پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نشست خبری ایران خودرو_یکه زارع

قرارداد خودروهای تجاری و سواری بنز در نیمه نخست 95 امضا می شود

در جلسه گروه صنعتی ایران خودرو ضمن تعیین ترکیب حقوقی هیات مدیره بعدی یکه زارع اعلام کرد قرارداد خودروهای تجاری و سواری بنز در نیمه نخست 95 امضا می شود و مروری بر دستاوردهای چند سال گذشته ایران خودرو انجام داد. مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده صاحبان سهام شركت ايران خودرو صبح روز شنبه […]

سهیل زنگنه
دوشنبه - ۲۴ اسفند ۱۳۹۴

در جلسه گروه صنعتی ایران خودرو ضمن تعیین ترکیب حقوقی هیات مدیره بعدی یکه زارع اعلام کرد قرارداد خودروهای تجاری و سواری بنز در نیمه نخست 95 امضا می شود و مروری بر دستاوردهای چند سال گذشته ایران خودرو انجام داد.

مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده صاحبان سهام شركت ايران خودرو صبح روز شنبه برگزار و طي آن تركيب حقوقي هيات مديره براي يك دوره ديگر تعيين شد.

به گزارش ايكوپرس، با پايان يافتن دوره فعاليت هيات مديره شركت ايران خودرو در روز بيست و يكم اسفندماه، مجمع عمومي عادي اين شركت به طور فوق العاده صبح روز بيست و دوم اسفندماه با حضور بيش از 76درصد سهامداران در سالن اجتماعات شركت ساپكو برگزار و انتخابات جهت تعيين هيات مديره براي دوره جديد برگزار شد.

در اين جلسه و پس از اتمام راي گيري، مهندس هاشم يكه زارع، مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو طي سخناني به ارائه گزارشي از عملكرد و شرايط فعلي اين خودروساز پرداخت.
مهندس يكه زارع اظهاركرد: دو سال و نيم پيش كه تيم مديريتي جديد وارد ايران خودرو شد،‌ اين شركت با مشكلات عديده اي در حوزه هاي مختلف از جمله بدهي به بانك ها و قطعه سازان، توليد خودرو با كمبود قطعه و … رو به رو بود اما با تلاش و برنامه ريزي موفق شديم توليد را در نيمه دوم سال 92 نسبت به نيمه نخست دو برابر افزايش دهيم.
وي افزود: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته موفق شديم در سال 93 شركت را از حالت بحران خارج كرده و موفق شديم پس از سال ها آن را از حالت زيان دهي به يك شركت سودده تبديل كنيم.
مهندس يكه زارع با بيان اينكه به عنوان مديرعامل بايد منافع سه گروه پرسنل و كاركنان،‌ مصرف كنندگان و سهامداران را در نظر بگيرم، افزود: مديرعامل نماينده همه سهامداران عمومي و عمده شركت است و وظيفه دارد منافع تمامي سهامداران را در نظر بگيرد.
وي در ادامه به برنامه هاي گروه صنعتي ايران خودرو براي توسعه محصول اشاره كرد و افزود: در پروسه توسعه محصولات در دو بخش همكاري هاي بين المللي و توانمندي هاي داخلي پيش رفته ايم.
مهندس يكه زارع به مرور اقدامات ايران خودرو در دور تازه همكاري با شركاي خارجي پرداخت و گفت: به دليل سابقه همكاري با شركت پژو، مذاكره با اين شركت را البته با رويكردي كاملا متفاوت با گذشته در دستور كار قرار داديم كه نتيجه يكسال و نيم مذاكره،‌ به انعقاد قراردادي منجر شد كه طي آن منافع كشور و ايران خودرو به درستي و به صورت كامل در نظر گرفته شده است.
وي افزود: رنو نيز شريك ديگري است كه سابقه همكاري با خودروسازان ايراني را در پرونده دارد و هم اكنون نيز با شركت ديگري در حال مذاكره است. پس از پايان مذاكرات آنها، ما با رويكرد و استراتژي مشخص با آنها مذاكره خواهيم كرد كه در صورت توافق، از توليدات مشترك با رنو نيز در سبد محصولات ايران خودرو استفاده خواهيم كرد.
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو به همكاري با شركت هاي ژاپني نيز اشاره كرد و گفت: در سال هاي گذشته با شركت سوزوكي فقط روي محصول ويتارا همكاري داشته ايم اما قصد داريم توليد محصولات ديگري از اين خودروساز مانند سوئيفت، ويتاراي جديد و سياز را نيز به انجام برسانيم.
به گفته مهندس يكه زارع،‌ ايران خودرو با يك شركت ديگر ژاپني هم در حال مذاكره است و احتمال دارد اين شركت نيز يكي از شركاي آسياي شرقي ايران خودرو باشد.
وي به مرور جزئياتي از توافق نامه با شركت مرسدس بنز در دو حوزه خودروهاي تجاري و سواري نيز پرداخت و گفت: توافق نامه فعلي در نيمه نخست سال آينده به امضاي قرارداد منجر خواهد شد.
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو به انجام مذاكرات جدي با یک خودروساز ايتاليايي نيز اشاره كرد و افزود: در صورتي كه همه چيز طبق برنامه ريزي ها پيش برود، به زودي با این شرکت (فیات) نيز به مرحله امضاي قرارداد خواهيم رسيد و اين قرارداد در سطحي فراتر از قرارداد همكاري با پژو خواهد بود.
مهندس يكه زارع تكيه بر توانمندي داخلي به ويژه اقداماتي كه در مركز تحقيقات در حال انجام است را رويكرد اصلي و حتي مهم تر از همكاري هاي بين المللي ايران خودرو توصيف كرد و گفت: به عنوان مثال محصول پروژه «ايكس409» كه سال آينده با برند ايران خودرو وارد بازار خواهد شد، علاوه بر اينكه محصولات چيني را پشت سر مي گذارد، توانائي رقابت با محصولات كره اي و حتي اروپائي را نيز دارد.
وي در پايان به مباحث مالي شركت ايران خودرو نيز اشاره كرد و افزود: سرمايه شركت دو سال پيش حدود 900ميليارد تومان بود اما امروز به 1530ميليارد تومان رسيده كه سال آينده با تجديدنظرهاي ساختاري مالي بيشتر هم خواهد شد.
گفتني است در اين مجمع و پس از شمارش آراي صاحبان سهام، تركيب حقوقي هيات مديره جديد ايران خودرو متشكل از پنج شركت تعيين شد كه اين شركت هاي به زودي نماينده خود جهت حضور در جلسات هيات مديره را معرفي خواهند كرد.

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی