یکی از شرکت هایی که در نمایشگاه خودروی مشهد 1403 با جدیت تمام شرکت کرده است گروه آرین است که در دو زیر مجموعه آرین پارس موتور و آرین موتور به نمایشگاه مشهد آمده است. این دو زیر مجموعه در دوسطح متفاوت از بازار خودرو فعالیت دارند. آرین پارس موتور که آن را با لاماری می شناسیم به فعالیت تولید و مونتاژ مشغول است اما آرین موتور مثل سالهای قبل قصد دارد تا به امر واردات میتسوبیشی های جذاب بپردازد.
آرین پارس موتور که درواقع زیرشاخه تولیدی این گروه است مدتها است که با محصول لاماری ایما در بازار شناخته می شد. محصولی که در حال حاضر یکی از خوش فروش ترین و با کیفیت ترین کراس اوورهای سایز متوسط بازار است.
آرین پارس موتور همچنان لاماری ایمای آشنا را به عنوان اصلی ترین و محوری ترین محصول خود در غرفه نمایشگاه شیراز نیز به همراه دارد. این امر بیانگر آن است که فعلاً قرار نیست این محصول جایگزین شده یا تغییرات اساسی ای در آن ایجاد شود. شاید در آینده ای نه چندان دور این عدم تنوع برای آرین پارس موتور دردسر ساز شود اما امروز با همین محصول بخش قابل توجهی از بازار را در اختیار دارد. همین امر باعث شده تا ارائه خدمات نیز مشکلات کمتری داشته باشد. به هرحال تأمین قطعات و دانش فنی برای یک محصول ویژه محوری کاری کم دردسرتر از تأمین قطعات و دانش فنی برای چندین محصول مختلف و متنوع است.
با این وجود آرین پارس موتور برای آنکه از چرخه مونتاژ و ارائه خودروهای هایبرید یا برقی در بازار کشور باز نماند مدتی بود که نمونه هایبرید لاماری ایما را در نمایشگاه های مختلف عرضه می کرد. در نمایشگاه مشهد هم لاماری ایمای هایبرید حضور دارد با این تفاوت که امکان تست درایو آن برای عموم برقرار است و این به آن معناست که آرین پارس موتور به زودی قصد عرضه این خودرو در بازار را دارد.
لاماری ایمای هایبرید از یک موتور بنزینی 1.5 لیتری توربو با تکنولوژی پاشش مستقیم سوخت (TGDI) بهره می برد. این موتور به تنهای توانایی تولید 168 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور را دارد. در کنار این موتور یک موتور برقی به قدرت 174 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن متر قراردارد. بر خلاف لاماری ایمای بنزین که با وجود کیفیت و عملکرد خوب یکی از خودروهای کم آپشن بازار محسوب می شود، لاماری ایمای هایبرید یکی از فول آپشن ترین ها خواهد بود. لیست بلند بالایی از رادارهای مختلف سیستم اداس یا همان خودران سطح دو و نیم را برای این خودرو به ارمغان آورده است.
در واقع مشتریان آرین پارس موتور دو آپشن مختلف برای خرید دارند یا یکی از کم آپشن ترین خودروها یا یکی از فول آپشن ترین خودروهای بازار. البته با توجه به داشتن پلتفورم و بسیار مشترکات فنی بین لاماری ایمای بنزینی و هایبرید باید منتظر بود تا به زودی در بازار افتر مارکت برخی از آپشن های لاماری هایبرید روی نسخه بنزینی هم نصب شود.
زیر مجموعه دیگر این گروه، شرکت آرین موتور است که در زمینه واردات فعالیت دارد. آرین موتور در دوره های پیشین واردات نیز مسئولیت وارد کردن یکی از برندهای خوش نام و دوست داشتنی بازار یعنی میتسوبیشی را بر عهده داشت. در سری جدید واردات نیز در حالی که بیشتر شرکت به سراغ وارد کردن خودروهای تکراری تویوتا و نیسان رفته اند، آرین موتور با انتخابی هوشمندانه مجدداً برند نام آشنای میتسوبیشی ژاپن را انتخاب کرد.
آرین موتور در نمایشگاه شیراز نیز با چهار دستگاه میتسوبیشی حاضر شده بود که عبارتند بودند از دو تیپ مختلف میتسوبیشی ASX و همینطور دو تیپ مختلف از میتسوبیشی اوتلندر. در همان نمایشکاه نیز اعلام شد که در کوتاه مدت برنامه خاصی برای عرضه ASX ندارند اما میتوبیشی اوتلندر به زودی عرضه خواهد شد. حالا با ارئه مجدد میتسوبیشی اوتلندر در نمایشگاه مشهد عملاً مشخص شد که زمان عرضه این خودرو در بازار به زودی فراخواهد رسید.
میتسوبیشی اوتلندر که قبلاً نیز در دو نسل مختلف در ایران حضور داشته است یکی از خودروهای محبوب و پرفروش این برند در بازار جهانی است. این خودرو یک کراس اوور سایز متوسط محسوب می شود و در عین حال ویژگی های جوان پسندانه در طراحی آن دیده می شود، اوتلندر را می توان یک خودروی خانواده دانست. میتسوبیشی اوتلندر توسط آرین موتور در دو نسخه مختلف 5 نفر و 7 نفره ارائه شده است.
جالب اینکه این خودرو هم در نمونه 5 نفره و هم در نمونه 7 نفره قابل سفارش در پکیج کم آپشن و پر آپشن است. این یعنی اگر کسی به خودروی هفت نفره نیاز دارد اما قصد یا توان خرید نمونه پرآپشن را ندارد می تواند خودروی هفت نفره کم آپشن را برای خود انتخاب کند. این می تواند یک انتخاب جذاب برای مشتریان ایرانی باشد.
اوتلندر وارداتی آرین موتور با آنچه از اوتلندر در بازار داخل می شناسیم به لحاظ طراحی و شکل ظاهر و البته تکنولوژی تفاوت فراوانی دارد. اوتلندر وارداتی به شدت تهاجمی تر و خشن تر طراحی شده است. به نوعی هیچ اثری از آن چهره کلاسیک اوتلندر در این خودرو دیده نمی شود و با زبان جدید طراحی میتسوبیشی همسو شده است. بد نیست بدانید که میتسو بیشی اوتلندر دارای پلتفرم مشترک با لیست بلند بالایی از خودروهای گروه رنو-نیسان است. از جمله نیسان X-Trail، قشقایی و روگ.
از نظر قوای فنی احتمالاً اوتلندر با در نمونه کم آپشن با یک موتور 2.5 لیتری تنفس طبیعی به قدرت 181 اسب بخار و گشتاور 245 نیوتن متر و به صورت تک محوره عرضه خواهد شد. در نمونه فول آپشن نیز با یک قوای محرکه هایبرید تشکیل شده از یک موتور بنزینی 1.5 لیتری توربو با 161 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور به همراه یک موتور الکتریکی با قدرت 250 اسب بخار و گشتاور 450 نیوتن متر عرضه خواهد شد.
در نهایت با توجه به اینکه مشخصات نهایی نمونه ای که قرار است در سامانه عرضه شود هنوز به طور قطع مشخص نیست نمی توان در مورد امکانات یا قوای فنی آن نظر داد. چیزی که از گفته های مسئولین آرین موتور مشخص است اوتلندر هایبرید در یکی از فولترین و پر توان ترین پکیج های ممکن وارد خواهد شد.
دیدگاه خود را بنویسید