پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اوپل موکا

اوپل، ستاره ای آلمانی از کهکشان استلانتیس، در آسمان شیراز

اوپل یکی از برندهای همواره محبوب آلمانی در بازار ایران بوده است. از دیرباز بازار ایران واکنش مثبتی به برندهای آلمانی از جمله اوپل نشان داده است. ماشین بازهای ایرانی در سالهای ابتدایی دهه هفتاد شمسی خاطرات ویژه ای با اوپل وکترا، امگا، آسترا و کورسا ساختند. حالا بعد از گذشت سی سال از آن خاطرات خوش، اوپل در مدلهای موکا، کورسا و کراسلند توسط پرشیا خودرو در نمایشگاه خودروی شیراز رونمایی شد.

علیرضا بشارتی
پنجشنبه - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

اوپل کورسا

 

اوپل کورسا، کوچولوی دوست داشتنی خاطره انگیز:

پرشیا خودرو برای بازگرداندن اوپل به بازار ایران به سراغ اقتصادی ترین محصولات این خودروساز آلمانی رفته است. اما شک نکنید نشان ساعقه مانندِ اوپل بی جهت روی هیچ خودرویی جای نمی گیرد. اوپل کورسا برای دهه شصتی های ایرانی خاطرات ویژه ای به همراه دارد. از دور دور های خیابانی تا شیطنت های ریز رانندگی شهری با یک خودروی کوچک و تند و تیز و شیک. آن روزها کورسا مترادف بود با یک خودروی کمی لوکس و ویژه جوانان ثروتمند. خلاصه آن دوران هر جوانی اوپل کورسا داشت سه هیچ از هم دوره ای ها جلو بود.

اوپل کورسای ۲۰۲۳ که توسط پرشیا خودرو وارد شده است به عنوان یکی از محبوب ترین خودروهای اقتصادی اروپا شناخته می شود. این خودرو از یک موتور ۱.۲ لیتری توربو دارد که توانایی تولید ۱۰۰ اسب بخار قدرت به همراه ۲۰۵ نیوتون متر گشتاور را دارد. این توان توسط یک جعبه دنده هشت سرعته AT به محور جلوی این خودرو انتقال می یابد.

طراحی ظاهری اوپل کورسا:

اوپل کورسا

در طراحی ظاهری، اوپل کورسا مانند اسلاف خود، یک هاچ بک جمع و جور است. با توجه به اینکه از پلتفورم استلانتیس بهره می برد اِلمان های آشنای پژو و سیتروئن در بخش های مختلف آن دیده می شود. در کل همه چیز محافظه کارانه و در عین حال زیباست.

در نمای داخلی به لطف وجود آمپرهای آنالوگ و صندلی های پارچه ای سادگی به اوج خود می رسد اما همچنان هارمونی و هماهنگی یک طرح آلمانی به چشم می خورد. جالب‌تر اینکه با وجود سادگی به قدر کفایت هیجان انگیز نیز هست و مشخصاً برای یک جوان طراحی شده است. از لحاظ امکانات باید توجه داشت که با نمونه پایه ای یک خودروی اقتصادی روبرو هستیم لذا توقع چندانی وجود ندارد. صفحه نمایش لمسی، سنسور باران، کنترل شروع حرکت در سربالایی و ترمز پارک برقی تنها نکات قابل ذکر در اوپل کورسای پرشیا خودرو است.

موکا چینو با اندکی رِد وِلوِت:

اوپل موکا

اوپل موکا دیگر وارداتی پرشیا خودرو از این برند محبوب است. یک موتور ۱.۲ لیتری توربو برای این خودرو ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتون متر گشتاور به ارمغان آورده است. اوپل موکا با بهره گیری از یک گیربکس ۸ سرعته AT می تواند در مدت حدود ۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کيلومتر بر ساعت برسد.
از لحاظ طراحی اوپل موکا که یک کراس اوور کوچک و جمع و جور است، واقعاً زیبا و جذاب طراحی شده است.

در نمای جلو، چراغ ها و فضای بین آنها به گونه ای طراحی شده است که گویا با یک خودروی برقی و بدون جلو پنجره مواجه هستیم. اما درواقع جلو پنجره موکا کمی پاینن تر و در محلی قرار دارد که به طور معمول انتظار آن را نداریم. در نمای کنار علاوه بر طراحی دو رنگ خودرو که به آن نمایی اسپورت داده است، یک خط طولی از روی سقف تا انتهای خودرو به رنگ قرمز کشیده شده که بیش از پیش به افزایش حس اسپورتی در آن کمک می کند.

موکا با طرح ماکیاتو:

داخل اوپل موکا

 

در طراحی داخلی اوپل موکا، همان حس اسپورت طراحی ظاهری ادامه پیدا می‌کند. بخصوص اینکه همان خطوط قرمز رنگ مجدد دور کلاستر خودرو نیز به همراه شماست و بر طراحی اسپورت این خودرو تأکید هرچه بیشتر دارد. کلاستر دیجیتال و مولتی مدیای لمسی که اندازه آن نسبت به ابعاد خودرو مناسب به نظر می رسد نمایی مدرن به داخل این خودرو بخشیده است. در نمای داخل همچنین یک کنسول سفیدرنگ میانی وجود دارد کهبیش از هرچیز بیننده را به یاد شیر روی شات ماکیاتو می اندازد.

از لحاظ امکانات اوپل موکا کمی بالاتر از کورسا و در شرایطی بهتر قرار می‌گیرد. فرمان برقی، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، کیلس استارتر، چراغ های ال ای دی و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی از جمله امکانات اوپل موکا است.

اوپل کراسلند، بیشتر «کراس» و کمتر «لند»:

اوپل کراسلند

سومین محصول اوپل که توسط پرشیا خودرو در نمایشگاه شیراز رونمایی شد اوپل کراسلند است. اوپل کراسلند که به نوعی یک کراس اوور متوسط است، درست مثل ریرای ایران خودرو از پلت‌فورم مشترک با پژو ۲۰۰۸ بهره می برد.

در نمای خارجی اوپل کراسلند را صرفاً می توان نگاه آلمانی به پلتفورم PS1 دانست. در نمای کنار و عقب خودرو هیچ اِلِمان خاص و ویژه ای به چشم نمی‌خورد غیر از اینکه همه چیز متناسب و سر جای خود است. اما در نمای جلو مانند اوپل موکا، کراسلند هم از طراحی خاص دماغه و جلو پنجره بهره می برد. این طراحی به گونه ای است که گویا بیننده را هرچه سریعتر برای مواجهه با مدل برقی این دو خودرو آماده می کند.

محافظه کاری مدرن به سبک آلمانی:

اوپل کراسلند

در نمای عقب نه جسارت پژو 2008 مدل 2024 دیده می شود و نه خبری از محافظه کاری نسل های قبلی 2008 است. درواقع نگاه طراحان آلمانی به این پلتفورم ترکیبی از مدرنیته و محافظه کاری است. این نوع طراحی شاید هیچ وقت نه طرفداران سینه چاک داشته باشد و نه منتقدین قسم خورده. اما در عین حال همواره مقبول و مورد پسند است.

اوپل کراسلند، طرحی برای جوانان پیشکسوت:

داخل کراسلند

در داخل کراسلند بر خلاف موکا و کورسا هیچ خبری از هیجان نیست و همه چیز به آرامی و سادگی پیش می رود. حتی فرمان D شکل هم وجود ندارد. کلاستر عقربه ای و آنالوگ، مانیتور کوچک مولتی مدیا، وجود دکمه های کافی برای کنترل اندک آپشن های موجود و عدم وجود رنگ ها و نور پردازی های تند و عجیب و غریب به گونه ای کراسلند را مطابق با سلیقه جوانانی می سازد که حالا آرام آرام درحال عبور از چهارمین دهه زندگی هستند.

از نظر امکانات و تجهیزات نیز کراسلند شاید کمی شرایط بهتری نسبت به اوپل موکا و اوپل کورسا داشته باشد. از جمله امکاناتی که کراسلند بیشتر از موکا و کورسا دارد می توان به شش کیسه هوای ده نقطه ای، گرمکن آیینه بقل، سامانه کنترل حرکت در سرازیری و سربالایی و تهویه اتوماتیک نیمه خودکار اشاره کرد.

در نهایت باید در نظر داشته باشیم که با توجه به قواعد و قوانین موجود و محدودیت های بوجود آمده برای واردات خودرو، واقعا نمی توان انتظار حضور برندهای معروف اروپایی با خودروهای پرچم دارشان را داشت. لذا اگر قرار ست از کیفیت و اصالت محصولات برندهای مشهور جهان بخصوص اروپایی ها لذت ببریم باید به حضور خودروهای اقتصایشان آنهم در نمونه های میان رده یا کم آپشن عادت کنیم.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی