یکی از شرکتهایی که خیلی پرشور و هیجان در نمایشگاه خودروی مشهد 1403 شرکت کرده است، شرکت کوشا خودرو است. کوشا خودرو مدتی است با به عنوان وارد کننده جدید خودروهای کیا در ایران شناخته می شود. کوشا خودرو که در روز اول نمایشگاه مشهد از اسپورتیج لانگ 2024 رونمایی کرده بود، در روز دوم این نمایشگاه نیز از وارداتی تمام برقی جدید خود یعنی کیا EV5 رونمایی کرد.
کیا ای وی 5 از جمله خودروهایی است که خیلی زود از نسخه کانسپت یا همان مفهومی به سالن تولید راه یافت. کیا EV5 همانطور که گفته شد یک خودروی تمام برقی است و از یک موتور به قدرت 217 اسب بخار و گشتاور 310 نیوتن متر بهره می برد. این خودرو با یک بار شارژ کامل می تواند حدود 540 کیلومتر مسافت را طی کند.
کیا EV5 یک کراس اوور متوسط شهری است لذا نوع سیستم تعلیق در این خودرو مهم است. سیستم تعلیق EV5 در جلو از نوع مک فرسون و در عقب مستقل چند نقطه ای است. همین امر باعث می شود رانندگی با این کراس اوور چندان خشک و آزار دهنده نباشد. ظرفیت صندوق بار این خودرو 392 لیتر و وزن آن 1870 کیلوگرم است.
از نظر طراحی کیا EV5 یک خودروی کاملاً جعبه ای شکل است. تا حدی که باید در آن به سختی دنبال خطوط منحنی و حجم های نرم بگردیم. در نمای جلو علاوه بر اینکه همه چیز صلب و با خطوط صاف و تیز طراحی شده است خبری هم از چیزی تحت عنوان جلو پنجره نیست. یک خط چراغ نئونی با طرح C بخش زیادی از سر گلگیر را در بر گرفته و با یک نئون مستقیم به طرف دیگر وصل شده است. چراغ های اصلی هم درون سپر قرار دارند.
از لحاظ امکانات کیا EV5 در نسخه کاملاً پایه ای به نمایشگاه خودروی مشهد آمده بود. اما طبق گفته مدیران کوشا خودرو، قرار است نمونه پر آپشن این خودرو برای سامانه خودروهای برقی وارد شود. طبق گفته کوشا خودرو کیا EV5 دارای انواع رادارهای مختلف اعم از رادار خط خوان، حفظ خودرو بین خطوط، ترمز اضطراری و غیره را دارا خواهد بود.
کیا EV5 در داخل طراحی خاصی دارد. از جمله اینکه صندلی های جلو به صورت به هم پیوسته طراحی شده است که در نوع خود جالب توجه است. فرمان کیا ای وی 5 در بخش بالا و پایین هر دو صاف است. این غربیلک فرمان در عین جالب توجه بودن بسیار هم خوش دست است.
دوطرف پشت فرمان چیزی مشابه پدل شیفتر وجود دارد که البته هیچ ارتباطی با تعویض دنده ندارد بلکه برای تنظیمات مکانیزم شارژ باطری ها و قدرت ترمز های برقی کاربرد دارد. مانند بیشتر خودروهای برقی هم هیچ خبری از لیور دنده نیست چون واقعاً چیزی مشابه جعبه دنده در آن وجود ندارد.
فضای صندوق بار با توجه به جعبه ای بودن طراحی خودرو بسیار بهینه و کافی است. برای داشتن فضای بهتر لاستیک زاپاس نیز از این خودرو حذف شده و یک کیت پنچرگیری جایگزین آن شده است. فضای صندلی عقب هم بسیار راحت و کافی است، هم فضای سر و هم فضای پا کاملاً کافی است.
درکل باید کیا EV5 را یک خودروی برقی کاربردی با چهره ای بسیار خاص دانست. طراحی جعبه ای آن برای بسیاری از افراد می تواند خیلی جذاب و به روز باشد در عین حال که ممکن است طرفداران کلاسیک خودرو را راضی نگه ندارد. از لحاظ عملکرد هم باید آن را یکی از خودروهای خوب برقی دانست. به لحاظ کیفی نیز در هر حال با یک کیا طرف هستید. شاید نتوانید به اندازه ژاپنی ها از ان انتظار داشته باشید اما قطعاً کیفیتی بسیار بالاتر از آنچه در بازار داخل تجربه کرده ایم دارد. در نهایت امیدوارم همین شور و هیجانی که در واردات خودروهای برقی هست در تأمین زیرساخت ها و خدمات و قطعات آن ها هم برقرار باشد.
دیدگاه خود را بنویسید