سایپا دیزل که سالهای قبل کشنده دانگ فنگ KX480 را عرضه کرده بود و به موفقیت های زیادی دست یافته بود حالا قصد دارد تا سری جدید این خودرو را معرفی کند. آرتا KX520 که در واقع همان دانگ فنگ KX520 است به عنوان نسل جدید این کشنده توسط سایپا دیزل معرفی شده است و به زودی شرایط خرید اقساطی آن برای خریداران آغاز می شود. به گفته سایپا دیزل با توجه به قیمت شش میلیارد و چهارصد میلیون تومانی این کشنده، امکان فروش آن طی اقساط تا 4 ساله نیز فراهم خواهد بود. بدنیست بدانید که نام دانگ فنگ در زبان چینی به معنای باد شرقی است.
صنعت خودرو در ایران بر خلاف تصور همگان نه با پیکان آغاز شده است و نه با جیپ، در واقع صنعت خودرو در ایران ابتدا با تولید خودروهای کار و تجاری اتوبوس، مینی بوس و کامیون آغاز شده است. جالب اینکه همواره در این عرصه بیش از خودروهای سواری موفق بوده و توانسته است به بازارهای منطقه نیز راه پیدا کند. در این بین اولین مونتاژ کننده کشنده های غول پیکر در ایران، مرحوم اصغر قندچی بود. او که کار خود را با سرهم کردن ابتکاری کشنده های ماک آمریکایی در کارگاهی کوچک آغاز کرده بود، با دریافت تأییدیه از حکومت وقت، موفق به تأسیس ایران کاوه در سال 1342 شد.
ایران کاوه پس از ثبت رسمی و دریافت مجوزهای لازم به یکی از اصلی ترین تولید کنندگان خودروهای کار و تجاری منطقه بدل شد. درواقع بسیاری از شرکت های بزرگ حمل و نقلی فعال در محدوده جنوب غرب آسیا در آن دوران بخش اعظم ناوگان خود را از ماک های مونتاژ ایران کاوه تهیه می کردند. مرحوم قندچی در ایران کاوه نه تنها یکی از بهترین کشنده های آن روزگار دنیا را مونتاژ می کرد، بلکه به شکل کاملا مبتکرانه و البته حرفه ای آنها را برای اقلیم منطقه بومی سازی کرده بود.
برای مثال در ماک های آمریکایی ارتفاع شاسی از سطح زمین چندان بالا نبود که این امر برای تردد در مسیرهای ناهموار این منطقه در دهه چهل شمسی مناسب نبود. لذا ماک های ایران کاوه به شکل کاملا اصولی و حرفه ای ارتفاع بلندتری نسبت به ماک های آمریکایی داشتند. حتی در زمینه موتور و جعبه دنده نیز در ایران کاوه بهبودهایی انجام می شد چراکه قراربود این خودروها از مسیرهای صعب العبور کوهستانی بگذرند. به همین دلیل ماک ایران کاوه در بازار منطقه محبوب تر از ماک آمریکایی بود.
سال های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و در حین جنگ تحمیلی نیز شرکت ایران کاوه به تولید کشنده های قدرتمند مشغول بود. پس از قطع رابطه سیاسی و اقتصادی با آمریکا شرکت ایران کاوه با تغییر نام به سایپا دیزل همکاری خود را با برندهای اروپایی نظیر ولوو تراکس و رنو تراکس آغاز کرد. سری کشنده های ولوو N10، N12، F10 و F12 و بعد از آن سری پیشرفته تر NL و FH از جمله همکاری های بسیار موفق سایپا دیزل با اروپایی ها بود.
در این بین سایپا دیزل به سراغ تولید خودروها سبک پرطرفداری مثل رنو میدلام و بادسان هم رفت. بادسان که از قوای فنی رنو بهره می برد و طراحی ظاهری آن توسط ولوو انجام شده بود، طی قراردادی از رنوتراکس به سایپا دیزل سپرده شد. با وجود آنکه ظاهر کاملاً جعبه ای آن در سال 1376 چندان جذاب نبود اما کیفیت فنی آن به حدی بود که هنوز بعد از گذشت 27 سال از اولین عرضه، یکی از کامیونت های سبک محبوب بازار است.
در سال های اخیر نیز همچنان سایپا دیزل یکی از مهم ترین و اصلی ترین بازیگران صنعت خودروهای کار و تجاری کشور و منطقه بوده و هست. البته باید توجه داشته باشیم وقتی درمورد خودروی کار و تجاری آنهم خودروهای بسیار سنگین صحبت می کنیم علاوه بر کیفیت و امکانات، بحث هزینه و قیمت آن نیز بسیار مطرح است. در دوران معاصر با توجه به قیمت سرسام آور دلار و هزینه های ویژه مونتاژ یک خودروی اروپایی، عملاً استفاده از این خودروها در کشور و برای حمل و نقل داخلی بار کاملاً غیر اقتصادی به نظر می رسد.
به همین جهت سایپا دیزل به سراغ یکی از قدیمی ترین و مشهورترین کشنده سازان چینی یعنی برند توانمند و نام آشنای دانگ فنگ رفته است. دانگ فنگ که در زمینه خودروهای سواری شریک تجاری اصلی گروه استلانتیس و مشخصاً همکار مستقیم پژو و سیتروئن است در زمینه خودروهای کار و تجاری نیز همکاری گسترده ای با اروپایی ها دارد. به همین جهت در حال حاضر کشنده های دانگ فنگ از جمله کشنده های چینی مطرح و مورد تأیید است که امکان تردد در بسیاری از کشورها را دارد.
آرتا KX520 همانطور که از نامش پیداست از یک موتور 13 سیلندر 520 اسب بخاری بهره می برد. این موتور که ساخت شرکت کامینز آمریکا است درواقع به روزترین سری از محصولات این شرکت بوده و از تکنولوژی های پیشرفته ای در زمینه موتورهای دیزل بهره می برد. نکته مهم اینکه برخلاف بسیاری محصولات دیگر، عدد 520 اسب بخار نه صرفاً روی کاغذ و ادعای بروشوری سازنده، بلکه خروجی واقعی این موتور است.
موتور KX520 از سری ISZ است که به تکنولوژی Common Rail یا ریل مشترک مجهز است. در این سیستم، سوخت از طریق یک انباره یا اکومولاتور با فشار بالا که ریل نام دارد به سمت انژکتورها توزیع می شود. خود ریل نیز توسط پمپ های فشار قوی تغذیه می شود. فشار داخل ریل از لحظه استارت زدن تا آخرین لحظه ای که سیگنالی برای انژکتورها صادر می شود به صورت الکترونیکی کنترل می شود. از مزایای سیستم کامان ریل می توان به انعطاف پذیری در زمان و سرعت تزریق سوخت توسط انژکتورها اشاره کرد.
آرتا KX520 می تواند 2460 نیوتن متر گشتاور را به گیربکس خود منتقل کند. جعبه دنده آرتا نیز یکی از بهترین محصولات برند ZF آلمان است. این گیربکس که از نوع 12+2 است به خوبی با موتور کامینز سینک شده و هماهنگ عمل می کند. به شکلی که گشتاور فوق العاده بالای موتور هیچگونه آسیبی به جعبه دنده نمی رساند. از دیگر برندهای مشهور در این خودرو می توان از جعبه فرمان ساخت ZF آلمان و ترمز های تولید برند KNORR نام برد. همچنین امکانات ایمنی استانداردی مانند سیستم ترمز اضطراری و هشدار برخودر از جلو و سیستم هشدار رانندگی بین خطوط به آرتا KX520 افزوده شده است.
در زمینه امکانات رفاهی نیز آرتا KX520 در سطح قابل قبولی نسبت به رقبا قرار دارد. افزوده شدن تجهیزاتی مثل کولر درجا و تهویه اتوماتیک و یخچال 17- درجه به نسل قبلی یعنی KX480 باعث شده است که آرتا در این زمینه نیز یک رقیب جدی به حساب بیاید. ارتقاء سیستم عایق بندی صوتی و حرارتی، افزایش کیفیت صندلی پنوماتیکی راننده و سرنشین و گرمکن و سردکن صندلی راننده، سنسور نور و اتولایت از دیگر مزایای آرتا KX520 نسبت به دانگ فنگ KX480 است.
یکی از مشخصه های این خانواده از خودروها یعنی کشنده های بزرگ، داشتن کابین کشیده یا به اصطلاح اکستندد است که امکان داشتن تخت خواب و فضای استراحت برای راننده و سرنشین را فراهم می کند. آرتا KX520 نیز نه تنها از این قاعده مستثنی نیست بلکه یک فضای بسیار مناسب برای استراحت دو نفر را فراهم می کند. ضمن اینکه با در اختیار گذاشتن فضاهای مختلف بزرگ و کوچک داخل کابین این امکان را در اختیار راننده و سرنشین قرار می دهد تا به راحتی برای یک سفر طولانی برای خود وسایل لازم را حمل کنند. درضمن وجود نور مجزا برای فضای استراحت و امکان نسب پرده نیز برقرار است به گونه ای که هریک از نفرات در محل استراحت خود می توانند از فضا جهت استراحت یا فعالیت، بدون مزاحمت برای دیگری استفاده کنند.
آرتا KX520 در نمای ظاهری اصلاً از طراحی پیچیده و پیشرو، مانند آنچه در کشنده های اروپایی می بینیم پیروی نمی کند. اما در عین سادگی هیچ اِلِمان آزاردهنده یا نامأنوسی در طراحی آن دیده نمی شود. در کل باید آن را به لحاظ ظاهری یک خودروی کار و تجاری قابل قبول دانست. متریال استفاده شده داخل اتاق نیز حکایت از یک کشنده اقتصادی دارد، چیزی که واقعا آرتا هست. یعنی اصلاً قرار نیست با یک خودروی لوکس و متریال و امکانات ویژه روبرو شوید اما درعین حال هرآنچه به آن نیاز دارید با کیفیتی قابل قبول در دسترس است.
در کل همانطور که پیشتر اشاره شد، بحث قیمت در کشنده های بزرگ، مقوله ای بسیار تعیین کننده است. چراکه تجهیزات و امکانات و کیفیت داخل کابین برخلاف خودروهای مسافربری، برای استفاده کنندگان از خدمات کشنده ها مطرح نیست. بلکه این موارد صرفاً برای راننده خودرو مطرح است. به همین جهت به ندرت کسی حاضر است هزینه حمل اضافه تری بپردازد تا بارش توسط یک رنو تی یا یک ولو FH مدل2020 حمل شود. همین امر باعث می شود استفاده از این برندهای لوکس و گران قیمت اروپایی برای حمل در داخل کشور منطقی نباشد. قطعاً آرتا KX520 می تواند یکی از بهترین انتخاب ها برای این اهداف باشد.
دیدگاه خود را بنویسید