پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مانیان ترا

مانیان ترا، آفرودری که روی خط تولید رفت (گزارش بازدید از خط تولید مانیان خودرو)

مدتی قبل در محافل مختلف خودرویی خبری از تولید و مونتاژ یک خودروی ژاپنی در کشور شد. اندکی بعد مشخص شد که گروه پرشیا خودرو قصد دارد نیسان ترا که به نوعی جایگزین نیسان رونیز در بازار جهانی است را در ایران مونتاژ کند. از همان ابتدای مطرح شدن این موضوع بحث های زیادی حول آن شکل گرفت، از این قبیل که امکان تولید خودرویی با این کیفیت در ایران هست یا خیر. در نهایت و پس از اولین رونمایی از مانیان ترا، دوستانی که اصولاً در متن حرف چندانی برای گفتن ندارند مانیان ترا را به سمت این حاشیه بردند که این ماشین ژاپنی نیست یا اصلاً نیسان نیست. حال فرصتی دست داد تا از خط تولید مانیان ترا دیدن کنیم تا ببینیم واقعیت این خودرو که قبل تولید به جاده خاکی و حاشیه رانده شد چیست.

علیرضا بشارتی
دوشنبه - ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

در عرصه تولید و مونتاژ خودرو در دنیا چیزی وجود دارد تحت عنوان پلتفرم. یعنی یک سری طراحی کلی، اساسی و پایه ای برای یک خودرو انجام می شود و تا زمانی که هر خودرویی بر اساس این طرح پایه ای تولید شود می توان آن ها را از یک پلتفرم دانست. شاید آشنا ترین نوع آن برای ما پلتفرم پژو405 باشد که خودروهایی چون پژو پارس، سمند و دنا همگی بر پایه این پلتفرم هستند. در دنیا نیز این روند مرسوم است. برای مثال پژو 2008، پژو 208، سیتروئن C3 و DS3 همه یک پلتفرم دارند. یا پورشه کاین، فولکس واگن توارگ و آئودیQ7 همگی از یک پلتفرم بهره می برند.

تفاوت خواهر خوانده ها:

نیسان ترا

همانطور که متوجه شدید لزوماً خودروهای با پلتفرم مشترک از قوای محرکه، جعبه دنده و امکانات یکسانی برخوردار نیستند، حتی گاهی در کلاس یکسان خودرویی نیز قرار نمی گیرند. برای مثال بسیاری از کراس اوور ها با سدان ها یا هاچ بک کراس ها با هاچبک های کامپکت شهری پلتفورم مشترک دارند. بخصوص این اتفاق بین وانت بارها و خودرهای آفرودی بسیار شایع است. تقریباً تمام پلتفورم های خودروهای آفرودی یک نمونه وانت بار هم دارند.

مانیان ترا از کجا آمده است:

مانیان ترا

مانیان ترا در واقع یک خودروی تولید داخل بر اساس پلتفورم نیسان ترا است. به همین دلیل برای آنکه بیشتر با این خودرو آشنا شویم باید اندکی درمورد نیسان ترا بدانیم. نیسان ترا به مانند پدربزرگ خوش نام خود یعنی نیسان رونیز، یک خودروی طراحی و تولید شده در چین و ویژه بازار این کشور است. بله درست متوجه شدید، نیسان رونیز که سالهاست در کشور به عنوان نماد یک خودروی ژاپنی شناخته می شود درواقع بر اساس پلتفرم نیسان پالادین و در چین و برای بازار چین طراحی و تولید شده است. اما نیسان ترا درواقع از پایه و اساس و در مرحله پلتفرم در چین و البته برای بازار جهانی طراحی و تولید شده است.

