پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروسازان خارجی_لوگو

قیمت گذاری دولتی خودرو مانع ورود خودروسازان خارجی

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر در حالی از عدم موافقت خودروسازان خارجی با قیمت گذاری دولتی خودرو در ایران خبر داده که بسیاری از کارشناسان نیز این موضوع را یکی از موانع جدی پیش روی سرمایه‌گذاری خارجی عنوان می‌کنند. با این وجود، این مقام مسوول […]

سهیل زنگنه
دوشنبه - ۲۴ اسفند ۱۳۹۴

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر در حالی از عدم موافقت خودروسازان خارجی با قیمت گذاری دولتی خودرو در ایران خبر داده که بسیاری از کارشناسان نیز این موضوع را یکی از موانع جدی پیش روی سرمایه‌گذاری خارجی عنوان می‌کنند.

با این وجود، این مقام مسوول در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرده که در شرایط کنونی به‌دلیل قوانین کشور، خارجی‌ها مجبور به پذیرش این شرط هستند.

پیش از این نیز به‌دنبال امضای قرارداد ایران خودرو با شرکت پژو، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از عدم تمایل خودروسازان خارجی درخصوص قیمت‌گذاری دولتی خبر داد و تاکید کرد که در گفت‌وگو با مقامات شرکت پژو قول داده‌ایم قیمت‌گذاری دولتی در کار نباشد. اظهارات نعمت‌زاده در شرایطی است که مدیرکل وی در نهایت تکلیف خودروسازان خارجی را در این زمینه یکسره و اظهار کرده که خودروسازان خارجی در هر حال باید این شرط را ( قیمت‌گذاری دولتی) بپذیرند و تا زمان اعلام موافقت شورای اقتصاد، خودروهای تولید مشترک با ایران قیمت‌گذاری می‌شوند. طی چهار سال گذشته قیمت‌گذاری خودرو به یکی از چالش‌های جدی وزارت صنعت با شورای رقابت تبدیل شده است؛ به‌طوری‌که وزیر صنعت به‌منظور جلوگیری از ادامه این روند با ارسال نامه‌ای به شورای اقتصاد خواستار خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری شده، اما شورای اقتصاد تاکنون پاسخی به نامه وزیر نداده است و بر این اساس قیمت‌گذاری خودرو به‌عنوان یکی از مباحث قانونی همچنان به قوت خود باقی است. با این وجود، کنترل بازار به‌منظور رقابتی‌کردن هرچند یکی از وظایف قانونی شورای رقابت است، اما تجربه فعالیت شورای رقابت در بازار خودرو نشان از تعامل این نهاد به‌طور کم و بیش با خودروسازان دارد؛ به‌طوری‌که طی چند سال اخیر شورا براساس فضای حاکم بر اقتصاد کشور تصمیم به افزایش یا عدم افزایش قیمت گرفته است. بر این اساس برخی از کارشناسان نگرانی دولت و خودروسازان را چندان جدی وعمیق نمی‌دانند و معتقدند که شورای رقابت براساس فضای بازار به تعیین تکلیف قیمتی می‌پردازد و این موضوع برای خودروسازان داخلی و خارجی نگران‌کننده نخواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • مجید | 07/01/1395 در 10:57

    واقعا من نمیدونم دولت چی از جون مردم میخواد مگه ما نباید با این پول گزافی که میپردازیم حداقل یه ماشین به روز سوار شیم این وضعیت ادامه نخواهد داشت وروز به روز مردم مطلع تر میشن ودیگه این تابوتهای مرگ رو نخواهند خرید وتوقعشون بالا میره به امید اون روز

کیوسک مطبوعاتی