند. اما کشندههای غیر چینی به صورت صفر کیلومتر و کارکرده، به کشور وارد شده و قیمت نهایی آن ها با احتساب هزینههای مربوطه، در برخی موارد به دو برابر قیمت یک کشنده صفر کیلومتر مونتاژی چینی میرسد. باید این را هم درنظر داشت که اکثر کشنده های وارداتی، بدون پشتیبانی و خدمات پس از فروش وارد کشور شده و در صورت وقوع هرگونه مشکل، مصرف کننده آن راهی به جز تامین قطعات از کشورهای دیگر و تعمیر خودرو در مراکز تعمیرگاهی غیرمجاز ندارد.
شرکت آرین دیزل به عنوان یکی از شرکت های فعال در زمینه مونتاژ و عرضه خودروهای تجاری سبک و سنگین، کشنده شک موتو X5000 را در سبد محصولاتش دارد و مدتی است که آن را در بازار ایران عرضه میکند. این کشنده چینی، برای در سال 1401 و در نمایشگاه خودرو اصفهان رونمایی شد. در ادامهی این گزارش، نگاهی به کشنده شک موتو X5000 آرین دیزل خواهیم داشت.
پیش از اینکه به معرفی کشنده شک موتو X5000 آرین دیزل بپردازیم، باید اشاره داشت که این کشنده، محصول شاکمان چین است. شاکمان از جمله هلدینگهای بزرگ خودرویی در چین است که از سال 1968 میلادی تاسیس شده است و روی تولید خودروهای تجاری سبک و سنگین تمرکز دارد. قدرت بالا، کیفیت و استقامت در شرایط آب و هوایی مختلف سبب شده تا در چین و بازارهای صادراتی شاکمان، محصولات این برند از اعتبار خوبی برخوردار شوند.
یکی از مهمترین نقاط قوت کشنده شک موتو X5000 قلب تپندهی آن است. این کشنده مجهز به پیشرانه شش سیلندر 13 لیتری توربو دیزل ساخت شرکت کامینز با کد فنی ISZ520 است که 520 اسب بخار قدرت و دو هزار و 460 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. گشتاور بالای این موتور سبب شده تا رانندگان حین عبور از جاده های شیب دار و کوهستانی، احساس رضایت دوچندانی داشته باشند. در مورد سطح استاندارد آلایندگی شک موتو X5000 باید گفت که استاندارد آلایندگی یورو پنج را دارد.
شایان ذکر است که کامینز به عنوان پیشرو در عرصه تولید پیشرانههای دیزلی، روابط بسیار خوبی با اقتصادهای بزرگ دنیا داشته و همین مهم سبب شده تا این شرکت به یکی از بزرگترین و پرتیراژترین سازندگان موتور دیزلی در چین تبدیل شود. کیفیت، دوام بالا و قدرت خروجی مناسب پیشرانه های ساخت کامینز سبب شده تا امروزه بسیاری از تولید کنندگان خودروهای سنگین، از جمله شاکمان، برای تامین پیشرانه با این شرکت آمریکایی همکاری کنند.
در کشنده شک موتو X5000 آرین دیزل، وظیفه انتقال توان پیشرانه به محور عقب، بر عهدهی جعبه دنده خودکار 16+2 سرعته FAST با کد فنی F16JZ24 است. تعداد مناسب دندههای جلو در این گیربکس، باعث کاهش مصرف سوخت و فشار روی موتور میشود. باید افزود که این گیربکس با صفحه کلاچ 430 میلی متری تک صفحهای خشک با فنرهای دیافراگمی به پیشرانه متصل شده و سبب میشود تا این کشنده، بارهای سنگین را راحت تر از رقبایش حمل کند.
از دیگر نقاط قوت شک موتو X5000 میتوان به سطح مناسب تجهیزات ایمنی و رفاهی بهکار رفته در آن اشاره کرد. در لیست تجهیزات ایمنی این کشنده، مواردی از جمله سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل لغزش، ریتاردر پنج مرحله ای، ترمز موتور، سیستم هشدار انحراف از مسیر و ترمزهای چرخ جلو و عقب از نوع دیسکی دیده میشود.
از جمله تجهیزات رفاهی این کشنده نیز میتوان به تعلیق کابین با سیستم باد مجهز به چهار بالن، کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، بالابر هیدرولیکی و الکتریکی کابین، شیشه بالابر برقی، قفل مرکزی، صندلی بادی راننده، گرم کن صندلی، گرمکن آینه های جانبی، سنسور باران، دوربین ۳۶۰ درجه، سامانه پایش فشار باد تایرها، کامپیوتر سفری هوشمند، تنظیم برقی ارتفاع چراغهای جلو، هشدار سرعت غیر مجاز، تاخوگراف، بخاری درجا و کولر اشاره کرد.
کشنده شک موتو X5000 در طول، عرض و ارتفاع، به ترتیب ابعادی معادل 6350 میلی متر، 2550 میلی متر و 3975 میلی متر دارد. فاصله محوری این کشنده 3800 میلی متر و وزن نیز 6886 کیلوگرم اعلام شده است. در مورد حداکثر وزن مجاز روی اکسل های شک موتو X5000 باید گفت که حداکثر وزن مجاز روی اکسل جلو 7.5 تن و روی اکسل عقب 13 تن است. سیستم تعلیق مورد استفاده در کشنده آرین دیزل، در جلو از نوع فنر پارابولیک با کمک فنر هیدرولیکی و در عقب از نوع بادی به همراه چهار بالن هوا و سیستم مدیریت هوشمند تنظیم ارتفاع است.
دیدگاه خود را بنویسید