اما مانیان ترا که روی پلتفرم نیسان ترا ساخته و تولید می شود چه تفاوت های اساسی ای با آن دارد. درواقع تنها تفاوت مهم مانیان ترا و نیسان ترا در موتور استفاده شده برای خودرو است. نیسان ترا از یک موتور تنفس طبیعی تقریباً 2500 سی سی یا همان دو و نیم لیتری بهره می برد. این موتور تنفس طبیعی می تواند چیزی در حدود 180 اسب بخار قدرت تولید کند. مانیان ترا این موتور را با یک موتور دو لیتری توربو با تکنولوژی پاشش مستقیم سوخت به قدرت 221 اسب بخار جایگزین کرده است. موتور مانیان ترا از خواهرخوانده نیسان یعنی میتسوبیشی آمده است و دقیقاً یکی از موتورهایی است که برای این پلتفرم تعریف شده است.

چرا موتور میتسوبیشی؟

موتور ترا

علت این تغییر در مانیان ترا نسبت به نیسان ترا یک نکته بسیار مهم است. در کشور چین قوانین سخت گیرانه ای در خصوص مباحث زیست محیطی وجود دارد. یکی از آن ها تعرفه های نجومی برای خودروی با حجم موتور بالای 1.5 لیتر است. این تعرفه ها با بالارفتن حجم موتور به صورت تساعدی افزایش می یابند. لذا موتور 2.5 لیتری نیسان ترا یک از تعرفه های بسیار بالای بازار چین را به خود اختصاص می دهد اما همانطور که پیشتر گفته شد چون این خودرو برای ارائه در بازار جهانی طراحی شده است این تعرفه سنگین چندان برایش دست و پا گیر نیست.

حال بد نیست بدانید که مشابه قانون چین در مورد حجم موتور در کشور ما نیز وجود دارد و زمانی که خودرویی با حجم موتور بالای یک و نیم لیتر تولید می شود با عوارض مختلف که به صورت تساعدی افزایش می یابند مواجه می شود. به همین دلیل اگر مانیان ترا با همان موتور 2.5 لیتری اتمسفریک در ایران مونتاژ می شد نه تنها قدرت و توانمندی حرکتی کمتری نسبت به رقبای خود داشت بلکه قیمت بسیار بالاتری را به خود می دید و عملاً پروژه از چرخه اقتصادی بودن یا به اصطلاح، شدنی بودن خارج می شد. بد نیست بدانید مانیان ترا به غیر از موتور و بخش اندکی از سیم کشی هیچگونه تفاوت دیگری با نیسان ترا ندارد.

و بالأخره تولید

مانیان خودرو

مانیان ترا با تمام این حاشیه ها بالأخره به خط تولید رسید. افرادی که مدتی قبل در طرح مشارکت در تولید مانیان ترا ثبت نام کرده بودند نگران بودند که این حاشیه ها گروه پرشیا خودرو را دلسرد و از ادامه پروژه منصرف کند. اما خوشبختانه مانیان ترا روی خط تولید قرار گرفت. مانیان خودرو که اولین محصول تولیدی آن ترا خواهد بود در کارخانه ای به نسبت وسیع و کاملاً تازه تأسیس در آبیک قزوین تولید خود را آغاز کرده است. درحال حاضر ظرفیت تولید این کارخانه 10 دستگاه خودرو در روز است که با همین امکانات و تأسیسات فعلی می تواند این ظرفیت را تا سه برابر افزایش دهد. البته زیرساخت های لازم برای افزایش چندین برابری ظرفیت تولید نیز برای این کارخانه دیده شده است.

خط تولید مانیان خودرو به گونه ای طراحی شده است که در آن امکان تولید همزمان خودروهای شاسی مستقل و شاسی پیوسته وجود دارد. البته در حال حاضر محصول فعلی یعنی نیسان ترا و محصولات بعدی این گروه خودروساز یعنی پیکاپ مکسوس و خودروی SUV تانک 300 همگی شاسی مستغل هستند. در فرایند تولید خودروهای شاسی مستقل به دلیل خاصیت این نوع از خودروها یعنی جدا بودن کامل شاسی و بدنه از هم، معمولاً شاسی و بدنه روی دو خط مختلف مونتاژ می شوند. مانیان ترا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

