پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بستیون تی 77

تجربه رانندگی با بستیون تی 77/ رایحه اروپایی در کالبد چینی

بستیون T77 از جمله کراس اورهایی است که همزمان با آغاز روند جدید واردات خودرو به کشور، توسط شرکت BM Cars از زیرمجموعه های بهمن موتور پایش به کشور باز شده است. این خودرو در واقع یک کراس اور اندازه متوسط است که سعی دارد خودی در بین خیل عظیم کراس اورهای موجود در بازار نشان دهد.

فاطمه علی اصغری
یکشنبه - ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو؛

بستیون از نظر طراحی ضمن وفاداری به شاخص های یک کراس اور سنتی، دارای اشکال شکسته به ویژه در نمای جلو است. به شکل که اگر نگاهی به سپر جلو و هندسه چراغ ها داشته باشید، متوجه می شوید که طراحان سعی کرده است با استفاه از یک جلوپنجره گسترده سبک کهکشانی و استفاده از خطوط تیز هم خودرو را عریض تر از آن چه که هست نشان دهند  و هم هیجان را به رگ های آن تزریق کنند. البته این خودرو در سال 2018 طراحی شده اتو به همین دلیل شاید یک قدم نسبت به طراحی روز عقب باشد.

بستیون تی 77

در نمای کناری بسیتون خطوط ساده به کارگیری شده اند و این شاید به دلیل همکاری تولید کننده این خودرو در چین ( FAW)با شریکان تجاری چون فولکس واگن باشد. زیرا خطوط کناری خودرو بی شباهت به خطوط به کاررفته در کراس اورهای فولکس واگن نیستند. سادگی و تعریف شفاف در نمای کناری از بدنه، گویای این وامداری به شریک اروپایی است. البته در چین این خودرو توسط زیرشاخه FAW یعنی بستیون ساخته می شود. اما پسر کو ندارد نشان از پدر!

بستیون تی 77

در نمای عقب ماجرا کمی فرق می کند، در این نما علاوه بر سادگی و چراغ های به هم پیوسته مد روز، تقریبا تنها جذابیت مربوط به طراحی چراغ های مه شکن و دنده عقب است. این چراغ ها شبیه سر یک آچار تخت بین سپر و درب عقب طراحی شده اند که البته از نظر بصری زشت هم نیستند. در نمای عقب این خودرو یک نکته دیگر هم وجود دارد، در این بخش خبری از خروجی لوله اگزوز نیست، این در شرایطی است که تی 77 از موتور بنزینی بهره می برد و نه هیبریدی است و نه برقی! در واقع انگار کم کم خروجی لوله اگزوز در نمای عقب خودرو در حال از مد افتادن است.

بستیون تی 77

مشخصات فنی

بستیون تی 77 همچون بسیاری از خودروهای جهان امروز از یک موتور 4 سیلندر توربوشارژ بهره می برد که مجهز به سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ است ولی سیستم پایش سوخت مستقیم یعنی GDI را ندارد! به همین دلیل راندمان موتور تا 166 اسب بخار رسیده است و گشتاور هم به 258 نیوتن متر می رسد. این اعداد و ارقام هر چند از نظر بهره وری برای موتور 1.5 لیتری کفایت می کند، اما در صورتی که این خودرو از سیستم GDIبهره می برد، احتمالا قدرت موتور تا بیش از 185 اسب بخار هم بالا می رفت.

بستیون تی 77

تی 77 از گیربکس 7 سرعته دو کلاچه تر بهره می برد. گیربکسی که در سال های اخیر روی بسیاری از خودروهای چینی و حتی اروپایی نصب شده است. مجموعا هماهنگی موتور و گیربکس این خودرو باعث شده طبق ادعای واردکننده مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی به حدود 7.1 لیتر برسد، هر چند خودرویی که از طرف BM Cars در اختیار ما قرار گرفته بود، مصرف سوختی حدود 9 لیتر در سیکل ترکیبی را نشان می داد.

بستیون تی 77

در محور جلوی تی77 از سیستم تعلیق مکفرسون استفاده شده است و در عقب هم محور سالی یک تکه با فنرهای لول وجود دارد که اصطلاحا می توان به آن نیمه مستقل گفت. در این خودرو فرمان برقی هم نصب شده است و رینگ هایی با سایز 19 اینچ و لاستیک هایی با عرض 225 میلیمتر در زیر خودرو قرار دارند.

تی 77 طولی به اندازه 4505 میلی متر، عرضی به اندزه 1840 میلی متر و فاصله محوری 2680 میلی متر دارد. در واقع این ابعاد بستیون تی 77 را بدل به یک کراس اور میان اندازه کرده است که بیشتر مناسب 4 سرنشین است تا 5 نفر.

تجهیزات ایمنی و رفاهی

کروز کنترل، دوربین و سنسور پارک عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید همراه با ترمز پارک برقی بخشی از امکانات این خودرو هستند. همچنین کنترل حرکت در سربالایی‌، کنترل حرکت در سرازیری سانروف و سقف پانوراما، ، سیستم صوتی به همراه 4 بلندگو( با کیفیت پخش بالا) نیز در این خودرو دیده می شوند. البته سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، پنل ابزار دیجیتالی 12.3 اینچی، سنسور نور و باران، چراغ‌های LED، سیستم تهویه اتوماتیک به همراه فیلتر تصفیه هوا به همراه چهار کیسه هوا و سامانه پایش فشار باد تایرها یا TPMS نیز در بستیون تی 77 وجود دارد.

بستیون تی 77

در بخش راداری این خودرو تقریبا مهمترین ها را دارد. به طور مثال  سیستم هشدار دهنده تصادف از جلو (FCW)، سیستم هشدار دهنده حرکت بین خطوط (LDW) نیز از جمله آنها هستند. همچنین صندلی راننده به صورت برقی در 6 جهت قابل تنظیم است و صندلی سرنشین کناری جلو نیز در 4 جهت البته به صورت دستی تنظیم می شود.

تست رانندگی

بسیتون تی 77 رینگ هایی 19 اینچی با لاستیک های دیواره 45 دارد. این سایزها یعنی با خودروی آنچنان نرمی رو به رو نخواهید بود. اما واقعیت اینجاست که سواری این خودرو کمی خشک تر از آن چیزی است که تصور می کنید. به همین دلیل تکان ها را حتی در فرمان برقی آن نیز احساس خواهید کرد که کمی عجیب به نظر می رسد! اما اگر شما دنبال رانندگی اسپرت باشید، تی 77 یکی از بهترین گزینه هاست. زیرا در صورتی که شیفتر دنده را دوبار به سمت عقب در حالت D حرکت دهید، نمایشگار حالت اسپرت راندن را در کلاستر نمایش می دهد و رفتار پدال گاز تغییر می کند. این موضوع نسبت به حالت نرمال کاملا محسوس است و فرمان نیز خود را با توجه به شرایط رانندگی تطبیق می دهد.

البته فرمان خودرو به طور کلی کمی سفت است ولی از نظر طراحی و متریال واقعا کیفیت بالایی دارد. از طرفی در زمان رانندگی کلیدهایی در روی داشبورد تعبیه شده که برای استفاده از آنها راحت هستنید و نیاز نیست همچون بسیاری از خودروها روی پنل لمسی که نور مناسبی هم ندار به دنبال یک عملکرد باشیید. شاید یکی از ضعف های این خودرو به بسیاری دیگر از هم قطارانش صندلی هایی با طراحی مناسب در پشتی و طراحی کوچک در کف باشد! به طوری که هر چند شکل ستون فقرات در طراحی صندلی بسیار متناسب است، اما در صورتی که وزن بیش 90 کیلو داشته باشید، در این صندلی در درازمدت راحت نخواهید بود.

هماهنگی موتور و گیربکس در این خودرو از 10 دست کم نمره 8 را می گیرد. هر چند در خودروهایی چون فیدلیتی پرستیژ و یا دیگنیتی پرستیژ این هماهنگی بیشتر است. با این حال شتابگیری خودرو از دور 2 هزار تا 5 هزار و از سرعت های 50 کیلومتر تا 130 کیلومتر به وضوح سریع و جذاب اتفاق می افتد. در مورد ترمزها نیز باید نمره 10 از را به تی 77 داد زیرا عملکرد این ترمز ها واقعا مناسب است.

بستیون تی 77

یکی از امتیازهای مثبت تی 77 طراحی کابین و فضای آنبا رنگ بندی و متریال قابل قبول است. به جز کفی صندلی ها تقریبا در دیگر نقاط کیفیت مونتاژ و طراحی و جنس قطعات را قبول خواهید کرد و به ویژه ارث بردن این خودرو از سبک طراحی آلمان کاملا مشهود به نظر می رسد. در تستهای رانندگی که با آن تجربه کردیم، باید گفت حرکت عرضی اتاق بسیار کم است و شاید این به دلیل عملکرد مناسب سامانه های کمکی الکترونیکی به ویزه ESP باشد.

در کل تی 77 خودرویی با حداکثر راندمان فنی نیست و شاید همین موضوع باعث شود از نظر دوام و کیفیت قطعات طول عمر بالایی داشته باشد. این خودرو آخرین بار با قیمت حدود 1940 میلیون تومان در سامان فروش خودروهای وارداتی عرضه شده است که با توجه به سطح تجهیزات و … رقبایی گردن کلفت دارد. تی 77 بهترین گزینه کلاس خود در بازار نیست، اما به اندازه کافی امتیاز می گیرد تا در لیست انتخاب خریداران باشد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی