یکی از خودروسازان باسابقه بریتانیا به تازگی از سوپرکار جدید خود رونمایی کرده است. با خودرو سوپراسپرت جینتا آکولا – Ginetta Akula آشنا شوید.
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛
جینتا کارز یکی از شرکتهای خودروسازی بریتانیا است که سال 2019 و در جریان نمایشگاه ژنو از یک سوپراسپرت فوق العاده هیجان انگیز با پیشرانه V8 و توان 600 اسبی رونمایی کرد. آکولا یک هیولای 1190 کیلوگرمی با موتور 6.4 لیتری و قیمت 360 هزار دلاری است که در ادامه جزئیات بیشتری از آن میخوانیم.
کانسپت جینتا آکولا در سال ۲۰۱۹ و در نمایشگاه خودرو ژنو معرفی شد و تا امروز، علاقهمندان به ماشینهای سوپراسپرت را منتظر خود گذاشته است. اغلب خودروسازانی که طی سالهای اخیر به تولید سوپراسپرتها روی آوردهاند، تازه کار و نوپا بوده و سابقهای در بازار ندارند.
شرکت جینتا کارز از سال ۱۹۵۸ میلادی فعالیت حرفهای خود را آغاز کرد و تا امروز، محصولات لوکس و جذابی راهی بازار کرده است. بریتانیاییها پس از اتمام جنگ جهانی دوم، برندهای معروفی نظیر لوتوس و مارکوس و همچنین جینتا را بنیان نهادند و البته که در مسیر موفقیت خود، فراز و نشیبهای زیادی را از سر گذراندهاند.
نزدیک به دو دهه است که شرکت جینتا مالک خوش ذوقی به نام لارنس تاملینسون دارد. عمده تمرکز این شرکت، معطوف به تولید ماشینهای مسابقه شده و آکولا یک گام بلندپروازانه و حرکتی هنجارشکنانه محسوب میشود. به باور جینتا، از آکولا نه تنها میتوان در پیست سواری گرفت بلکه به اندازهای کاربردی طراحی شده تا بتواند در جادهها و خیابانهای عمومی استفاده شود.
در نسخه کانسپت این سوپراسپرت، شاهد طراحی تهاجمی و منحصربهفردی بودیم که انتظار میرفت در نسخه تولیدی، جلوههای آن کمرنگ شود؛ ولی جینتا نه تنها از حجم تهاجمی بودن این خودرو کم نکرده بلکه از برخی زوایا به غلظت آن اضافه کرده است. سوپراسپرت جادهای جینتا از ویژگیهای آیرودینامیکی افراطی این شرکت بهرهمند شده و مجموع این قابلیتها از خودروهای مسابقهای لمان آکولا وام گرفته شده است.
کف آکولا به علاوه اسپلیتر جلو و بال بزرگ عقبی از جنس فیبر کربنی صاف بوده تا جریان هوا بدون اختلال به سمت دیفیوزر حرکت کند. تاملینسون خودرویی طراحی کرده که با آن از خانه به پیست مسابقه بروید و پس از کسب موفقیت و سبقت گرفتن از رقبا، با آن به خانه برگردید.
بهره گرفتن از مونوکوک فیبر کربنی به همراه سابفریمهای فیبر کربنی، به دلیل افزایش سرعت و چابکی این سوپراسپرت بوده و مجموع این تجهیزات به کمک یک رول کیج فولادی تقویت شده است. نوع سیستم تعلیقهای سوپراسپرت بریتانیایی جینتا، دو جناقی آلومینیومی با کمک فنرهای الکترونیکی تطبیقی و آنتی رولهای جلو و عقب با قابلیت تنظیم دستی است.
خودرو Ginetta Akula مجهز به رینگهای 20 اینچی آلومینیومی تک پیچ شده که آنها را خود شرکت ساخته است. لاستیکهای P Zero با رینگهای جذاب، ظاهری زیبا به ارمغان میآورند. آکولا به کمک دیسکهای ترمز فولادی 360 میلی متری، از حرکت باز میایستد و اگر به دیسکهای کربن سرامیکی علاقهمند باشید، قابل سفارش خواهند بود.
ماجراجویی با جینتا آکولا را تا زیر کاپوت این سوپراسپرت ادامه میدهیم؛ جایی که یک پیشرانه 6.4 لیتری V8 تنفس طبیعی تعبیه شده تا در شرایط ایده آل، 600 اسب بخار قدرت و 670 نیوتن متر گشتاور را به کف پیست نوربرگ رینگ منتقل کند. وزن موتور آکولا حدود 175 کیلوگرم بوده و در پشت محور جلو نصب شده است.
با این اوصاف بخش اعظمی از پیشرانه تا زیر شیشه جلو و حتی داخل داشبورد آمده و میتوان گفت که سوپراسپرت بریتانیایی تاملینسون، خودرویی موتور وسط است. جینتا مدعی است که با ترکیب قطعات آیرودینامیکی و پیشرانه، بهترین هندلینگ مدنظر را تجربه خواهید کرد.
در بازار فعلی خودروهای سوپراسپرت، شرکتهای نوپا و تازه کار، پیشرانه محصولات خود را از خودروسازان بزرگ خریداری میکنند اما Ginetta تلاش کرده تا بلوک آلومینیومی موتور آکولا را با اتکا به خود تولید کند. بلوک موردنظر از نوع بیلت است؛ یعنی برخلاف پیشرانههای تولید انبوه فعلی که از فلز مذاب ساخته میشوند، از طریق تراشکاری و ماشینکاری یک قطعه آلومینیوم جامد تولید خواهد شد.
سوپاپهای پیشرانه V8 آکولا از تیتانیوم بوده و این شرکت تمام تلاش خود را کرده تا بتواند به توزیع وزن 50-50 دست یابد. (به همین دلیل است که سراگزوزها از دو طرف خودرو به بیرون آمده تا کوتاهتر شوند)
نیروی محرکه موتور تنفس طبیعی آکولا از طریق جعبه دندههای ۶ سرعته دستی و ۷ سرعته اتوماتیک به محور عقب و دیفرانسیل لغزش محدود انتقال داده میشود. شاید در حضور خودروهای مجهز به توربوشارژ و هیبریدی، تولید ۶۰۰ اسب بخار قدرت دندانگیر نباشد اما وقتی به وزن ۱۱۹۰ کیلوگرمی و سبک این خودرو میرسیم، باید بگوییم که چنین قدرتی برای آکولا کافی است.
سوپراسپرت بریتانیایی جینتا، با همین قدرت و وزن میتواند در عرض ۲.۹ ثانیه از سکون مطلق به شتاب ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت بوده و با یک باک بنزین ۱۰۰ لیتری قادر است تا ۷۲۵ کیلومتر را طی کند.
کابین داخلی آکولا مثل خودروهای مسابقهای طراحی شده اما به گفته جینتا، ویژگیهای کاربردی زیادی برای رانندگان عادی طراحی شده که فوق العاده جذاب به نظر میرسد. از جمله امکانات این خودرو میتوان به جا لیوانی، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی با اپل کارپلی، شارژر بیسیم گوشی و گرم کن شیشه جلو اشاره کرد.
متریال به کار رفته در قطعاتی مثل دستگیره درها، دریچههای تهویه و توری بلندگوها از آلومینیوم ماشینکاری شده است. خبر بد این که تعداد افرادی که قادر به خرید این سوپراسپرت هستند و شانس رانندگی با آن را دارند، کم است. تنها 20 دستگاه آکولا وارد بازار میشود که یکی از آنها را لارنس تاملینسون سوار خواهد شد. قیمت Ginetta Akula از 275 هزار پوند آغاز میشود که معادل 360 هزار دلار آمریکا است.
انتهای پیام/
منبع: گجت نیوز
دیدگاه خود را بنویسید