شاسی و اتاق مستقل، حتی هنگام مونتاژ

مونتاژ مانیان ترا

شروع خط مونتاژ مانیان ترا از دو نقطه مختلف به موازات هم با مونتاژ همزمان اتاق و شاسی آغاز می شود. مبلمان، تجهیزات، تزئینات و غیره همگی روی اتاق مونتاژ می شوند و در خط موازی نیز موتور، جعبه دنده، زیر بندی، باک و دسته سیم روی شاسی مونتاژ می شوند. درنهایت اتاقِ کامل شده به صورت مکانیزه به خط مجاور منتقل شده و روی شاسی قرار می گیرد. در این مرحله بخش های الکتریکی و الکترونیکی لازم به هم متصل شده و درنهایت با چند عدد پیچ در طول خودرو اتاق و شاسی روی هم مونتاژ می شوند و عملاً فرایند تولید تکمیل می شود. سپس تزئینات نهایی، آرم ها و بج ها روی خودرو نصب شده به مراحل بعدی که همگی مراحل چک و کنترل هستند منتقل می شود.

مانیان ترا

جالب است بدانید که خط تولید مانیان با الهام گرفتن از برنامه تولید در گروه رنو-نیسان به گونه ای طراحی شده است که در هر مرحله از مونتاژ هم فعالیت های مرحله قبل مورد بازبینی و کنترل قرار می گیرند و هم فعالیت های همان مرحله. لذا میزان ریجکتی و اشکالات در مراحل کنترل کیفی و بازبینی کمتر از یک درصد و نزدیک به صفر است. در مرحله بعد خودرو در اتاق نور یا به اصطلاح اتاق مهتابی مورد بازدید کیفی رنگ قرار گرفته بعد از تست زیربندی و نشتی مایعات مجدد در اتاق نور مجزایی باز مورد بازدید کیفی رنگ و بدنه قرار می گیرد. درنهایت با رد شدن از اتاق تست نشتی آب عملاً آماده رفتن به تست مسیر است.

تست گرم، چیزی که خیلی اوقات مغفول می ماند

مانیان ترا

خودروها در کارخانه مانیان بعد از خروج از خط مونتاژ در پیست اختصاصی این شرکت مورد تست گرم یا اصطلاحاً تست جاده قرار می گیرند تا در نهایت بدون کوچکترین نقصی آماده تحویل به مشتریان باشند. البته این روند در بسیاری از خودروسازان دنیا سال هاست با همین نظم و دقت انجام می شود اما در ایران و بخصوص بین خودروسازان کوچک، چنین دقت، نظم و کیفیت سنجی ای تقریباً نادر است. لذا به نظر می رسد برخلاف بسیاری از محصولات دیگر، هنگام تحویل گرفتن محصولات مانیان خودرو نیاز چندانی به همراه داشتن کارشناس نخواهید داشت.

درکل باید مانیان ترا را یک خودروی آفرودر حرفه ای با شاسی مستقل و تمام فاکتورهای لازم برای یک آفرودر دانست. این خودرو در زمینه امکانات و آپشن ها در سطح بالایی از بازار قرار نمی گیرد و اصولاً هم آفرودرها همین شرایط دارند. اما در زمینه امکانات و توانایی های لازم در زمینه آفرود قطعاً شما را راضی نگه می دارد. در مورد اصالت آن نیز باید گفت اگر نیسان رونیز را یک نیسان و نماد خودروی ژاپنی می دانید با توجه به میزان اختلاف رونیز با خودروی اصلی یعنی نیسان پالادین، مانیان ترا، نیسان تر و ژاپنی تر از رونیز است. اگر هم نیسان رونیز را صرفاً یک کپی چینی از پالادین می دانید، گذشت سالها نشان می دهد که کپی کاملاً موفقی بوده است و امید می رود مانیان ترا نیز بتواند جایگزین خلفی برای رونیز در بازار باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی